Week 32: Conference Compass en Shopboard

04/16/2014 - 18:15
Sprouts startup-roundup, met in week 32: Conference Compass en Shopboard.
 

Conference Compass

Een papieren programmaboekje is al sinds mensenheugenis het beproefde hulpmiddel voor bezoekers en organisatoren van conferenties. Ondernemer Jelmer van Ast, werkend bij incubator Yes Delft!, ontwikkelde daarom een digitale oplossing:een app met een online community, waarmee deelnemers zelf hun persoonlijk programma kunnen creëren.

Waarom ben je Conference Compass gestart?

"Mathieu (mijn zakenpartner) en ik waren collega's aan de TU Delft in onze promotietijd. We bezochten samen en ieder apart veel congressen. Daar werd het programma altijd afgedrukt in dikke boeken, samen met alle abstracts van alle presentaties. Wat een gedoe was dat! Je kunt niets vinden in zo'n boek, je bladert de hele tijd heen en weer, je raakt je notities kwijt, je kan niet snel zien waar je heen wilt en sjouwt je een ongeluk. Dat kon makkelijker, vonden wij. En we legden al snel de link naar mobiele telefoons. We hebben toen een eerste prototype ontwikkeld voor onze eigen telefoons: een Nokia en Sony-Ericsson.

Het is niet te vergelijken met wat we nu leveren, maar het toonde al wel de kracht van het principe: eindelijk kon je elke presentatie vinden met een paar klikken, had je je persoonlijke programma altijd bij de hand, vertelde de ingebouwde plattegrond waar je heen moest en werden de notities die je maakte ordelijk opgeslagen."

Wat onderscheidt de dienst van concurrenten?

"Er zijn veel partijen die apps voor congressen leveren, maar we horen van onze klanten dat ze voor ons kiezen omdat wij best-in-class zijn. Een Conference Compass app biedt de meeste uitgebreide zoekmogelijkheden en het presenteert complexe congresprogramma's, met presentaties, abstracts, posters, exposanten, sprekers, enzovoorts op de meest overzichtelijke manier.

Maar het beste onderscheiden we ons doordat we onze dienst kunnen koppelen aan de bestaande infrastructuur van onze klanten. Daarmee hebben we zeer grote klanten binnengehaald, zoals de jaarlijkse congressen van de European Society of Cardiology, de European Respiratory Society en de International AIDS Society, elk met tien- tot meer dan dertigduizend bezoekers. Dat zijn tevreden klanten die ook bij ons blijven."

Welke hobbels heb je moeten overwinnen?

"Er zijn steeds weer nieuwe uitdagingen. In het begin moet je alles zelf doen: product ontwikkeling, marketing, sales, etcetera. Nu hebben we een team van drie getalenteerde software engineers onder leiding van mijn compagnon Mathieu, en is een van hun grote uitdagingen het systeem schaalbaar te houden en tegelijkertijd specifieke wensen van de klanten te kunnen honoreren. Meer aan mijn kant ligt de uitdaging op het opschalen van de sales. Dat doen we onder andere door onze eigen sales slimmer aan te pakken, door strategische partners te vinden die als reseller optreden."

Hoe heb je de ontwikkeling gefinancierd?

"Met ons eigen kapitaal, een banklening en met name omzet. We zijn snel de markt op gegaan. Daarmee konden we onze app in de praktijk testen en konden we met de omzet de ontwikkeling financieren. Het luisteren naar de klant en de gebruikers is iets dat we steeds zijn blijven doen. Het heeft ons erg geholpen om datgene te ontwikkelen waar ook echt behoefte aan was."

Wat zijn de verdienmodellen?

"We leveren onze apps aan de organisaties van congressen. Dat kunnen universiteiten zijn, PCO's (professional congress organizers), maar voor ons in de meeste gevallen societies en associations. Zij betalen ons om een app te leveren, geconfigureerd met hun congresprogramma en look-and-feel. Deelnemers kunnen de app dan vervolgens gratis downloaden. Het interessante is dat we aan de organisator van een congres niet alleen een app verkopen, maar ook een verdienmodel. Onze klanten verdienen vaak zelf ook op de app, doordat het een uitstekend sponsorplatform is, en meerwaarde biedt voor exposanten waar deze ook voor willen betalen." 

Heb je nog groeikapitaal nodig?

"Absoluut. We hebben een grote ambitie. Niet alleen om onze congres apps over de hele wereld te distribueren, maar ook veel meer te ontwikkelen om de ervaring rond evenementen te verbeteren voor de deelnemers, exposanten en organisatoren. We groeien snel, maar voelen de groeipijnen. De markt is groot en we hebben er al een goede positie weten te verwerven. Maar om de wereld te veroveren hebben we een investeerder nodig."

