Stijgende sterren bij incubator eFuture

16 apr 2014 - 18:44
Happybee heerst op de kinderkledingmarkt en Live@ garandeert volle stadions aan concertorganisatoren. De Hilversumse incubator eFuture heeft succesvolle en veelbelovende startups onder zijn hoede. De oprichter van Emesa hield open huis voor Sprout. 

Dit is deel vier uit een rondgang langs incubators in Nederland. In dit drie pagina's tellende artikel bevinden zich portretten van bedrijven binnen de incubator. Lees ook onze reportages over Lev Kaupas (Amsterdam), Dutch Game Garden (Utrecht), eFuture (Hilversum), UtrechtInc (Utrecht), Innovation Industries (Almere), BioPartner Center Maastricht en Yes!Delft (Delft).

Dirk Jan Koekkoek en Michael van Beers werkten tien jaar terug samen bij een groot bedrijf. De internetbubble was net uiteengespat. Toch roken ze hun eigen ondernemerskansen. Door slimme online marketing lukte het eFuture niet alleen tot een succesvol internetbedrijf, maar ook tot een incubator uit te groeien.

Het was de tijd dat elke ondernemer in spe aan een eigen www dacht. Totdat de beurs keihard crashte. Koekkoek (foto rechts) en Van Beers (foto links) zaten op dat moment zelf in een betrekkelijk veilig vaarwater. Ze werkten als traffic- en accountmanager bij Netdirect, een bedrijf dat weliswaar online marketingdiensten aanbiedt, maar zich wel kranig door de crisis wist te slaan. Toch roken de twee collega's hun eigen kansen. Van Beers: "We zagen zelf bij Netdirect hoe een bedrijf als een soort van intermediair op een slimme manier geld kon verdienen in de internetwereld. Wij dachten: 'Dat moeten we ook kunnen."

Koekkoek en Van Beers kregen in juli 2001, een half jaar na de hardste beursklap, toestemming van OMG/Netdirect om op parttime basis hun 'eigen VOF'je', zoals ze het zelf beschrijven, op te zetten. Het werd een startup die zich specialiseerde in online marketing, maar later ook als webconsultant optrad. Koekkoek: "We staken er ieder 350 gulden in en zijn gewoon aan de slag gegaan. En het ging al snel vrij goed." 

Emailmarketing

Vanaf dag één stelde eFuture zichzelf het doel om zoveel mogelijk emailadressen te verzamelen en in te kopen. Zo kon het bedrijf van waarde zijn voor partners die campagnes uitzetten. Bijvoorbeeld aan de hand van nieuwsbrieven. Een simpel concept, maar Koekkoek en Van Beers bleken er goed in te zijn. Bovendien, de opt-in wereld was nog een paradijs: waakhond OPTA had nog geen strenge regeling voor internetondernemers die zakelijke emails versturen. Van Beers: "Al na een paar maanden hadden we 1500 gulden omzet. Ik wist niet wat me overkwam."

Een jaar later schoven Koekoek en Van Beers ook aan tafel als consultancypartner bij grootbedrijven als UPC. Gesterkt door de goede resultaten zegden de twee ondernemers in 2003, toen de crisis redelijk vervlogen was, hun baan op bij Netdirect. Koekkoek en Van Beers gingen niet alleen fulltime hun eigen bedrijf runnen, langzaam ontpopten de twee zich ook tot een ideeënfabriek voor webstartups.

Het begon in 2004 met Emesa, een sinds vorige maand verkocht bedrijf dat scherpe aanbiedingen voor vakanties en daguitjes op websites bijeenbrengt en categoriseert. Dat doet het via InpakkenenWegwezen.nl, VakantieVeilingen.nl, Actie van de Dag.nl en LastMinuteTop20.be. Samen met Marcel Beemsterboer, die Koekkoek en Van Beers als Managing Director leerden kennen bij Netdirect, groeide de startup de afgelopen zes jaar uit tot een bedrijf met meer dan 100 miljoen euro aan consumentenbestedingen, meer dan 100 medewerkers en ruim 6 miljoen bezoekers per maand. Van Beers: "We begonnen Emesa vanuit mijn logeerkamer . Als de zon scheen, bakten we uitsmijtertjes op ons terras."

De twee ondernemers gaven Emesa in haar oprichtingsjaar ook extra ondersteuning met het opstarten van OneDream B.V, een bedrijf dat met sites als Jiggy.nl consumenten financieel beloont als ze commerciële email lezen of ingaan op kortingsacties. OneDream verzamelt emailadressen die ook ten gunste konden komen van Emesa. Gesterkt door alle emailadressen die Koekkoek en Van Beers via Emesa en OneDream genereerden, was in 2007 de opstart van Acervus bijna een logische stap: dit bedrijf specialiseert zich volledig op emailmarketing. Weer werden bevriende zakenrelaties bij de startup betrokken, om de dagelijkse business te kunnen laten draaien. Koekkoek: "Het werd een kruisbestuiving van consumentenbestanden, waardoor elk bedrijf groter kon worden."

Incubator

In totaal participeert eFuture nu in negen bedrijven. Het liefst streven de twee oprichters naar een meerderheidsbelang, zoals in 2008 nog het geval was met de oprichting van kinderkledingaanbieder Happybee, waar ze 51 procent van de aandelen van bezitten. Maar de ondernemers hebben ook in vier bedrijven een minderheidsbelang. Sinds anderhalf jaar zien Koekkoek en Van Beer, zichzelf meer en meer als investeerders. "We hebben nooit geleend bij de bank. En nu hebben we financiële middelen om te investeren in een professionele incubator-organisatie."

eFuture bevat binnen zijn muren inmiddels een servicecentrum, dat development diensten en SEO- en SEA-consultancy aanbiedt aan de startups, waar zij een belang in hebben genomen. Al die startups bevinden zich binnen het eFuture-pand in Hilversum en vormen samen een familie van 'jonge honden'. Eén programmeursbedrijf waar eFuture slechts een klein belang in heeft, heeft zich ook binnen het pand gevestigd en voelt zich er als een vis in het water: een groot deel van Rotor Solutions opdrachten zijn afkomstig van de eFuture-startups.

eFuture heeft voor dit jaar ook nog de ruimte voor investering in een webstartup. Dat moet echter wel één met grote potentie zijn. Wie een meerderheidsbelang wil behouden, krijgt alle hulp van eFuture, maar zal een eigen bedrijfspand betrekken. Sinds het succes van Emesa bemerken de twee dat ze steeds meer aanvragen krijgen. Koekkoek, CEO van de incubator: "Er komen meer en meer gelukszoekers langs. Maar dat willen we ook." Schaalbaarheid, ofwel de toepasbaarheid op een grote massa, is belangrijk. Ook moet het een bedrijf zijn dat het portfolio van eFuture versterkt, aangezien dat sinds 2004 al de succesformule van het bedrijf blijkt te zijn. Creative director Van Beers: "Wij bouwen eerst brommers, geen UFO's."

 

Live@

Marin van den Bergs bioritme werd tot twee maanden geleden nog gekenmerkt door een corporate carrière. Maar na tropenjaren in de salestop van Pepsico, Leaf Holland Distribution en Disney koos hij op aandringen van oud-klasgenoot Michael van Beers voor het onzekere bestaan bij een startup. "Hij kwam met het juiste verzoek op het juiste moment."

Van den Berg was vanaf de herft van 1999 tot aan deze lente sales- en key accountmanager bij achtereenvolgens Smiths Food Group, Leaf Holland Distribution (bekend van o.a. Sportlife, Red Band en King) en Walt Disney Studios Home Entertainment. "Maar ik heb altijd wel een ondernemersdrang in me gehad", vertelt een van oor tot oor glimlachende Van den Berg vanuit het kantoorpand van eFuture.

Drie jaar geleden, toen Van den Berg nog niet zo lang in functie was bij Disney, kwam hij zijn jeugdvriend en oud-klasgenoot Michael van Beers weer tegen. Tien jaar lang hadden de Utrechters elkaar niet meer gesproken. "Ik introduceerde Michael voor een opdracht bij Disney en daarna zijn we contact blijven houden."

Omdat Van Beers volgens Van den Berg 'megacreatief is en altijd met nieuwe ideeën in zijn hoofd loopt', polste de eFuture-oprichter hem vorig jaar voor een nieuw initiatief: Live@. 'Dit is echt iets voor jou!', zei hij. En hij had gelijk. Dit was het juiste verzoek op het juiste moment", aldus Van den Berg, die op dat moment ook commercieel directeur had kunnen worden bij een ander bedrijf.

Volle zalen trekken

Live@ is een idee wat Van Beers samen met eFuture-oprichter Dirk Jan Koekkoek in augustus uitwerkte. Het is een bedrijfsconcept dat garandeert dat evenementen altijd uitverkocht raken. Die garantie kan Live@ leveren, omdat Van Beers en Koekkoek de afgelopen jaren een portfolio aan websites en een rijk gevulde online database hebben opgebouwd. Van den Berg: "Dankzij alleen al het bereik van VakantieVeilingen.nl kunnen we garanderen dat locaties uitverkocht worden. Dat is echt een enorm toegevoegde waarde voor eventorganisatoren."

Je neemt ten eerste de grootste vrees voor organisatoren, namelijk het risico dat een event niet uitverkocht raakt, weg. Daarnaast bezorgen wij tegelijkertijd de bezoeker een veel betere beleving. Wie in een vol stadion een concert bijwoont, zegt achteraf eerder dat het geweldig was. Verder kun je veel makkelijker sponsoren aanhaken, waardoor de winstmarge veel hoger uitvalt. Ook is er meer te verdienen aan consumptie- en parkeeropbrengsten."

Van Beers wilde natuurlijk niet voor niets Van den Berg erbij hebben. Potentiële organisatoren en sponsoren bevinden zich nu juist in de branche waar Van den Berg zich tot voor kort in begaf. Alle partijen waar Live@ nu mee spreekt, namelijk Disney, Veronica Magazine, Free Record Shop, Pepsi, Lay's, Jumbo, De Efteling, L'Oréal en C1000, hebben een lijntje met zijn netwerk. Live@ kijkt momenteel onder meer of het een rol kan innemen bij het organiseren van een groot première-event van een Disney-film.

Van den Berg hoopt volgende week duidelijkheid te hebben of een partnership met Disney wordt beklonken. "Als we dat binnenhalen, hebben we echt iets moois. Dirk Jan en Michael (managing partners Live@, red.) hebben hele grote plannen. Nu ze Emesa verkocht hebben, steken ze een deel van hun opbrengst in dit initiatief. We hebben samen precies voor ogen waar het naar toe moet."

Live@ heeft sinds haar oprichting al een aantal cases in handen. Online genereerde het bijvoorbeeld bezoekers voor de Sprookjesdroom, een theaterspektakel voor kinderen. Van den Berg: "Zij hebben een aantal shows opgekocht en wij vermarkten ze. RTL ziet dat onze aanpak werkt." De sales director raakt niet uitgepraat over zijn startup en komt en passant met mogelijk nog twee mooie kansen voor Live@ op de proppen. "We zijn samen met Yfke Sturm een platform voor mode-events aan het opzetten en ook druk aan het praten met Rocket Entertainment (het bedrijf dat onder meer De Toppers en Frans Bauer vertegenwoordigt). Of wij de perfecte partner hadden kunnen zijn van The Entertainment Group? Dat denk ik zeker", knikt hij enthousiast.

Van Beers geeft aan dat hij in het eerste jaar, met naar verwachting een omzet van anderhalf miljoen, nog op verlies rekent voor Live@. "Maar in 2012 zullen we break-even draaien. We zijn al voorzichtig onze begroting aan het aanpassen. De evenementen die we binnenkort voor ogen hebben, hebben namelijk de omvang van Ahoy. Maar eerst die handtekening."

 

Happybee

eFuture geeft groen licht aan internetconcepten die goed aansluiten bij het portfolio van het bedrijf en een grote massa kunnen bereiken. Het in 2008 opgerichte Happybee is zo’n idee. De website van twee moeders verkoopt kinderkleding van uiteenlopende populaire merken.

De meeste startups die zijn opgericht onder de vleugels van eFuture, komen voort uit het persoonlijk netwerk van Dirk Jan Koekkoek en Michael van Beers. Zo ontstond ook Happybee, opgezet door twee freelancers die al opdrachten uitvoerden voor eFuture. Managing partner Claudia van Beers (foto links) was daarnaast ook werkzaam als werving- en selectieconsultant. De andere freelancer, en nu partner in Happybee, is Chantal Malaihollo (foto rechts), die sinds 2005 al een eigen bedrijf in de vorm van merkstrategiebureau Fidelio Media heeft.

Malaihollo, woonachtig in Krimpen a/d Ijssel, en de Utrechtse Van Beers kozen strategisch voor een bedrijfslocatie in Gouda: Happybee bevindt zich hemelsbreed precies tussen hun woonplaatsen in. Elke dinsdag komen de twee onderneemsters langs op het hoofdkwartier van eFuture, om bij te praten met hun grootaandeelhouders Koekkoek en Michael van Beers.

“Door onze freelance werkzaamheden voor eFuture werden we min of meer aan elkaar gekoppeld”, vertelt Malaihollo, die een dochtertje van vijf en een zoontje van twee heeft. De moeders (Van Beers heeft een zoontje van drie) kwamen tijdens hun samenwerking op het idee om een webwinkel voor kinderkleding op te richten. Geen baanbrekend idee, maar wel een concept waarvan je weet dat er veel vraag naar is. Schaalbaarheid dus. “Michael en Dirk Jan vroegen ons om in kaart te brengen wat we precies wilden en wat we ermee dachten te kunnen bereiken. Uiteindelijk zagen we het allemaal zitten.”

Strijd tussen clicks en bricks

Dat speelde zich allemaal in 2008 af. Driekwart jaar later, in december, lanceerden de moeders hun site. Malaihollo: “We hebben eerst heel veel functionaliteiten van de site getest. Daarom hebben we bewust pas laat de site de lucht ingebracht.

De eerste uitdaging die de vrouwen hadden, was een naam opbouwen binnen de retailwereld. Veel makers en leveranciers van kinderkleding zijn nog niet erg altijd gewillig om hun product te verkopen aan internetretailers. “Wij leveren niet aan webwinkels”, kreeg Malaihollo naar eigen zeggen vaak te horen.

Happybee kon met een grote e-maildatabase, afkomstig van eEfuture, echter wel al snel aantonen dat haar online aanpak veel effect kon hebben. Zo heeft de startup samen met organisaties als Roompot Vakanties nieuwsbriefcampagnes opgezet, waar een prijsvraag bij inbegrepen is. De klanten van Happybee maken bijvoorbeeld kans op een bungalowvakantie.

Malaihollo: “Wij kunnen ook veel betekenen voor andere webshops, die vaak niet meer dan vijf à dertigduizend nieuwsbriefleden hebben. Via ons hebben ze een veel groter bereik.” De strijd tussen clicks en bricks, zoals ze het verwoordt, begon definitief te kantelen toen Happybee vorig jaar maart de Thuiswinkel Award ‘Publieksprijs Beste Webwinkel 2010 baby- en kindermode’ won. Malaihollo: “Daarna is de gunfactor pas erg omhoog gegaan, al was dat ook wel begrijpelijk. Eerst bestond er natuurlijk het beeld van twee dames die op drie hoog achter een eigen zaak zijn begonnen. Er was nog geen vertrouwensband.”

A-merken-leverancier

Happybee, qua omzet elk jaar ongeveer met 50 procent gegroeid, heeft in 2011 de beschikking over de kleding van verschillende gevestigde merken, zoals Mexx, Mim-pi, Noppies, CKS, Sevenoneseven, Levi's, Desigual, Geisha, Moodstreet, Salty dog, S&D Le chic en Tumble 'n Dry. De emaildatabase van de vrouwen is sinds de start van zo’n honderdduizend naar 180.000 adressen gegroeid. 85 procent van de persoonsgegevens is afkomstig van vrouwen. Momenteel werken de onderneemsters een strategie uit om het aantal emailadressen te laten stijgen naar 250.000.

Inmiddels zijn Malaihollo en Van Beers zelf in de situatie terecht gekomen dat ze potentiële leveranciers weren. Malaihollo: “We hebben er heel veel al afgewezen. Voordat we met een merk in zee gaan, bekijken we op basis van zoekmachinestatistieken of er wel naar een merk gezocht wordt. Is dat niet het geval, dan is de kans ook niet groot dat onze bezoekers de kleding kopen.”

Momenteel focussen de moeders zich meer op communitybuilding. Voor SOS Kinderdorpen organiseerde hun bedrijf vorige week een feest bij het Apeldoornse pretpark Koningin Julianatoren. Dat moet vrouwen meer binden aan het merk Happybee. Op social media-gebied liggen er ook allerlei plannen klaar, die de startup meer Facebook-fans en Twitter-followers moet opleveren. En natuurlijk hoort ook daar weer een nieuwsbriefactie bij. Malaihollo: “De eerste 750-fans op Facebook krijgen een actiebon ofzo."
 

 

"Wij bouwen eerst brommers, geen UFO's"

Dirk Jan Koekkoek en Michael van Beers werkten tien jaar terug samen bij een groot bedrijf. De internetbubble was net uiteengespat. Toch roken ze hun eigen ondernemerskansen. Door slimme online marketing lukte het eFuture niet alleen tot een succesvol internetbedrijf, maar ook tot een incubator uit te groeien.

Het was de tijd dat elke ondernemer in spe aan een eigen www dacht. Totdat de beurs keihard crashte. Koekkoek (foto rechts) en Van Beers (foto links) zaten op dat moment zelf in een betrekkelijk veilig vaarwater. Ze werkten als traffic- en accountmanager bij Netdirect, een bedrijf dat weliswaar online marketingdiensten aanbiedt, maar zich wel kranig door de crisis wist te slaan. Toch roken de twee collega's hun eigen kansen. Van Beers: "We zagen zelf bij Netdirect hoe een bedrijf als een soort van intermediair op een slimme manier geld kon verdienen in de internetwereld. Wij dachten: 'Dat moeten we ook kunnen." Koekkoek en Van Beers kregen in juli 2001, een half jaar na de hardste beursklap, toestemming van OMG/Netdirect om op parttime basis hun 'eigen VOF'je', zoals ze het zelf beschrijven, op te zetten. Het werd een startup die zich specialiseerde in online marketing, maar later ook als webconsultant optrad. Koekkoek: "We staken er ieder 350 gulden in en zijn gewoon aan de slag gegaan. En het ging al snel vrij goed." 

Emailmarketing

Vanaf dag één stelde eFuture zichzelf het doel om zoveel mogelijk emailadressen te verzamelen en in te kopen. Zo kon het bedrijf van waarde zijn voor partners die campagnes uitzetten. Bijvoorbeeld aan de hand van nieuwsbrieven. Een simpel concept, maar Koekkoek en Van Beers bleken er goed in te zijn. Bovendien, de opt-in wereld was nog een paradijs: waakhond OPTA had nog geen strenge regeling voor internetondernemers die zakelijke emails versturen. Van Beers: "Al na een paar maanden hadden we 1500 gulden omzet. Ik wist niet wat me overkwam." Een jaar later schoven Koekoek en Van Beers ook aan tafel als consultancypartner bij grootbedrijven als UPC. Gesterkt door de goede resultaten zegden de twee ondernemers in 2003, toen de crisis redelijk vervlogen was, hun baan op bij Netdirect. Koekkoek en Van Beers gingen niet alleen fulltime hun eigen bedrijf runnen, langzaam ontpopten de twee zich ook tot een ideeënfabriek voor webstartups. Het begon in 2004 met Emesa, een sinds vorige maand verkocht bedrijf dat scherpe aanbiedingen voor vakanties en daguitjes op websites bijeenbrengt en categoriseert. Dat doet het via InpakkenenWegwezen.nl, VakantieVeilingen.nl, Actie van de Dag.nl en LastMinuteTop20.be. Samen met Marcel Beemsterboer, die Koekkoek en Van Beers als Managing Director leerden kennen bij Netdirect, groeide de startup de afgelopen zes jaar uit tot een bedrijf met meer dan 100 miljoen euro aan consumentenbestedingen, meer dan 100 medewerkers en ruim 6 miljoen bezoekers per maand. Van Beers: "We begonnen Emesa vanuit mijn logeerkamer . Als de zon scheen, bakten we uitsmijtertjes op ons terras." De twee ondernemers gaven Emesa in haar oprichtingsjaar ook extra ondersteuning met het opstarten van OneDream B.V, een bedrijf dat met sites als Jiggy.nl consumenten financieel beloont als ze commerciële email lezen of ingaan op kortingsacties. OneDream verzamelt emailadressen die ook ten gunste konden komen van Emesa. Gesterkt door alle emailadressen die Koekkoek en Van Beers via Emesa en OneDream genereerden, was in 2007 de opstart van Acervus bijna een logische stap: dit bedrijf specialiseert zich volledig op emailmarketing. Weer werden bevriende zakenrelaties bij de startup betrokken, om de dagelijkse business te kunnen laten draaien. Koekkoek: "Het werd een kruisbestuiving van consumentenbestanden, waardoor elk bedrijf groter kon worden."

Incubator

In totaal participeert eFuture nu in negen bedrijven. Het liefst streven de twee oprichters naar een meerderheidsbelang, zoals in 2008 nog het geval was met de oprichting van kinderkledingaanbieder Happybee, waar ze 51 procent van de aandelen van bezitten. Maar de ondernemers hebben ook in vier bedrijven een minderheidsbelang. Sinds anderhalf jaar zien Koekkoek en Van Beer, zichzelf meer en meer als investeerders. "We hebben nooit geleend bij de bank. En nu hebben we financiële middelen om te investeren in een professionele incubator-organisatie." eFuture bevat binnen zijn muren inmiddels een servicecentrum, dat development diensten en SEO- en SEA-consultancy aanbiedt aan de startups, waar zij een belang in hebben genomen. Al die startups bevinden zich binnen het eFuture-pand in Hilversum en vormen samen een familie van 'jonge honden'. Eén programmeursbedrijf waar eFuture slechts een klein belang in heeft, heeft zich ook binnen het pand gevestigd en voelt zich er als een vis in het water: een groot deel van Rotor Solutions opdrachten zijn afkomstig van de eFuture-startups. eFuture heeft voor dit jaar ook nog de ruimte voor investering in een webstartup. Dat moet echter wel één met grote potentie zijn. Wie een meerderheidsbelang wil behouden, krijgt alle hulp van eFuture, maar zal een eigen bedrijfspand betrekken. Sinds het succes van Emesa bemerken de twee dat ze steeds meer aanvragen krijgen. Koekkoek, CEO van de incubator: "Er komen meer en meer gelukszoekers langs. Maar dat willen we ook." Schaalbaarheid, ofwel de toepasbaarheid op een grote massa, is belangrijk. Ook moet het een bedrijf zijn dat het portfolio van eFuture versterkt, aangezien dat sinds 2004 al de succesformule van het bedrijf blijkt te zijn. Creative director Van Beers: "Wij bouwen eerst brommers, geen UFO's."

Live@: garandeert uitverkochte stadions

Marin van den Bergs bioritme werd tot twee maanden geleden nog gekenmerkt door een corporate carrière. Maar na tropenjaren in de salestop van Pepsico, Leaf Holland Distribution en Disney koos hij op aandringen van oud-klasgenoot Michael van Beers voor het onzekere bestaan bij een startup. "Hij kwam met het juiste verzoek op het juiste moment."

Van den Berg was vanaf de herft van 1999 tot aan deze lente sales- en key accountmanager bij achtereenvolgens Smiths Food Group, Leaf Holland Distribution (bekend van o.a. Sportlife, Red Band en King) en Walt Disney Studios Home Entertainment. "Maar ik heb altijd wel een ondernemersdrang in me gehad", vertelt een van oor tot oor glimlachende Van den Berg vanuit het kantoorpand van eFuture. Drie jaar geleden, toen Van den Berg nog niet zo lang in functie was bij Disney, kwam hij zijn jeugdvriend en oud-klasgenoot Michael van Beers weer tegen. Tien jaar lang hadden de Utrechters elkaar niet meer gesproken. "Ik introduceerde Michael voor een opdracht bij Disney en daarna zijn we contact blijven houden." Omdat Van Beers volgens Van den Berg 'megacreatief is en altijd met nieuwe ideeën in zijn hoofd loopt', polste de eFuture-oprichter hem vorig jaar voor een nieuw initiatief: Live@. 'Dit is echt iets voor jou!', zei hij. En hij had gelijk. Dit was het juiste verzoek op het juiste moment", aldus Van den Berg, die op dat moment ook commercieel directeur had kunnen worden bij een ander bedrijf.

