Waarom e-mail toch beter is

16 apr 2014 - 18:32
Goed dat je blogt, twittert en op Facebook zit. Maar onderschat de kracht van e-mail niet. Als je verhaal wordt doorgemaild, kan dat méér effect hebben dan een ‘like’ of ‘RT’.

Wat bepaalt of een artikel op internet wordt verspreid? En via welke weg worden de meeste verhalen gedeeld? Onderzoek van The New York Times onthult waarom mensen informatie verspreiden, en hóe ze dat doen. Managers die wat te melden hebben, moeten bloggen, posten en twitteren. Dat is wat social media-experts ons vertellen. Maar wat motiveert mensen nou om op ‘like’ of ‘retweet’ te klikken? De New York Times vroeg het aan 2.500 frequente internetters.

E-mail of Twitter

De meest verrassende conclusie is dat ‘like’ en ‘retweet’ lang niet zoveel worden gebruikt als wordt gedacht. Het oude vertrouwde e-mailen blijkt nog steeds de meest geliefde methode om een interessant artikel of filmpje door te sturen. Hoewel de fans (en verslaafden) ons graag anders doen geloven, is Twitter grotendeels het domein van journalisten, communicatie-experts en nerds. En ook op Facebook is lang niet iedereen vertegenwoordigd. Daar komt bij dat zelfs de meest fervente internetters geen tijd hebben om alle verhalen die hun vrienden plaatsen te lezen. E-mail hebben we wel allemaal, en onze inbox negeren we niet snel.

De mensen die de New York Times heeft ondervraagd, noemen e-mailen bovendien veiliger en persoonlijker. Als ze van iemand een artikel via e-mail ontvangen, vertrouwen ze de informatie eerder dan wanneer ze een link op Twitter of Facebook tegenkomen. Mensen sturen een interessant artikel vaak door aan een bekende met dezelfde interesses. Ze spammen niet hun hele vriendengroep. Meer kans dus dat de ontvanger is geïnteresseerd in de inhoud. Let wel: jonge lezers maken minder gebruik van e-mail. Dus als je doelgroep bestaat uit tieners en jonge twintigers, zijn Twitter en Facebook belangrijker.

Wat sturen mensen door?

De onderzoekers vonden vijf belangrijke redenen om links door te sturen. Alle vijf hebben ze dezelfde basis. De keuze om te delen wordt bepaald door de relatie die de verzender en de ontvanger met elkaar hebben. Marketeers moeten zich daar dus op richten en content leveren die de band tussen consumenten versterkt. Hier de vijf redenen die de ondervraagden gaven om een link te e-mailen, retweeten of ‘liken’.

  1. 94 procent denkt dat de link nuttig is voor een andere gebruiker
  2. 85 procent is benieuwd naar de reacties van anderen, om de informatie beter te begrijpen en zich een mening te vormen.
  3. 78 procent stuurt een link door om in contact te blijven met mensen die ze anders niet snel meer zouden spreken
  4. 73 procent zegt dat het e-mailen, retweeten of ‘liken’ helpt om mensen met gemeenschappelijke interesses te vinden
  5. 68 procent gebruikt de link als reclame voor zichzelf, om anderen te laten zien wie ze zijn

 

Lees ook: