Waarom je niet om m-commerce heen kunt

16 apr 2014 - 18:16
Dankzij de smartphone kunnen we steeds meer onderweg doen, dus ook online winkelen. De mobiel lijkt echter zijn eigen retailwetten te hebben. Je kunt er extra omzet mee genereren, maar hoe pak je dat goed aan? 

Een mobiel kortingsbonnenboekje. Zo noemt Valentijn Bras zijn geesteskindje Scoupy. “Je hebt het altijd bij je en je kunt altijd actueel zijn.” Bras was al langer bezig met media. Zo had hij een promotiebureau en heeft hij nog een bedrijf in reclamemasten. Dit is zijn eerste online project. “Mijn expertise is dat ik aanvoel waar de consument op zit te wachten. Dat probeer ik dan in de markt te zetten.”

Bras begon zeven maanden geleden met Scoupy. Wat het concept volgens Bras onderscheidt van bijvoorbeeld Groupon en Groupdeal, bedrijven met vergelijkbare concepten, is dat de coupons van Scoupy volledig digitaal zijn. Wat betekent dat de consument voordat hij in de winkel is géén waardebonnen hoeft aan te schaffen. De acties zijn vrijblijvend te bekijken op de mobiele telefoon. Bras: “Ze zijn location based: je loopt in een winkelstraat en kunt meteen checken welke winkel in de buurt een kortingsactie heeft. Je loopt niet het risico dat het product er niet meer is, want we kunnen de aanbiedingen direct aanpassen.”
Bras heeft zeventien mensen in dienst. Een deel herschrijft de aanbiedingen die de winkeliers aanleveren in een wervend tekstje voor de app. Een ander deel van de mensen werft nieuwe klanten onder winkeliers. Inmiddels zijn er coupons voor retailers in 120 dorpen en steden, per week worden dertig tot honderd nieuwe kortingsacties aangeboden via de app. De winkelier betaalt Scoupy voor het aanbieden van hun actie. Bras: “De mobiele coupon is een medium waarmee de consument naar de winkel wordt gelokt, net als de oude papieren coupon.”

M-commerce

Het ‘kortingsbonnenboekje’ moet een afspiegeling zijn van de winkelstraat, vindt Bras. “We streven naar een gezonde mix van horeca tot local heroes. Momenteel lopen er acties van bijvoorbeeld Texaco, Sabon en Marskramer.” Via de app ziet de consument welke winkels in de omgeving waar hij zich bevindt een kortingsactie hebben. De coupon wordt digitaal ingeleverd als de klant zich in de winkel bevindt. Om fraude te voorkomen controleert Scoupy via geolocatie of de klant inderdaad op de specifieke locatie is.

Ondernemer

De grootste uitdaging voor Scoupy is om het grote publiek te bereiken. Daar zijn aardig wat mogelijkheden voor, denkt Bras. Zijn partners zijn betrokken bij onder andere buitenreclamebedrijf Centercom, de gratis Boomerangkaarten en radiostation Decibel.
De mobiele telefoon is volgens Joost Huismans van PwC een verkoopkanaal dat sterk toeneemt. “Met name in China, waar verkoop via mobiel internet veel vaker voorkomt dan via de computer.” De ondernemer laat eventuele internationale uitbreiding nog even afhangen van de ontwikkelingen in Nederland. “In principe is het concept uit te rollen naar ieder land waar je mobiel internet hebt.” Recent is er nog flink geïnvesteerd in vergelijkbare concepten in Duitsland en de Verenigde Staten, vertelt Bras. “Het concept is hot.”

Dit is het zesde deel uit een 7-delige serie over trends in e-commerce.

Lees ook: