Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Speakap lanceert Facebook voor bedrijven

Van de naar schatting 750 miljoen euro omzet in de enterprise social networking komt slechts 100 miljoen euro uit Europa. Patrick van der Mijl en Erwin van der Vlist willen daar verandering in brengen. Ze vertellen over Speakap, een nieuw platform dat de intranet- en softwarekoppelingen op je bureaublad overbodig maakt.

“Wij maken kantooractiviteiten, zoals agendabeheer en informatie-uitwisseling met collega’s, makkelijker en overzichtelijker”, leggen de ondernemers uit als ze hun demo tonen. Speakap lijkt op een netwerk dat werknemers met Facebook zullen vergelijken: je kunt er opmerkingen, vragen, video’s, foto’s en reacties achterlaten. Van belangrijke berichten en events krijg je een notificatie. Het heeft ook dezelfde look and feel als het bekende sociale netwerk. “Je zou ons als de zakelijke variant kunnen zien.”


Van der Vlist en Van der Mijl zijn al sinds 2007, toen ze nog als student business administration bij supermarktketen PLUS werkten, met het product aan de slag. “We wilden voor ons en onze collega’s een goed intern communicatiekanaal opzetten. Toen onze werkgever ons daarbij financieel wilde ondersteunen, hebben we er al onze spaarcenten ingestoken.”


1,7 miljoen euro groeikapitaal


Aankomende maand komt het product de markt op, na een reeks bèta versies getest te hebben onder pilot partners. Het laatste half jaar hebben ervaren developers, afkomstig van onder meer Hyves, Sanoma en Vakantieveilingen, voor de finishing touch gezorgd. “We hebben ze in huis kunnen halen dankzij 1,7 miljoen euro groeikapitaal, afkomstig van 5 privé-investeerders die ons product al in gebruik hebben.”


De droom van de mannen is dat Speakap de afspiegeling wordt van de activiteiten van miljoenen Europese kantoormedewerkers, waar Facebook nu het spiegelbeeld vormt van ruim een miljard privé-levens. “Je vrienden zijn op Speakap je collega’s, en in plaats van het spelen van games en muziek kan je bij ons je werkuren registeren of klanten beheren. Al het werk op één plek, geen gedoe meer met allerlei softwareprogramma’s en een intranetpagina. Je laat de chaos achter je en begint een nieuwe manier van samenwerken.” Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan vast: het sociale netwerk zelf is gratis, maar voor het complete pakket betaalt een bedrijf maandelijks 3 euro per gebruiker.



VS: goudmijn voor zakelijke Facebooks


Waar Speakap met het Spaanse Zyncro de enige Europese speler is met een serieus groeikapitaal, zwemmen in Amerika talloze branchegenoten al een tijd in het geld. Startups als Jostle, Pride, Hall en daPulse haalden in 2012 en 2013 samen al zo’n 15 miljoen dollar groeikapitaal op. Dat ze zoveel geld kunnen aanwenden, is voor een groot deel te danken aan Jive en Yammer, twee Amerikaanse diensten die de afgelopen jaren een miljoenenbusiness wisten op te bouwen met een zakelijke variant van Facebook. David Sacks, oprichter van Yammer, heeft in Silicon Valley bijna dezelfde status als Mark Zuckerberg.

Big business in Amerika


De ondernemers boren niet een totaal nieuwe markt aan. Integendeel, Speakap heeft de afgelopen jaren het succes kunnen volgen van Amerikaanse branchegenoten zoals Yammer, IBM en Jive. Die boeren namelijk allang goed met enterprise social networking. Volgens onderzoeksbureau IDC is nu liefst 81,8 procent van de 750 miljoen euro omzet in de branche afkomstig uit Amerika. IDC verwacht dat de branche in 2017 liefst driemaal zoveel omzet als nu, terwijl Gartner voorspelt dat in 2015 minstens één op de twee bedrijven een sociaal platform als communicatie- en collaboratie software inzet.


“Die cijfers zijn niet uit de lucht gegrepen”, reageren Van der Mijl en Van der Vlist. “Hier hebben wij al zeker honderden bedrijven benaderd, en de meeste hadden ons type product nog nooit onder ogen gekregen. Maar áls ze het dan zien, zijn ze wel erg nieuwsgierig.”


