Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Gezamenlijke logistiek bij webwinkels?

Met name kleinere webwinkels hebben moeite om hun logistieke operatie goed in te richten. Opslag en verzending kunnen lastig en duur zijn. Waarom dus niet samenwerken?

De ene ondernemer doet het ’s avonds aan de keukentafel, de ander huurt er werkstudenten voor in. Steeds meer webshops onderzoeken hoe ze met logistieke uitdagingen moeten omgaan, bleek tijdens de webshopvakdagen van vorig jaar. Geen onbelangrijke uitdaging, want volgens een onderzoek door Delivery Match (2009) blijkt dat 36 procent van de Nederlanders méér online aankopen zou doen als de logistiek van webshops betrouwbaarder is.

Ondernemers

Webshopondernemers ontdekken een nieuwe manier om logistiek te organiseren, namelijk door samen te werken. Marijke Krabbenbos wilde een magazijn huren waar zowel haar eigen producten als die van andere ondernemers bewaard en ingepakt kunnen worden. Zelf verkoopt ze kleurige t-shirts via de website Qolors.nl, nu nog vanuit een eigen magazijn in het centrum van Amsterdam waar studenten de bestellingen voor haar inpakken. “Er zijn een aantal ondernemers met wie ik regelmatig tips uitwissel. We verkopen niet-concurrerende producten, dus waarom zou je elkaar dan niet helpen?” De ondernemers met wie ze regelmatig een kopje koffie drinkt, verkopen onder andere sjaals, chocolade, babyrompers of ondergoed via hun webshop.

Natuurlijk kun je als webshop-ondernemer een dienstverlener inschakelen. Dynalogic biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om binnen twee uur de bestelling te leveren. De klant kan zelfs voor levering in de avond of in het weekend kiezen. Een orderpicker zoals Newton Automation heeft zich gespecialiseerd in de opslag, het inpakken en versturen van uiteenlopende producten. Deze dienstverlening is bedoeld voor webshops die dagelijks te maken hebben met ‘een serieuze hoeveelheid orders’.

Dat is niet haalbaar voor de kleine webwinkelier. Je hebt een minimaal volume nodig, en iedere handeling wordt gefactureerd. Maar Krabbenbos vindt uitbesteding ook om een andere reden geen optie. “Je kunt dan geen magazijnsale houden. Ik wil af en toe op een zondagmiddag een groep meiden uitnodigen om lekker te komen kijken en kopen.” Samenwerken met andere kleintjes lijkt de oplossing. “We hebben allemaal onze eigen verpakkingen, maar we hoeven maar één labelprinter en één inpaktafel aan te schaffen.

Dat lijkt een beetje op een soort shared servicecentre zoals grote bedrijven hebben.” Krabbenbos zoekt nog naar een geschikte locatie in Amsterdam. Het magazijn moet centraal liggen, niet in de grachtengordel, maar wel binnen de ring.

Kosten besparen

Het is niet de bedoeling om een coöperatie op te richten, zegt Krabbenbos. Ze stelt zelf de spelregels op en kijkt dan wie er mee wil doen. “Anders wordt het veel te veel gedoe om het eens te worden.” Ze rekent op vijf of zes webshops die mee willen doen. Ze heeft alvast een rekenmodel gemaakt. Hoe lang doe je erover om één bestelling in te pakken? Hoeveel plankruimte is er nodig? Ze verwacht veertig procent op haar kosten te besparen door samen te werken met andere webshops.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voorwaarde voor succes is wel dat iedereen elkaar vertrouwt. “In een gezamenlijk magazijn staan al onze producten natuurlijk voor het grijpen voor iedereen die een sleutel heeft.” Liefst vraagt ze haar team van studenten om de bestellingen ook op de toekomstige locatie in te pakken en te versturen. Wel is het volgens Krabbenbos goed als je daar als ondernemer af en toe bij helpt. “En dan moet je er maar op vertrouwen dat een ander het werk net zo goed doet als jijzelf.”

 

Dit is het vijfde deel uit een 7-delige serie over trends in e-commerce.

Lees ook: