'E-learning niet effectief genoeg'

04/16/2014 - 18:16
E-learning wordt steeds meer ingezet voor cursussen en opleidingen, maar werkt niet optimaal, waarschuwt Rene Persoon van aNewSpring. Zijn visie: gebruik technologie om het leerproces te ondersteunen, maar zet niet puur in op e-learning.

Rene Persoon richtte in 2006 aNewSpring op. Daarvoor had hij een trainingsbureau, waar hem een frustratie van trainers opviel: als mensen een cursus volgen en thuis met lesmateriaal aan de slag moeten, laten ze dat vaak schieten met allerlei smoesjes. Dat moest anders kunnen, dus ontwikkelde Persoon een e-learning tool die zich automatisch aanpast aan elke leerling en ze stimuleert om te werken met thuisstudiemateriaal. De methode gebruikt daarvoor onder andere herinneringen, memotrainingen en andere triggers. “Je moet in een leerflow komen, en technologie kan je daarin ondersteunen.”

In e-learning an sich gelooft hij niet. Er zijn veel partijen die - vaak uit kostenoverweging - alles online aanbieden, maar dat is volgens hem niet effectief genoeg. “Iedereen wil een persoonlijk gesprek. Een trainer helpt je om te leren, één-op-één, die levelt met je als hij ziet wat je wel en niet begrijpt”, legt hij uit. “Met e-learning bereik je dat heel lastig, al geloof ik wel dat je met technologie veel kunt bereiken. Door bijvoorbeeld in te spelen op individuele behoeften en een systeem dat herkent wat mensen interessant vinden om te leren. Je moet een combinatie maken tussen online en offline leermethoden. Een trainer, leraar of coach kan de online tools gebruiken om verdieping te zoeken met een leerling.” 

Bekijk hieronder het gesprek dat oud-25 onder de 25-ondernemer Floris Venneman bij 7 Ditches TV met hem had over zijn visie de toekomst van leren:

 

Karin Husslage
Karin Husslage is hoofdredacteur van Sprout

Meer over Online