Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ondernemer start verhalensite

Ondernemer Peter Borghaerts laat zijn telecomcarriere voor wat het is en begint een verhalen- en gedichtenplatform. "Dit kan wel eens businesspotentie hebben."

Borghaerts zegt momenteel tien uren per dag aan de site te besteden, sinds deze twee weken geleden live ging. ‘De workshops en lezingen die ik geef, zijn wat meer aan het einde van de middag gepland. Dat geeft me de ruimte om ‘s ochtends en ‘s middags tijd te besteden aan Youzzle,” vertelt Borghaerts, terwijl hij twee maanden terug ook een ambitieus bedrijf oprichtte dat via interactieve narrow casting op A-locaties de consumenten wil bereiken.

Ze zeggen dat succesvolle zakenlieden op latere leeftijd meer hun liefdes gaan najagen. Youzzle, een site waar iedereen gedichten en verhalen in de vorm van tekst, foto en video kan plaatsen, is zo’n persoonlijke passie. Borghaerts was tot voor kort een frequent bezoeker van gedichten.nl. Niet alleen om er van poëzie te proeven, maar ook om zichzelf als gedichtenmaker te profileren. Hij vond alleen dat het de site aan een open karakter ontbrak. “Een redactie bepaalt of stukken wel of niet geplaatst worden. Daardoor lopen gebruikers zo nu en dan tegen een muur aan.” Ook weet Borghaerts van het bestaan van andere verhalen- en gedichtensites, zoals basicpublishing.nl. Daar kan wel iedereen elk verhaal publiceren, maar daar mist hij weer opties om verhalen te delen via social media: veel verhalensites zien er uit als een teruggetrokken schrijverscommmunity.

Emotie

Youzzle, dat volgens Borghaerts binnen anderhalve week meer dan twintigduizend bezoekers trok, wil een verhalen- en gedichtenportaal zijn waar geen beperkingen voorkomen en iedereen welkom is. En hij wil dat de site emotie uitstraalt. Iedereen moet alles er op kwijt kunnen, wat hij of zij wil. “Alleen al een uitnodigende lay-out is belangrijk voor zo’n site. En gebruiksvriendelijkheid natuurlijk.”
Zogenaamde ‘Youzzers’ kunnen op de site gedichten en verhalen plaatsen, op andere stukken reageren en stemmen, fans krijgen en hun content delen via de bekende sociale netwerken. De laatste stukjes gesloten karakter die de site had kunnen hebben, worden weggenomen door gebruikers geen maximaal aantal karakters op te leggen.

Een ‘videoverhaal’ op Youzzle:

Samen met een bureau uit Nijmegen zette Borghaerts in vier maanden Youzzle.nl op. “Ik was er zo’n tienduizend euro aan kwijt. Geen groot bedrag.” Nu de site staat, is hij de enige verantwoordelijke. Vrienden van Borghaerts, die ook graag verhalen en gedichten lezen, helpen hem bij het updaten en redigeren. “Want je moet gebruikers natuurlijk wel behoeden van een slechte spelling en grammatica.” Niet dat hij zich zorgen maakt over het niveau van de inzendingen: “Dat is echt ontzettend hoog, vind ik. Komt ook omdat ik en een aantal kennissen al een paar getalenteerde internetschrijvers voor de site hebben weten te interesseren.”

Vanaf de start toont Borghaerts al zijn ambities. Op de website kondigt een banner een schrijfwedstrijd aan: om de drie weken mogen bezoekers een hoofdstuk voor een boek opsturen. De inzending met de meeste reacties, de beste rating en de beste waardering van een professionele jury, ziet zijn hoofdstuk in een boek, ‘welke zeker uitgegeven zal worden’, terechtkomen. De eerste ronde, voor hoofdstuk één, loopt nog tot 6 maart en omdat er twaalf hoofdstukken gepland staan, heeft Borghaerts nog een lange tijd een actie op zijn site lopen. Toch wil hij niet aan de eventuele verkoop van het crowdsourced boek verdienen. De twaalf winnaars zouden volgens hem de volledige verkoopopbrengst van het boek delen.

Soms beter dan Twitter

Youzzle’s businessmodel is voorlopig gebaseerd op het binnenhalen van hoofdsponsoren en subsponsoren. Borghaerts is onder meer in gesprek met een aantal boekenwinkelketens en Nederlands bekendste boekensite. “Het geld wat uit de sponsoring voortkomt, wil ik in het eerste jaar investeren in Youzzle. Ik wil massa creëren, met aan het eind van dit jaar zo’n honderdduizend Youzzers, en daarbij staat kwaliteit van de site voorop. Ik wil, net als eerdere succesformules op internet, geen reclame op de homepage hebben staan. Al word ik sinds de eerste week van alle kanten bestookt met aanvragen voor bannering. Die bannering zou alleen kunnen op subpagina’s.”

Gevraagd naar zijn verwachtingen, zegt Borghaerts dat hij zeker niet op enorme omzetcijfers rekent. “Maar dit zou best wel eens businesspotentie kunnen hebben.” Hij ziet in Youzzle zelfs een toegevoegde waarde ten opzichte van Twitter. “Omdat de site de plek moet worden waar mensen en verhalen elkaar ontmoeten, zou het een goede vrijplaats voor verhalen over bijvoorbeeld de brand bij Moerdijk kunnen zijn. Dat zijn geen onderwerpen die je in 140 karakters kan uiten. Daar komt meer emotie bij kijken.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoofdafbeelding via Flickr