Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Greplin

‘The search bar for your life’, is de payoff van nieuwe zoekmachine Greplin. Je zoekt hiermee in je persoonlijke data: mail, social media en dataopslagservices in de cloud. Een review.

Sprout test elke week een webtool die handig is voor ondernemers. Dit is nr. 35 in de serie reviews.

Wat is het?

Greplin is een nieuwe zoekmachine – opgezet door een 19-jarige Amerikaanse ondernemer – waarmee je kunt zoeken in je persoonlijke diensten: social media (Twitter, Facebook, LinkedIn, Yammer), mail (nu alleen Gmail) en data-opslag (Evernote, Dropbox, Salesforce, Google Docs). Je zoekt dus niet op het hele web, maar alleen in je eigen gegevens. Het is webbased; voor Chrome kun je een plug-in downloaden. De small account kost niets (200 MB index), de medium $ 4,99 per maand (500 MB index) en de large $ 14,99 per maand (2000 MB index).

Voor wie?

Elke ondernemer die wil zoeken in zijn social media, mail en dataopslag in de cloud.

Hoe werkt het?

Je maakt een account aan op Greplin.com en bevestigt die via je mailadres. Onder settings kun je aangeven welke accounts Greplin moet indexeren voor je: dat zijn er nu twintig. Je kunt beginnen met één social media account, om te proberen. Je klikt op het icoontje en wordt doorgelinkt naar de betreffende dienst waar je inlogt. Dan moet je goedkeuring geven dat Greplin toegang heeft tot je gegevens en ben je klaar. Nu kun je op de homepage van Greplin gaan zoeken. Tik een term in, en de zoekmachine geeft onder elkaar weer waar en hoe de term gebruikt is. Dit kun je uitfilteren: je kunt zoeken in berichten uit je streams, wat er in profielen van mensen staat of in berichten die je gestuurd hebt of die aan je gestuurd zijn. Als je erop klikt, opent een nieuw venster met de betreffende dienst waar het te vinden is.

Wat zijn de voordelen?

Als je je accounts ingevoerd hebt, kun je in één keer overal zoeken, waar je voorheen in elke applicatie apart moest inloggen. De functionaliteit is goed; waar je in je Twitter-account helemaal niet makkelijk zoekt, krijgt deze zoekmachine al je tweets over een bepaald onderwerp (en die van de mensen die je volgt) omhoog. De tool blinkt ook uit in eenvoud, met een strakke vormgeving en slechts een paar knoppen. Makkelijker kan bijna niet.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat zijn de nadelen?

Je moet inloggen om de zoekmachine te gebruiken, dus het is minder laagdrempelig dan Google. Daarnaast moet je bereid zijn de zoekmachine toegang te geven tot je accounts. Doorklikken op zoekresultaten werkt aardig, maar met Twitter-DM’s heeft de zoekmachine moeite, dan kom je uit in Twitter.com/messages en ben je nog niet bij het bericht dat je zocht. Wil je veel zoeken, dan is het verstandig een betaalde account te nemen, want je zit snel aan de 200 MB index van de gratis versie.

Conclusie?

Handige zoekmachine voor je persoonlijke zaken. Het scheelt je veel werk als je iets wilt opzoeken omdat je niet overal apart hoeft in te loggen, en het biedt een mooi overzicht.
 

Lees ook de eerdere webtool reviews