Namechk

woensdag, april 16, 2014 - 18:46
Bezig met een nieuw bedrijf of concept? Bij het bedenken van een naam speelt beschikbaarheid van bijbehorende domeinen en social media een steeds belangrijkere rol. Met Namechk kun je in één oogopslag zien of een naam beschikbaar is.

 

Sprout test elke week een webtool die handig is voor ondernemers. Dit is nr. 33 in de serie reviews.

Wat is het?

Namechk is een site waar je de beschikbaarheid van namen kunt controleren. Het geeft algemene domeinnamen weer - .org, .com - en vrijwel alle social media die je kunt bedenken. Youtube, Twitter, Vimeo, Wordpress, FourSquare, Quora, eBay; noem maar op.

Voor wie?

Iedereen die de beschikbaarheid van een (domein)naam wil checken.

Hoe werkt het?

Deze tool werkt extreem eenvoudig: ga naar Namechk.com, typ de naam in die je wilt controleren, en je resultaten verschijnen daaronder. Bovenin zie je een balk met de internationale domeinnamen die beschikbaar zijn, daaronder alle social media. Zijn ze vrij, dan staat er een groen vinkje en ‘available’. Zijn ze in gebruik, dan staat er een rood kruisje en ‘taken’. Is een naam bezet bij een bepaalde site, dat kun je erop klikken om te zien wat een ander ermee doet. Is een naam vrij, dan kun je doorklikken om 'm vast te leggen. Namechk geeft in eerste instantie alleen de .com-, .org- en .us-domeinnamen weer, maar wil je de Nederlandse – of Duitse, Belgische, Chinese – domeinnaam checken, dan kun je dat simpel controleren door in plaats van alleen de naam in te tikken, alvast het land erachter te zetten (bijvoorbeeld .nl of .de). Dan geeft hij bovenin de balk de naam weer als deze vrij is (anders zie je niets).

Wat zijn de voordelen?

Supersnel, heel overzichtelijk en meteen door te klikken naar de betreffende (social) media om je naam of domeinnaam vast te leggen. Ook leuk om gewoon eens een overzicht te hebben van welke social media er zijn - hij geeft er 158 weer.

Wat zijn de nadelen?

Het is een Amerikaanse site, dus je kunt niet de beschikbaarheid op typisch Nederlandse social media als Hyves opzoeken. Dit zul je handmatig zelf moeten controleren. 

Conclusie?

De snelste manier om erachter te komen of de naam van je nieuwe bedrijf of concept goed te gebruiken is. Als de naam al in gebruik is bij veel sites, kun je daaruit afleiden dat je beter een andere kunt kiezen. Daarmee maak je je naam unieker en voorkom je verwarring bij zoekgedrag.

 

Lees ook de eerdere webtool reviews

Karin Husslage

Meer over Geen naam