Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vigour.io knoopt schermen aan elkaar

Nauwelijks uit de snelkookpan van Startupbootcamp Berlijn gerold, haalden de drie mannen van Vigour.io al een half miljoen op bij investeerders. Hun technologie laat video's en andere applicaties op verschillende schermen tegelijk draaien. En dat ziet er verbluffend fraai uit.

Wat is Vigour.io?

Het levert een technologieplatform, waarmee video’s en software op verschillende schermen tegelijk kan draaien. Zo kan bijvoorbeeld een tablet dienstdoen als tweede scherm bij het bekijken van een video, of leg je hem op tafel bij het spelen van een potje poker, terwijl de smartphones van de spelers hun kaarten weergeven. Dat is de voorkant. Aan de achterkant zorgt de cloudserver van Vigour dat de content wordt verdeeld over alle schermen, naadloos en vloeiend.  Maar wat onderscheidt Vigour eigenlijk van Apple TV en andere schermdeeltrucs? “Om te beginnen werkt het niet alleen op iPads,” lacht ceo Ramon Duivenvoorden, “en heb je er geen hardware voor nodig. Maar het is ook veel flexibeler en zorgt er echt voor dat verschillende schermen voor één gezamenlijke gebruikerservaring gaan zorgen.” Die demovideo moet je echt even zien, dan vat het kwartje meteen.

Wie zijn de oprichters?

Ramon Duivenvoorden (26), Jim de Beer (26) en Marcus Besjes (28). Die laatste twee zijn de techneuten, Duivenvoorden is de ceo. Ze werken deels vanuit Berlijn, deels vanuit Amsterdam. Al met hun vorige bedrijf, North, waren de drie bij een klant op zoek naar een manier om content voer verschillende schermen te verdelen. Dat gaf zo veel inspiratie, dat ze mei vorig jaar besloten er een startup van te maken. Als Brisk.io – de naam is bij nader inzien toch maar gewijzigd – werden ze geselecteerd voor Startupbootcamp Berlijn, waar ze tot eind november drie maanden in de bekende pressure cooker gingen.

Vigour.io startup van de week

Wat leerden ze in Startupbootcamp?

“Dat heeft ons een enorm netwerk opgeleverd in de top van de technologiewereld. Als kleintje is het moeilijk te bepalen waar je ambitie moet liggen, contact met de grootsten helpt je beter in te zien wat er mogelijk is. Een voorbeeld: Hampus Jakobsson, een Zweed die zijn bedrijf voor 150 miljoen heeft verkocht aan BlackBerry, was zo enthousiast dat hij onze eerste angel investor is geworden.” Vigour ging SBC in met ‘een javascript bilibiotheek’ maar lijkt er uitgekomen met een andere propositie? “We hebben een pivot gemaakt. We ontwikkelen nog steeds dezelfde technologie, alleen hebben we de positionering en focus veranderd: niet alleen meer op de ontwikkelaars, maar op wat ons product betekent voor de gebruiker en onze klanten. Dat is ook een verhaal dat zich makkelijker laat vertellen. Het duurde even voordat de stukjes in elkaar vielen, maar juist daarvoor is Startupbootcamp zo goed.”

Wie zit er op Vigour.io te wachten?    

Het wordt nog wat zoeken naar de juiste product/marktcombinatie’

Robert Verwaaijen (Prime Ventures)

Mediabedrijven die hun content (video’s, games) aantrekkelijker willen presenteren, telecombedrijven, technologiebedrijven: de schermtovenarij van Vigour is overal inzetbaar. Vigour wil verdienen aan het white label verkopen van producten die draaien op zijn platform, en aan zijn clouddienst die uiteindelijk in de meeste gevallen de schermen met elkaar laat samenwerken. Ingezet wordt op een abonnementsmodel, waarbij klanten betalen voor het aantal gebruikers dat ze via Vigour bedienen.

Loopt het een beetje?

Behoorlijk: eind mei haalde Vigour een half miljoen op bij hub:raum, een venturefonds van Deutsche Telekom, en het Nederlandse Linden Mobile Ventures (van de oprichters van Peak IT). Dat geld wordt in de verdere ontwikkeling van de techniek gestoken. “Na de aankondiging van onze eerste kapitaalsronde kregen we veel media-aandacht en werd uit alle hoeken van de wereld contact met ons opgenomen. We zijn nu in gesprek om een eerste klant aan te trekken met het juiste profiel voor de introductie van een toepassing voor video. Met een te grote partij zou de lancering te lang gaan duren: we willen nog dit jaar bewijzen hoe disruptive onze technologie is met een commercieel product.”

Nog geld nodig?

“Liefst sluiten we nog meer klanten aan dit jaar. Daarna volgt de volgende stap richting de markt, waarvoor waarschijnlijk een nieuwe geldronde nodig is. Op termijn ligt de focus op het ontwikkelplatform zelf: dat is enorm schaalbaar en nog voor veel meer toepassingen dan alleen video geschikt. Daar gaan we met partners naar kijken die de technologie in hun eigen producten willen gebruiken.”


Dit vindt Robert Verwaaijen (Prime Ventures) van Vigour:

“Uit onderzoek van Google is gebleken dat 90 procent van de consumenten meerdere schermen achter elkaar gebruiken om bepaalde taken te verrichten. Browsen, shoppen, het regelen van je bankzaken en het plannen van reizen zijn activiteiten die men regelmatig start op mobiel of tablet, maar afrondt op de laptop. Ook gebruiken we vaak meer schermen simultaan, denk aan Twitter of Google terwijl je TV kijkt. Het switchen tussen devices of simultaan gebruik daarvan gebeurt dus al regelmatig. Maar tot nu toe gaat dat allemaal nog erg onhandig. Vigour.io probeert onze gebruikerservaring in die multi-devicewereld te verbeteren door een vloeiende manier van navigeren tussen schermen te ontwikkelen.”

“Het platform van Vigour.io stelt developers in staat applicaties te ontwikkelen die intelligent met applicaties op andere schermen kunnen interacteren. Wat ze daaraan toevoegen is een userinterface die simuleert alsof je mobiel en laptop op een vloeiende manier elkaar verbonden zijn. Dat is eigenlijk niet zo – want het gaat via cloudservers, maar het geeft wel die illusie. Ik ben het met de heren eens dat die video echt even bekeken moet worden om het te snappen. Wat het uniek maakt is dat het cross platform kan – dus ook met een iPhone en Samsung tv-scherm.”

Markt

“De markt waarin Vigour.io zich bevindt is natuurlijk mega. De hoeveelheid mobiele devices is in 2012 al groter dan de wereldbevolking. Maar de hamvraag is natuurlijk: zitten consumenten op een universele laag te wachten die schermen delen mogelijk maakt? Zo’n latente vraag inschatten is altijd moeilijk. Feit is dat dit soort technologie vaak pas los komt als er een killer app mee gemaakt wordt. Dat het team nu zelf ook applicaties maakt, waaronder een tv-app, lijkt me een slimme move. Zo kunnen ze het tot leven brengen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Businessmodel

“Qua geld verdienen is het nog ‘early days’ voor Vigour.io. Dat ze een abonnementsmodel hanteren met een staffel voor het aantal gebruikers lijkt me een prima businessmodel. Overigens zul je in het begin klanten bij de hand moeten nemen als ze op het platform gaan ontwikkelen en ik verwacht dat er ook wel wat servicewerk voor Vigour.io bij komt kijken. Misschien is het een idee om in het begin zelf applicaties te ontwikkelen tegen betaling? Is natuurlijk lang niet zo schaalbaar als het self-service platform idee, maar het betaalt wel de rekeningen.”

Killer app

“Ik vind dat Vigour.io zeker potentie heeft. Het lijkt erop dat het nog wel wat zoeken wordt naar de juiste product/marktcombinatie. Wat is nou de killer app voor deze technologie? Gezien het feit dat de heren wat geld op hebben gehaald kunnen ze daar eventjes de tijd voor nemen. Maar ik zou er niet voor schromen om snel ontwikkelwerk aan te nemen van bijvoorbeeld een toonaangevend mediabedrijf. Dat geeft niet alleen meer ruimte om verder te kunnen pionieren, maar ook voorbeelden van de potentie van de technologie.”