Wat voor resultaten boek je?

"Dit jaar streven we naar een omzet van drie ton. De doelstelling is dit de komende jaren exponentieel te laten stijgen door het verkrijgen van een groter marktaandeel en uitbreiding van onze diensten."

 

Shopboard

 

Ondernemer Zubair Zen Khan lanceerde onlangs met vijf TU Delft-studenten de Nederlandse iPhone-app Shopboard. De applicatie biedt een verzameling van de laatste aanbiedingen van bekende winkelketens en acties van websites waar je maar één dag gebruik van kan maken.

Met welk idee kwam je app tot stand?

"De economische crisis noopt zowel de consument als retailer om slimmer met hun middelen (geld en tijd) om te gaan. De retailer is een prijzenoorlog gestart waarbij de consument wordt bedolven met reclame-uitingen in verschillende vormen. Daarentegen kan de consument zelf ook wel wat geld besparen maar het wordt voor hem steeds moeilijker de juiste aankoopbeslissing te maken. Verder is duidelijk de trend waarneembaar dat men steeds minder tijd heeft om alle winkels af te lopen voor de beste deal.

Wij denken de consument en de retailer dichter bij elkaar te brengen door gebruik te maken van de technologische mogelijkheden. Ook het element van social media moet beide partjen dichter naar elkaar toe brengen om uiteindelijk een win-win situate te creëren."

Wat maakte het lastig om jouw app te realiseren?

"Het technisch ontwikkelen van het product was niet eens het meest complexe gedeelte, hoewel er heel veel manuur in heeft gezeten in het bedenken en ontwikkelen van de app. De grootste uitdaging was het bepalen van de richting en het prioriteren van de mogelijkheden van Shopboard. De mogelijkheden van Shopboard zijn enorm, maar we moeten ons contnu op de juiste dingen focussen."

Hoe onderscheid je je van de concurrentie?

Shopboard is een gebruiksvriendelijke mobiele applicate. Er is eenvoudig toegang tot alle
aanbiedingen op elk moment en vanaf elke plaats. Verder komen alle grote retailers (meer dan 50) en hun aanbiedingen handig samen in één app. Dus niet de verschillende apps van de retailers downloaden. En wij vervangen niet alleen het pakketje folders (goed voor het milieu) die je elke week in de bus krijgt, maar gaan nog verder. Je kunt namelijk alle aanbiedingen gemakkelijk zoeken, vinden, raadplegen en zelfs kopen.

"Daarnaast zijn er nog andere voordelen. Zo is er de optie om van een aanbieding de ervaringen te delen met anderen en zelfs een “second opinion” op te vragen door deze via Facebook of Twiter te delen. En je kunt je favoriete boodschappenlijst aanmaken."

Wat zijn je verdienmodellen?

"We rekenen commissie op verkopen die via het salesplatorm van Shopboard gaan. Daarnaast kunnen de retailers die nog geen beschikking hebben over een webshop ons Shopboardplatform gebruiken als marketingtool om bepaalde acties onder de aandacht van de gebruikers te brengen of het ontwikkelen van exposure en branding."

Ben je nog op zoek naar groeikapitaal?

"De mogelijkheden van Shopboard zijn enorm en de ambite van het team is hoog. Daarom hebben wij een gedegen plan klaarstaan om van Shopboard het virtuele platorm te maken waar men als consument zijn/haar aankopen kan doen. Om dit mogelijk te maken willen we eerst Shopboard voor meerdere platforms (iPad, Facebook, Android etc) beschikbaar maken waarna wij begin volgende jaar een internatonale expansie hebben gepland. Om deze groei mogelijk te maken zal mogelijk externe financiering nodig zijn."

Wat zijn tot nu toe de resultaten?

"Drie dagen na de launch stonden we al op nummer 18 van de meest gedownload app in de App Store. Drie weken na de launch telden we meer dan 6.000 downloads. En er kwamen reviews van onze app bij onder meer iPhoneclub en MacWorld."

Wat staat er op je planning?

"Wij willen dit jaar een iPad versie hebben en begin volgend jaar ook op de Android aanwezig zijn. Begin Q1 willen wij een start maken aan onze internatonale expansie. Omzet is in het eerste jaar niet onze voornaamste focus maar wij verwachten wel dat wij ergens volgend jaar al winstgevend kunnen zijn."

Bas van Essen

Meer over Geen naam