Volle zalen trekken

Live@ is een idee wat Van Beers samen met eFuture-oprichter Dirk Jan Koekkoek in augustus uitwerkte. Het is een bedrijfsconcept dat garandeert dat evenementen altijd uitverkocht raken. Die garantie kan Live@ leveren, omdat Van Beers en Koekkoek de afgelopen jaren een portfolio aan websites en een rijk gevulde online database hebben opgebouwd. Van den Berg: "Dankzij alleen al het bereik van VakantieVeilingen.nl kunnen we garanderen dat locaties uitverkocht worden. Dat is echt een enorm toegevoegde waarde voor eventorganisatoren."

Je neemt ten eerste de grootste vrees voor organisatoren, namelijk het risico dat een event niet uitverkocht raakt, weg. Daarnaast bezorgen wij tegelijkertijd de bezoeker een veel betere beleving. Wie in een vol stadion een concert bijwoont, zegt achteraf eerder dat het geweldig was. Verder kun je veel makkelijker sponsoren aanhaken, waardoor de winstmarge veel hoger uitvalt. Ook is er meer te verdienen aan consumptie- en parkeeropbrengsten." Van Beers wilde natuurlijk niet voor niets Van den Berg erbij hebben. Potentiële organisatoren en sponsoren bevinden zich nu juist in de branche waar Van den Berg zich tot voor kort in begaf. Alle partijen waar Live@ nu mee spreekt, namelijk Disney, Veronica Magazine, Free Record Shop, Pepsi, Lay's, Jumbo, De Efteling, L'Oréal en C1000, hebben een lijntje met zijn netwerk. Live@ kijkt momenteel onder meer of het een rol kan innemen bij het organiseren van een groot première-event van een Disney-film. Van den Berg hoopt volgende week duidelijkheid te hebben of een partnership met Disney wordt beklonken. "Als we dat binnenhalen, hebben we echt iets moois. Dirk Jan en Michael (managing partners Live@, red.) hebben hele grote plannen. Nu ze Emesa verkocht hebben, steken ze een deel van hun opbrengst in dit initiatief. We hebben samen precies voor ogen waar het naar toe moet."

Live@ heeft sinds haar oprichting al een aantal cases in handen. Online genereerde het bijvoorbeeld bezoekers voor de Sprookjesdroom, een theaterspektakel voor kinderen. Van den Berg: "Zij hebben een aantal shows opgekocht en wij vermarkten ze. RTL ziet dat onze aanpak werkt." De sales director raakt niet uitgepraat over zijn startup en komt en passant met mogelijk nog twee mooie kansen voor Live@ op de proppen. "We zijn samen met Yfke Sturm een platform voor mode-events aan het opzetten en ook druk aan het praten met Rocket Entertainment (het bedrijf dat onder meer De Toppers en Frans Bauer vertegenwoordigt). Of wij de perfecte partner hadden kunnen zijn van The Entertainment Group? Dat denk ik zeker", knikt hij enthousiast. Van Beers geeft aan dat hij in het eerste jaar, met naar verwachting een omzet van anderhalf miljoen, nog op verlies rekent voor Live@. "Maar in 2012 zullen we break-even draaien. We zijn al voorzichtig onze begroting aan het aanpassen. De evenementen die we binnenkort voor ogen hebben, hebben namelijk de omvang van Ahoy. Maar eerst die handtekening."

Happybee: biedt kinderkleding aan bijna 200.000 moeders

eFuture geeft groen licht aan internetconcepten die goed aansluiten bij het portfolio van het bedrijf en een grote massa kunnen bereiken. Het in 2008 opgerichte Happybee is zo’n idee. De website van twee moeders verkoopt kinderkleding van uiteenlopende populaire merken.

De meeste startups die zijn opgericht onder de vleugels van eFuture, komen voort uit het persoonlijk netwerk van Dirk Jan Koekkoek en Michael van Beers. Zo ontstond ook Happybee, opgezet door twee freelancers die al opdrachten uitvoerden voor eFuture. Managing partner Claudia van Beers (foto links) was daarnaast ook werkzaam als werving- en selectieconsultant. De andere freelancer, en nu partner in Happybee, is Chantal Malaihollo (foto rechts), die sinds 2005 al een eigen bedrijf in de vorm van merkstrategiebureau Fidelio Media heeft.

Malaihollo, woonachtig in Krimpen a/d Ijssel, en de Utrechtse Van Beers kozen strategisch voor een bedrijfslocatie in Gouda: Happybee bevindt zich hemelsbreed precies tussen hun woonplaatsen in. Elke dinsdag komen de twee onderneemsters langs op het hoofdkwartier van eFuture, om bij te praten met hun grootaandeelhouders Koekkoek en Michael van Beers.

“Door onze freelance werkzaamheden voor eFuture werden we min of meer aan elkaar gekoppeld”, vertelt Malaihollo, die een dochtertje van vijf en een zoontje van twee heeft. De moeders (Van Beers heeft een zoontje van drie) kwamen tijdens hun samenwerking op het idee om een webwinkel voor kinderkleding op te richten. Geen baanbrekend idee, maar wel een concept waarvan je weet dat er veel vraag naar is. Schaalbaarheid dus. “Michael en Dirk Jan vroegen ons om in kaart te brengen wat we precies wilden en wat we ermee dachten te kunnen bereiken. Uiteindelijk zagen we het allemaal zitten.”

Strijd tussen clicks en bricks

Dat speelde zich allemaal in 2008 af. Driekwart jaar later, in december, lanceerden de moeders hun site. Malaihollo: “We hebben eerst heel veel functionaliteiten van de site getest. Daarom hebben we bewust pas laat de site de lucht ingebracht.

De eerste uitdaging die de vrouwen hadden, was een naam opbouwen binnen de retailwereld. Veel makers en leveranciers van kinderkleding zijn nog niet erg altijd gewillig om hun product te verkopen aan internetretailers. “Wij leveren niet aan webwinkels”, kreeg Malaihollo naar eigen zeggen vaak te horen.

Happybee kon met een grote e-maildatabase, afkomstig van eEfuture, echter wel al snel aantonen dat haar online aanpak veel effect kon hebben. Zo heeft de startup samen met organisaties als Roompot Vakanties nieuwsbriefcampagnes opgezet, waar een prijsvraag bij inbegrepen is. De klanten van Happybee maken bijvoorbeeld kans op een bungalowvakantie.

Malaihollo: “Wij kunnen ook veel betekenen voor andere webshops, die vaak niet meer dan vijf à dertigduizend nieuwsbriefleden hebben. Via ons hebben ze een veel groter bereik.” De strijd tussen clicks en bricks, zoals ze het verwoordt, begon definitief te kantelen toen Happybee vorig jaar maart de Thuiswinkel Award ‘Publieksprijs Beste Webwinkel 2010 baby- en kindermode’ won. Malaihollo: “Daarna is de gunfactor pas erg omhoog gegaan, al was dat ook wel begrijpelijk. Eerst bestond er natuurlijk het beeld van twee dames die op drie hoog achter een eigen zaak zijn begonnen. Er was nog geen vertrouwensband.”

A-merken-leverancier

Happybee, qua omzet elk jaar ongeveer met 50 procent gegroeid, heeft in 2011 de beschikking over de kleding van verschillende gevestigde merken, zoals Mexx, Mim-pi, Noppies, CKS, Sevenoneseven, Levi's, Desigual, Geisha, Moodstreet, Salty dog, S&D Le chic en Tumble 'n Dry. De emaildatabase van de vrouwen is sinds de start van zo’n honderdduizend naar 180.000 adressen gegroeid. 85 procent van de persoonsgegevens is afkomstig van vrouwen. Momenteel werken de onderneemsters een strategie uit om het aantal emailadressen te laten stijgen naar 250.000.

Inmiddels zijn Malaihollo en Van Beers zelf in de situatie terecht gekomen dat ze potentiële leveranciers weren. Malaihollo: “We hebben er heel veel al afgewezen. Voordat we met een merk in zee gaan, bekijken we op basis van zoekmachinestatistieken of er wel naar een merk gezocht wordt. Is dat niet het geval, dan is de kans ook niet groot dat onze bezoekers de kleding kopen.”

Momenteel focussen de moeders zich meer op communitybuilding. Voor SOS Kinderdorpen organiseerde hun bedrijf vorige week een feest bij het Apeldoornse pretpark Koningin Julianatoren. Dat moet vrouwen meer binden aan het merk Happybee. Op social media-gebied liggen er ook allerlei plannen klaar, die de startup meer Facebook-fans en Twitter-followers moet opleveren. En natuurlijk hoort ook daar weer een nieuwsbriefactie bij. Malaihollo: “De eerste 750-fans op Facebook krijgen een actiebon ofzo."