Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Op naar Amazon?

Amazon komt (nog!) niet naar Nederland, Nederlandse ondernemers kunnen wel al hun spullen verkopen via de Amerikaanse e-commercegigant. Amazon nodigt ze nadrukkelijk uit.

Het is zo ver: Amazon opent het offensief in Nederland. Hoewel? Een Amazon.nl komt er (nog?) niet: de webwinkel zijn eigen lokale url geven lijkt op de lange baan geschoven, ondanks geruchten over een snelle komst die al aanhouden sinds 2011. In plaats daarvan richt Amazon richt zich nu wel op Nederlandse ondernemers. Je kunt je daar als ‘Proseller’ drie maanden lang gratis inschrijven.

Vijf markten tegelijk

In dit (nog wel Engelstalige) filmpje legt AZN uit wat de mogelijkheden zijn om in zijn winkel te worden opgenomen: in één klap zijn je spullen dan in 5 Europese markten te koop – Amazon is actief in Engeland, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië. Ondernemers worden uitgenodigd om zich via een van die landen bij Amazon aan te melden, waarna nog steeds de keuze bestaat om in alle markten tegelijk in de etalage te komen: de vertaalsoftware van Amazon doet het werk. Vergeet overigens niet dat Amazon ook in Nederland in de top 5 van meest bezochte retailsites staat.

Amazon handelt de bestellingen af

De bestellingen verzorgt Amazon desgewenst ook. Dat wil zeggen: vanaf het moment dat die zijn afgeleverd bij een van de distributiecentra. Die staan onder meer in Engeland en Duitsland, maar Amazon bepaalt waar het de goederen in voorraad houdt, afhankelijk van het type en formaat. Een Pdf-je met adreslabel krijgt de verkoper toegestuurd, de vervoerskosten naar het zogenoemde Fulfillment centre zijn voor zijn rekening. Vervolgens handelt Amazon de verpakking, verzending, klantenservice en retouren af. Die manier van aanbieden en verzenden zou volgens onderzoek van Amazon bij de helft van de ondernemers de verkoop met minstens 20 procent omhoog jagen.

Maar het kost ook wat

Tegenover het enorme bereik staan natuurlijk kosten. Na de eerste drie maanden betaalt een ProSeller 25 pond per maand, maar ook een fee vanaf 7 procent (elektronica en pc’s) die meestal oploopt tot 15 procent (boeken, video’s, kleding en nog veel meer). Op juwelen pakt Amazon zelfs 25 procent. Wel verklaarbaar: die verkopen de Amerikanen liever zelf, er is zelfs een vacature in Nederland voor een inkoper. Maar volgens Amazon zelf is het ideaal om bij de grote oranje winkel in het schap te liggen: ‘waarom zou je nog zelf verkopen, als je kunt groeien, geld verdienen en tijd besparen via ons?’

Nadelen

E-commerce-experts zien de combinatie van een eigen webshop met verkoop via Amazon of Bol.com wel zitten, maar waarschuwen voor concurrentie: zoals al uit de fees valt af te leiden, doet Amazon het liefst zelf de verkoop van juwelen en Kindle Accessoires. Maar eigenlijk geldt voor elk product: Amazon kijkt mee en optmimaliseert zijn eigen assortiment en prijzen om toch vooral aan zijn eigen artikelen zo veel mogelijk geld over te houden.

 

 

 

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.