Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Phil Libin (Evernote): ‘Maak sales overbodig’

Het Amerikaanse Evernote betreedt de zakelijke markt in Nederland. Vandaag gaat de Nederlandse versie van Evernote Business live en daarmee wringt de app zich tussen andere clouddiensten voor ondernemers. Een interview met ceo Phil Libin.

Evernote is een mobiele app waarmee je aantekeningen, afbeeldingen, weblinks en documenten kunt bewaren en vanaf verschillende apparaten weer tevoorschijn kunt halen. Het bedrijf claimt inmiddels meer dan 50 miljoen gebruikers te hebben. 

Hoe werkt Evernote? 5 tips om Evernote slim te gebruiken 

Evernote Business, zoals als de businessversie heet, werd eerder geïntroduceerd in Amerika, Canada, Japan, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Inmiddels maken naar eigen zeggen zo’n 2.000 bedrijven van de zakelijke tool gebruik.

Hiermee boort Evernote de markt van collaboratiesoftware aan. Microsoft Sharepoint geldt als de standaard. Tegelijk worden clouddiensten, zoals Dropbox en Google Drive, populair. Microsoft heeft ook zijn eigen cloudproduct ontwikkeld voor ondernemers: Office 365. Het is een markt waarin op dit moment dus veel gebeurt.

Waarom neemt Evernote de stap naar de zakelijke markt?

“We zien het als een als een logisch gevolg van onze missie om mensen slimmer te maken. We kwamen erachter dat 66 procent van onze huidige gebruikers de app al gebruiken op het werk. Dat was een trigger om met een aparte businessversie te komen.”

Evernote Business is gebouwd op basis van dezelfde functionaliteit als de consumentenversie van de applicatie. Er zijn specifieke functies toegevoegd. Zo kunnen werknemers zakelijke documenten, projecten en onderzoek toevoegen aan Business notitieboeken. Deze kunnen worden gedeeld met collega’s of worden gepubliceerd in de Business bibliotheek van het bedrijf. Business notitieboeken en persoonlijke notitieboeken zijn visueel van elkaar te onderscheiden. 

Hoe verliep de ontwikkeling?

“Onze filosofie is dat we dingen altijd voor onszelf bouwen, vanuit een persoonlijke behoefte. Toch hebben we voor het eerst bij de productontwikkeling de klant actief moeten betrekken. Je kunt wel een app ontwikkelen, maar die moet ook aansluiten op bijvoorbeeld de technische eisen omtrent beheer door de it-afdeling.”

Hoe deed je het marktonderzoek?

“We hebben mensen vragenlijsten laten invullen. We hebben in potentie een bulk aan informatie over gebruikers, maar die gebruiken we niet om privacyredenen. We doen niet aan datamining. Uit het onderzoek kwam naar voren dat de meeste mensen ons gebruiken om ideeën te verzamelen en vooral kleine teams er effectief mee zouden kunnen samenwerken.”

In welk opzicht hebben jullie naar bestaande software gekeken?

“In het algemeen vind ik het geen goed idee om naar concurrenten te kijken. In ben erachter gekomen dat business softwaremakers graag met checklisten aan feautures naar elkaar zwaaien. Een foute benadering denk ik. We focussen op gebruikerservaring en design en proberen ons eigen ding te doen.”

Dat neemt niet weg dat je het moet opnemen tegen andere grootheden, zoals Google en Dropbox. 

“Zo staan wij er niet in. Veel van onze concurrenten werken we op een bepaald moment ook weer mee samen. We denken niet in marktaandelen veroveren.”

Hoe zet je het product dan in de markt? 

“We werken voor een deel met partners. Zo zijn we op dit moment bezig om te partneren met meerdere telecombedrijven, deals die we binnenkort zullen bekendmaken. Ik denk echter niet in klassieke termen van distributie en reselling. Die partnerships zijn belangrijk, maar gebruikers moeten de weg naar jou vinden en niet andersom. Ook moet je de marketing meer vanuit het product bedrijven. We zijn totaal niet salesdriven. We sturen geen salesmensen op pad om te gaan golfen met bedrijven om ze aan langetermijncontracten te binden. De appstore blijft ons belangrijkste verkoopkanaal.”

Voor de businessversie moeten bedrijven direct betalen. Hoe past dat in jullie freemiumstrategie?

“Aan het freemiummodel is niets veranderd. Je kunt de businessapp zien als een luxe versie van een premiumaccount. Vergelijk het met vliegen. Zakenmensen reizen businessclass om een andere ervaring en gebruiksgemakken te hebben en zijn bereid voor die luxe dus ook extra te betalen.”

Uitleg van Evernote Business:

Nederland is klein. Waar ligt jullie groeimarkt?

“We zijn vanaf het begin een globale speler geweest. Tweederde van onze business is internationaal en maar dertig procent van onze gebruikers bevindt zich in Amerika. Uiteraard is Europa een belangrijke groeimarkt voor ons, maar we hebben bijvoorbeeld ook een kantoor geopend in Shanghai. We verwachten in Azië te zullen groeien.”

Vorig jaar heeft Evernote twee succesvolle investeringsrondes gehad. Er is voor 250 miljoen dollar aan kapitaal opgehaald tot nu toe. Heb je echt zoveel geld nodig om een app aan de man te brengen?

“Ons doel is om een startup te bouwen die honderd jaar meegaat. We hebben uiteraard veel kapitaal nodig voor productontwikkeling en het uitbreiden van de organisatie. We zijn anders dan andere startups. Bij veel bedrijven wordt het kapitaal aangewend om met veel marketingpower een dienst internationaal aan de man te brengen of voor het doen van overnames. We willen organisch groeien. Het geld dat we bij onze laatste ronde hebben opgehaald hadden we niet perse, maar hebben we het opgehaald om te kunnen aanhouden als buffer. We willen binnen twee tot drie jaar naar de beurs. Het extra kapitaal geeft ons rust. Zoals je begrijpt is Evernote is inmiddels sterk in waarde gestegen. We hebben daarom bestaande aandeelhouders een kans gegeven een deel van hun investering liquide te maken, door hun belang te laten doorverkopen. Daarmee halen we druk van de ketel en denken we de transitie naar de beurs soepel te kunnen laten verlopen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer over onder meer zijn 100-Year Startup: