Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

PeerReach en Simlike

De Sproutredactie bericht wekelijks over startups, die in de publiciteit kwamen of zelf opgemerkt zijn. De selectie van week 7: PeerReach en Simlike. Bekijk de interviews op de volgende pagina's.

 

PeerReach

Nico Schoonderwoerd en Zlatan Menkovic gaan binnenkort PeerReach lanceren. Met deze software zijn de reputatiescores van Twittergebruikers intelligent te berekenen. Ex-natuurkundige Schoonderwoerd (foto links) vertelt meer.

Waarom zijn jullie beter dan het al bekende Amerikaanse Klout?
“Eigenlijk vanwege drie redenen. Ten eerste: PeerReach meet een ‘influence score’ per expertisegebied en houdt er rekening mee dat iemand op verschillende gebieden een ander type invloed heeft. Neem Alexander Klöpping: hij is zowel blogger als journalist, maar ziet zichzelf meer als blogger. Dat zie je ook op onze lijst; Klöpping staat derde op de bloggerlijst, maar veel lager op de journalistenlijst. Klout zelf durft het niet aan om zulke ranglijsten te publiceren.

PeerReach trekt deze transparante aanpak ook door, door iedere gebruiker gedetailleerd uit te leggen hoe zijn score tot stand is gekomen. Wanneer een gebruiker inlogt, ziet hij dat een bepaalde belangrijke nieuwe volger, mention, lijstvermelding, of retweet tot een extra punt leidt.

Last but not least: PeerReach heeft een robuust algoritme dat gelijkenissen vertoont met het algoritme van Google Pagerank. Klout wordt door velen meer als een ‘Engagament measure’ gezien dan een ‘Influence measure‘. Scores van PeerReach worden ook als betrouwbaarder gezien, zo blijkt uit een blind test. Als mensen moeten kiezen voor een lijst van 10 most influential Webtech personen volgens Klout of volgens Peerreach, dan blijkt 75 procent van de respondenten voor PeerReach te kiezen.”

Dit is niet je enige initiatief op het moment, of wel?
“Nee. Het idee van PeerReach ontstond afgelopen zomer eigenlijk doordat ik ook een andere eigen startup, Ztickerz, aan het oprichten ben. Deze software, die alleen nog in private beta beschikbaar is, verzamelt alle online achievements van iemand, zoals Foursquare badges, Getglue-stickers en veel meer. Daar hoort ook een Influence Score bij. Deze bestaande influence scores missen betrouwbaarheid en zijn eenvoudig te manipuleren. Vandaar PeerReach.”

Hoe gaat PeerReach loon naar werken opleveren?
“Laat ik daarvoor naar Klout verwijzen. Onze concurrent biedt via haar website zogenaamde Perks aan. Dat houdt in dat mensen met een bepaalde influence een product gratis of met korting kunnen krijgen. Die personen fungeren vervolgens als een soort ambassadeur van het product. Veel brands zijn erg geinteresseerd in deze vorm van ‘Influential Marketing’. Daarnaast heeft Klout ook een samenwerking met Facebook om advertenties op Facebook beter te targetten.

Ondanks dat we nog niet live zijn, worden we regelmatig benaderd door bedrijven die graag onze data zouden gebruiken in hun eigen applicaties. Onze data zijn dus ook waardevol.”

Wat moet er eerst nog gebeuren?
“We gaan binnenkort live in Nederland, maar onze data zijn nog niet gereed voor een wereldwijde lancering. Die zal enkele maanden daarna plaats gaan vinden.”

Nico Schoonderwoerd is ook al sinds 2005 de eigenaar van Miljoenhuizen.nl. Zlatan Menkovic is ook oprichter van Intelligent Design.

 

SimLike

Commerciële economie-student Nathan Navarro (foto links) is bijna klaar om de ondernemerswereld in te stappen met Simlike. Deze site en app maakt online afgeprijsde groepsactiviteiten vindbaar en zet ze voor iedereen op de agenda.

Wat is zo bijzonder aan Simlike?
“Het is de combinatie van features bij elkaar, die het concept uniek maakt. Simlike, dat ik samen met vier andere oprichters run (zie teamfoto, red.), is een dealsite, planningstool en zoekmachine in één. Er zijn inmiddels al duizenden dealsites en Groupon is allang niet uniek meer. Het probleem is alleen dat 25 tot 30 procent van de mensen die zich opgeeft voor een groepsdeal, de deal uiteindelijk niet benut. Omdat later blijkt dat veel mensen niet kunnen.

Je betaalt bijvoorbeeld een mooie prijs voor een avondje karten, maar je slaagt er niet om de afspraak op korte termijn goed in te plannen en af te stemmen met je hele groep vrienden. Simlike, dat samen met stagiairs van de TU Delft is ontwikkeld, helpt bij dat plannen. En doordat we een dashboard hebben ontwikkeld voor bedrijven, zijn ook zij in staat extra aandacht te besteden aan de planning van het event. Omdat ze een op een met de groep kunnen schakelen, kunnen ze zelfs misschien iets extra’s bieden. Zoals bijvoorbeeld nog meer korting.

Verder biedt Simlike ook ‘people suggestions‘. Met het oog op nieuwe mensen leren kennen die van dezelfde dingen houden als jij. Je wilt bijvoorbeeld graag tennissen, maar je hebt geen maatje om dit te doen. Dan is Simlike heel handig om te gebruiken. Mensen kunnen het overigens ook gebruiken om activiteiten te plannen zoals een familiepicknick, een gezellig middagje voetballen met vrienden, of een verjaardag.”

Hoe verdien je daar aan?
“Enerzijds vragen wij een provisie over alle deals die bij ons worden aangekocht. Hierbij kiezen we bewust voor een kleine provisie van 10 tot 15 procent. En daarnaast vragen we een provisie van 10 procent over alle betaalde activiteiten die via ons worden gepland.

Het andere verdienmodel is naar mijn mening heel vet. De tools van Simlike kunnen ook als widget aangeboden worden vanaf het platform van partners, die daarvoor betalen. Bijvoorbeeld de planner. Dus dan komt er een knop met ‘plan deze activiteit’ bij elke aparte activiteit van een partner.”

Dure business?
“We doen bijna alles zelf. De extra hulp die we nodig hebben, halen we binnen door stagiairs aan te nemen. We besteden de ontwikkeling van ons platform op bepaalde punten wel uit, maar dat is voor 80 procent op basis van ‘no cure no pay’.

We willen wel heel graag meer financiering ontvangen, zodat het ontwikkelproces opgeschroefd kan worden. Waar iemand ons op dit moment het meest mee zou kunnen helpen, is kantoorruimte. Want ik heb een betere ruimte nodig om alle stagiairs onder te brengen. Ik verwacht net als vorig jaar vanaf april vier stagiairs in te zetten.”

Waar mik je op de korte termijn op?

“Wij willen minimaal een gebruikersaantal van maandelijks 25000 mensen aan het einde van dit jaar.”

 

 

Lees eerdere portretten van startups