Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

QRtag

Je ziet ze steeds vaker opduiken: een soort vierkante streepjescodes. Deze qr-codes leiden mensen met een smartphone direct naar een bepaalde webpagina. Je kunt ze maken met QRtag. Een review.

Sprout test (bijna) elke week een webtool die handig is voor ondernemers. Dit is nr. 50 in de serie reviews.

Wat is het?

QRtag is een tool om qr-codes mee te maken. QR staat voor quick response, en is oorspronkelijk bedacht door een Japans bedrijf voor het identificeren van auto-onderdelen. Tegenwoordig worden ze volop toegepast in tijdschriften en op abri’s, verpakkingen en e-tickets. Je kunt mensen bijvoorbeeld linken naar je homepage, een pagina met productinformatie of bestelformulier, je LinkedIn-profiel, et cetera. Er zijn veel tools waar je qr-codes mee kunt maken, maar we bespreken QRtag omdat deze de extra optie biedt om de statistieken van het gebruik te meten. De tool werkt volledig online en kost niks.

Voor wie?

Elke ondernemer die het leuk vindt om een qr-code te gebruiken in communicatie-uitingen. Denk aan een gedrukte nieuwsbrief, visitekaartjes of folders.

Hoe werkt het?

Zorg dat je de link waarnaar je wilt verwijzen via de QRtag bij de hand hebt. Dan ga je naar de site van QRtag, tikt links in het scherm onder URL de link in en klik op ‘genereer QRtag’. Dat is alles; eronder verschijnt de barcode. Deze kun je opslaan als afbeelding of kopiëren en plakken in een document. Wil je weten hoeveel mensen gebruik maken van de qr-code, voer dan ook je e-mailadres in, dan krijg je wekelijks een overzicht in je mail. Gebruikers van de code moeten een smartphone met internettoegang en een digitale camera hebben, en een app om de code te ‘scannen’, bijvoorbeeld QRReader of QuickMark.

Wat zijn de voordelen?

Mensen hoeven geen lange of ingewikkelde domeinnamen in te tikken in hun mobiele browser om naar de pagina te gaan waar je ze naartoe wilt leiden. Door de code te scannen zijn ze in één seconde op de site. Er zijn veel manieren waarop je qr-codes kunt inzetten om meer nieuwe klanten naar je site te trekken of op een snelle manier te verwijzen naar meer achtergrondinformatie over je product bijvoorbeeld, zonder dat je een hele folder hoeft vol te schrijven.

Wat zijn de nadelen?

Deze tool is gratis en biedt daarom niet meer dan de qr-code en statistieken over het gebruik ervan. Je kunt ook niet zelf de grootte van de barcode bepalen, waardoor je ‘m niet echt groot kunt afdrukken. Sommige bedrijven bieden tegen betaling meer mogelijkheden aan, zoals tags van hogere resolutie of unieke qr-codes per ontvanger, zodat je mailings kunt versturen met voor elke ontvanger een eigen link. Ga hiervoor bijvoorbeeld naar Tagtic.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Conclusie?

Een snel en handig tooltje om een qr-code mee te maken. Het is goed om de statistieken van het gegenereerde bezoek erbij te kunnen bekijken om te zien of qr-codes werken voor jouw doelgroep. Verder erg beperkt qua mogelijkheden.

 

Lees ook de eerdere webtool reviews