Flirtsmart en Zapaday

16 apr 2014 - 18:23
De Sproutredactie bericht wekelijks over startups, die in de publiciteit kwamen of zelf opgemerkt zijn. De selectie van week 2: Flirtsmart en Zapaday.

 

Flirtsmart

Een augmented reality iPhone-app van ondernemer Andrew Charnley stelt Nederlanders sinds de jaarwisseling in staat om doelgerichter te flirten, ongeacht waar ze zijn. De applicatie koppelt gebruikers aan een aantrekkelijk ‘target’, door te matchen op voorkeuren én locatie. Die lange blondine die twee blokken verderop loopt, kan daardoor niet misgelopen worden. Hoe ben je op het idee gekomen? Toen ik een jaar geleden met vrienden in de kroeg zat, waren we het er allemaal over eens dat het vinden van een leuke date een grote uitdaging is. In het dagelijks leven ontmoet je niet zo veel leuke mensen als je zou willen. Als je kijkt naar online dating sites kost het een hoop moeite om echt met iemand af te spreken, er gaat vaak een lange tijd over heen. Daarnaast weet je pas of er een klik is als je elkaar daadwerkelijk ontmoet. Er moest een manier zijn om op een leuke manier zonder al te veel moeite een leuke man en vrouw te ontmoeten. Op dat moment is het idee ontstaan om deze mobiele applicatie te ontwikkelen. Waarom heb jij de juiste skills voor dit initiatief? Tijdens mijn marketingstudie merkte ik dat ik altijd al bezig geweest ben met het bedenken van businessconcepten. Na mijn studie heb ik eerst twee jaar gewerkt als consultant bij Accenture. Nadat het idee van FlirtSmart geboren was, wist ik meteen dat dit het concept was waarvoor ik de overstap naar het ondernemerschap wilde maken. Mijn achtergrond in marketing en de vaardigheden die ik heb geleerd als consultant hebben mij enorm geholpen bij de ontwikkeling en het opzetten van de organisatie. Het grootste gedeelte van mijn leven heb ik in het buitenland gewoond, mijn internationale achtergrond is zeker een voordeel gezien het internationale karakter van ons concept. Hoe onderscheidt FlirtSmart zich? Traditionele online dating sites zoals Relatieplanet of Lexa helpen de gebruiker om ‘de ware’ te vinden door het matchen van het profiel met een andere gebruiker uit de database. Mobiele applicaties zoals Badoo en Blendr richten zich op locatie en tonen de gebruiker welke personen er in de buurt zijn. Persoonlijke matching in deze applicaties is echter minimaal. FlirtSmart heeft een unieke waardepropositie door het aanbieden van zowel een uitgebreide matching als locatie-functie. Door de nadruk op flirten te leggen, en niet op daten, wordt de app ook gebruikt door personen die normaal gesproken niet op dating platformen actief zijn. Hoe ga je hier aan verdienen? De komende maanden zal de app gratis te downloaden zijn. Tijdens deze periode willen we de gebruikers kennis laten maken met het product. De feedback die we van de huidige gebruikers krijgen is nu eerst het meest waardevol. Op termijn willen we een freemium model introduceren, waarbij de gebruikers de keuze hebben voor een select aantal features te betalen. Gebruikers die de applicatie alleen gratis willen gebruiken, zullen we heel selectief relevante advertenties tonen. In de tussentijd heb je voldoende kapitaal? Tot op dit moment hebben we FlirtSmart op de Nederlandse markt gebracht met eigen financiering. Daarbij hebben we hulp van onze partner XS2theWorld gehad, een mobile marketingbureau. Wij hebben wel de ambitie om op korte termijn het concept ook in andere landen uit te rollen. Daarvoor kunnen we investeerders gebruiken. Het concept is enorm schaalbaar en kan met kleine aanpassingen ook in andere landen worden uitgerold. Tot onze verbazing hebben we nu al 4000 gebruikers, met enkele honderden actieve gebruikers in België. Op hoeveel gebruikers mikken jullie eind 2012? Het doel is om aan het eind van dit jaar 250.000, waarvan 50.000 in Nederland. actieve gebruikers te hebben.

Zapaday

Ondernemer Stefan Hoevenaar lanceerde vorige week Zapaday, een online agenda met het nieuws van de toekomst. De mede-eigenaar van persbureau ANP, V-Ventures, heeft een onbekend geldbedrag in het bedrijf gestoken. Hoe kwam je op het idee voor deze dienst? “In 2007 zocht ik een geschikte dag voor een feestje. Ik ging online kijken of het niet zou botsen met andere dingen. Ik vond best veel informatie over een datum, die een maand in de toekomst lag en ik werd nieuwsgierig hoeveel er te vinden zou zijn over elke dag. Daarom koos ik een dag die een half jaar later zou plaats vinden, 17 juni 2007, en die heb ik urenlang nageplozen tot ik zes A4-tjes vol had met informatie, die me heel relevant leek. Als dat er nou zou zijn voor elke dag, dacht ik, voor wie zou dat relevant zijn? Toen ontdekte ik ook dat er veel besloten, betaalde nieuwsagenda’s zijn. Dat vond ik vreemd en ik vond ze tegenvallen. Dat kan opener en beter, dacht ik.” Waarom ben jij de juiste man voor dit bedrijf? “Ik ben een doorzetter en dat heb je zeker nodig als je de toekomst in kaart wilt brengen, want die is gigantisch. Ik ben al een paar jaar bezig, heb keihard gewerkt, tegelijkertijd aan Zapaday en aan mijn advies- en ontwerp bedrijf ILUMY, van waaruit Zapaday in eerste instantie gefinancierd is. Ik ben ook van veel markten thuis, denk ik. Ik heb ervaring als strateeg (Accenture, FHV/BBDO), ICT’er (Ernst & Young) en ondernemer (simPC, ILUMY)." Hoe zit het met het verdienmodel? “Met een premium account kan je de toekomst beter in de gaten houden en samenwerken. Je kunt nu bijvoorbeeld een beperkt aantal gebeurtenissen, kalenders of dagen in de gaten houden. Met premium is dat onbeperkt. Met premium kan je ook een besloten, beveiligde kalender maken, met een selectie van gebeurtenissen van Zapaday, die je kan delen met anderen, bijvoorbeeld je team. Daarnaast bieden we straks bedrijfskalenders, met alle bekende toekomstige gebeurtenissen die relevant zijn voor een organisatie. Premium kost rond een tientje per maand. Een bedrijfskalender kost meer, afhankelijk van de wensen.” Welke concurrentie zie je om je heen? “Er zijn veel kalender- en evenementensites, maar die zijn allemaal redelijk beperkt en meestal gericht op ‘ticketing’ voor concerten of sport. In specifieke sectoren, zoals sport, mode en ‘fundraisers’ zijn er goede, betaalde en besloten concurrenten, zoals Sportcal, Masterplanneronline, Fashionmonitor. RecordedFuture.com, een co-investering van Google en de CIA, biedt analyse tools over de toekomst, maar geen duidelijke kalenders of events. Een site als Foresightnews heeft besloten nieuws, maar wij zijn open en nu al heel veel beter. Nieuwsdiensten hebben ook altijd nieuwskalenders en daar kunnen we goed mee concurreren of samenwerken." Hoeveel gebruikers wil je eind 2012 hebben? "Een paar honderdduizend."

Zie meer gedateerde portretten van startups

Bezoek de pagina Startup voor reeds goed presterende of innovatieve startups.

Wil je je startup kenbaar maken? Stuur een mail naar bas@sprout.nl, voorzien van contactinfo en mogelijk nemen we contact met je op.

 

Weekoverzichten uit 2012:

Week 1: Smartspotter en Autotreffer

Weekoverzichten uit 2011:

Week 51: Startupbootcamp, Remotely.tv en Petvision

Week 49: Gidsy en WappZapp

Week 48: Buitengewone Varkens, Share a Bite en Entertainment.nl

Bas van Essen