Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Van kijkers ook kopers maken

Veel verkeer naar je website leidt niet noodzakelijk tot veel omzet. Daarom zes tactieken die de conversie van je site verbeteren.

Meer tips om meer kijkers en meer kopers te krijgen voor je webshop lees je op ondernemerinbusiness.nl

 

Een simpel bestelsysteem

Frustrerend. Je bedrijfssite staat hoog gerangschikt in de Google-rankings, en je ziet dat veel bezoekers op je bestelpagina terecht komen. Toch haken ze daarna af. Oorzaak: je bestelformulier is onoverzichtelijk en zeer ongebruiksvriendelijk. Mensen moeten onnodig veel velden invullen, voordat ze tot aankoop over kunnen gaan. Dat pikken ze niet. Maak daarom je bestelpagina zo simpel mogelijk.

Voeg een telefoonnummer toe

Veel websites bieden alleen een emailadres aan op de contactpagina. Dat zorgt er weliswaar voor dat je niet constant gebeld wordt, maar je wijst er in feite potentiële klanten mee af. Zeker als je bedrijf een dienst aanbiedt, bijvoorbeeld consultancy of het ontwikkelen van apps, is het aan te bevelen om een telefoonnummer te vermelden. Mocht je het toch te druk hebben voor inkomende gesprekken, dan kan zelfs een klantvriendelijke voicemail je nog veel conversie opleveren.

Visueel testimonial

Potentiële klanten zijn vaak immuun voor testimonials. Ze komen niet overtuigend meer over, omdat bijna elk bedrijf ze wel op zijn site heeft staan. Maar referenties worden wel vaak in tekstvorm gepresenteerd. En dat verhoogt de geloofwaardigheid niet. Net als dat een krantenjournalist tegenwoordig vaak niet meer op zijn woord wordt vertrouwd, zeggen ook de ‘pakkende quotes’ van voormalige klanten de bezoeker niet zo veel meer. Zien doet echter geloven. Wie dus een afbeelding of nog beter, een video, toevoegt aan een testimonial, maakt meer indruk op de consument.

Duidelijkheid

Net als dat entrepreneurs in een elevatorpitch heel kort en duidelijk moeten kunnen uitleggen wat de toegevoegde waarde is van hun bedrijf, moet de ondernemer ook online zo helder mogelijk aangeven wat voor services hij aanbiedt. Wat zijn de belangrijkste criteria bij het beoordelen van een software developer? Hoe maken potentiële klanten hun keuze? Wie eenvoudig uitlegt wat zijn bedrijf voor iemand kan betekenen, wordt eerder door de consument ingeschakeld. Daarom is het te aanbevelen om je diensten online in de vorm van een pakket aan te bieden. Dan krijgt de klanten een duidelijke selectie voor zijn kiezen en kan hij eerder een aankoopbeslissing maken.

Google Website Optimizer

Met Google Website Optimizer kun je eenvoudig achterhalen wat de oorzaak is van je stijgende verkoopcijfers, hoe het bezoekersverkeer zich op jouw site gedraagt en welke pagina-opzet daarvoor het meest effectief is. Als je tevreden bent over het feit dat je meer inkomsten genereert via je site, maar je niet bewust bent hoe dit komt, dan zal Google Website Optimizer je helpen dit te begrijpen.

Altijd een emailadres

Ok, een bestelpagina die teveel en op onduidelijke wijze informatie vraagt van de klant, is een doodzonde. Maar probeer in ieder geval altijd het emailadres te krijgen. Iedereen weet dat klanten aarzelen om je aan te trekken of een product van je te kopen. Als je geen emailadres vraagt, kan het nog broze contact met de klant voorgoed verdwenen zijn. Nu heb je tenminste nog de mogelijkheid om ze te mailen en te overtuigen van jouw geweldige aanbod.

Meer slideshows

* De 10 zakelijke apps van 2010

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

* 11 Android-apps voor ondernemers

* 5 Marketingflaters

Meer slideshows op Sprout