De reden dat enterprise social networking hier niet gretig aftrek vindt, heeft in de ogen van de ondernemers met wat onzekerheden te maken. Van der Vlist: “Afgaande op de feedback van Europese bedrijven merken we bijvoorbeeld dat ze hun interne communicatie niet zomaar in de cloud willen zetten. Ze zijn bang dat bedrijfsgevoelige data kunnen lekken. Een buitenlandse hostingpartij is dan nadelig.” Het is een reden waarom zij volgens eigen zeggen al 50 klanten hebben gestrikt. “Wat ook de betrouwbaarheid van ons product vergroot, is dat we koppelingen gaan bieden met 100% Nederlandse kantoorsoftware als De Vries Retail en Voiceworks.”


Sales inspanningen


Daarnaast vinden ze dat Amerikaanse concurrenten bedrijven onvoldoende begeleiden bij de implementatie van het product. “Uit ons onderzoek kwam naar voren dat grote bedrijven met veel vragen zitten: hoe introduceer ik deze tool bij mijn medewerkers? Met welk doel? Wat deel ik wel, wat niet? Zolang de Amerikaanse concurrenten hier in Europa onvoldoende salesinspanningen voor verrichten, zullen ze bij veel bedrijven onvoldoende draagvlak creëren.” De ondernemers signaleren wel dat de gratis versie van Yammer in Nederland wordt opgepikt door een aantal duizend werknemers, maar dat zou amper tot abonnementen op de premium versie leiden.




Foto van de marketingcampagne van Speakap. Patrick van der Mijl:  “Wat je hier ziet, is de CEO, manager en medewerker die weglopen vanuit de chaos met elk een device in de hand. Ze laten de chaos achter zich en vervolgen de weg naar ‘de nieuwe manier van samenwerken’.”

Om te voorkomen dat Speakap veel tijd aan implementaties spendeert, werkt het samen met resellers. “Zij mogen ons product verkopen en krijgen een deel van onze opbrengsten. Met deze opzet zijn we ook eenvoudiger in staat om naar het buitenland uit te breiden.” Het Nederlandse investeringsvehikel Peak Capital uitte in februari op Sprout nog openlijk kritiek op Speakaps plan om bedrijven te helpen bij de uitrol van het product. “De tool moet zo goed en eenvoudig zijn dat het voor klanten een no-brainer is om dat zelf te doen”, zei Thijs Gitmans toen. “Die kritiek was leerzaam, want mede daardoor hebben we deze opzet met resellers bedacht. We proberen nu de lijn te volgen van Microsoft, AutoCAD en SAP, die ook zo’n model hanteren.”


Databibliotheek


De 50 launching customers die Van der Mijl en Van der Vlist binnenkort gaan bedienen, komen uit verschillende branches. Van ziekenhuizen, tot hotelketens en uitgevers. “Het zal misschien niet verbazen dat we het meest een voet aan de grond hebben in de supermarktwereld. Er zijn daar inmiddels al duizenden werknemers bij diverse supermarktketens die met onze beta versie werken.”


Om de klanten tevreden te houden, willen ze het aantal functionaliteiten continu uitbreiden. “Dan moet je denken aan mogelijkheden zoals video conferencing.” Ook delen ze hun databibliotheek met klanten, zodat deze zelf in staat zijn om elk gewenst softwareprogramma met Speakap te verbinden. “De kantoorsoftware die een keten al in gebruik heeft, zou het zo aan Speakap kunnen koppelen.”


Forse investering; snel doorgroeien


Het komende halfjaar is een spannende periode voor de oprichters en vijf privé-investeerders. Momenteel gaat ruim 50 procent van de 1,7 miljoen euro op aan de salarissen van 11 developers. Maar volgend jaar willen ze ook meer kosten maken aan het realiseren van groei. “Het is zaak dat we ons nu bewijzen, zodat we dan voorzien zijn van een nog groter investeringsbedrag. We zijn al met diverse fondsen hierover in gesprek.”


Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dit artikel is geschreven door freelance business journalist Bas van Essen.