Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Een massaproduct personaliseren

Henry Ford draait zich om in zijn graf. Er is een nieuw tijdperk van massaproductie aangebroken waarin klanten op allerlei manieren van jouw product een persoonlijke variant moeten kunnen maken.

De belofte is er al jarenlang, maar pas de laatste tijd lijkt mass customization echt in opkomst. De techniek is er om ieder massaproduct persoonlijk te maken, en de klant binnen te laten tot op de werkvloer. De voordelen zijn legio: want als je de klant de gelegenheid geeft zelf mee te denken, levert dat niet alleen hogere marges en een betere klantenbinding op, maar ook nog eens een hele massa marktinformatie.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

En eigenlijk leent elk product zich er wel voor, zo blijkt. Een uitputtende lijst van massaproducten die persoonlijk op maat zijn te maken, is niet te geven. Enkele voorbeelden tot nu toe:

  • Op meandgoji.com kun je op maat je granenontbijt samenstellen uit 60 ingrediënten.
  • Op gemvara.com word je zelf juwelier.
  • Op gepersonaliseerdechocolade.nl stel je chocolade samen met je eigen teksten erop.
  • De zéér exclusieve handtassen van Louis Vuitton kunnen sinds kort verrijkt worden met je eigen initialen, en kleurbanden die naar eigen smaak zijn samengesteld.
  • Een van de succesvolste voorbeelden is NikeID, waar schoenen naar wens kunnen worden gemaakt. Je eigen naam erop is ook mogelijk, zolang deze korter dan 8 tekens is.
  • Op eigen-wijs.nl of bookadoo.com kun je kinderboeken bestellen, waarin (de naam van) je kind de hoofdrol speelt, net als jij.
  • Zo’n 500 abonnees van het Tijdschrift voor Marketing zagen vorig jaar hun eigen naam opduiken in een speciaal op maat gemaakte advertentie.
  • Via persoonlijkepostzegel.nl kun je voor 9 euro uw eigen foto door het hele land sturen.
  • In België betalen jaarlijks ruim 2000 automobilisten een bedrag tussen 600 en 900 euro voor een nummerplaat op maat, een inkomstenbron van totaal 1,2 miljoen euro voor de Belgische overheid.
  • Op jouwheineken.nl kun je zelf uw eigen bierflesjes ontwerpen.
  • Op fitforme.nl stel je jouw eigen vitaminesupplementen samen.
  • Er zijn talloze sites op internet waar je jouw eigen foto op tassen, mokken, boeken, kussenslopen, dekbedovertrekken, ballonnen, muismatten, magneten, onderzetters, knuffelbeesten, luierpakjes, petten en legpuzzels kunt laten drukken. Bekende voorbeelden: nl.foto.com of foto.hema.nl
  • Met meer dan 100 verschillende producten is yoursurprise.nl een van de grotere cadeau-aanbieders. Van een liedje met speciaal geschreven songtekst en snijplank met een eigen afbeelding, tot een handgeschilderde foto en unieke (WK) spandoek. 

Alles gepersonaliseerd

Kortom: alles is mogelijk. En bovenstaande voorbeelden zijn slechts hoe het er op internet aan toegaat. Want van auto’s tot chocolade, steeds meer producten kunnen persoonlijk en op maat gemaakt worden. De doorbraak van mass ­customization lijkt er nu echt aan te komen. “Dit is het jaar van de waarheid.” Lees er alles over in het artikel Maatwerk voor de massa.