Week 33: Bandenconcurrent en Floow2

04/16/2014 - 18:15
Sprouts startup-roundup, met in week 33: Bandenconcurrent en Floow2.
 

Bandenconcurrent

 

Bob Wesdorp heeft twee jaar geleden met Neal Oddens een succesvolle bandenwebshop op weten te zetten. BandenConcurrent heeft geen magazijn en zegt met een aantal van de grootste distributeurs in Europa te werken. "Nu zetten we een paar miljoen euro om. Over vijf jaar mikken we op honderd miljoen euro."

Hoe kwam het idee voor jouw bedrijf tot stand?

"Het idee kwam tot stand toen we in oktober 2010 de enorme run op winterbanden zagen. Neal en ik waren elkaar drie maanden daarvoor tegengekomen en wilden wat met internet gaan doen. We wisten alleen nog niet wat. We wisten echter wel aan welke drie criteria het product moest voldoen. Allereerst moest het een product zijn waar een immens grote afzetmarkt voor was. Ten tweede moest het om een product gaan wat mensen gemakkelijk via het internet kunnen bestellen, zonder het vooraf te zien, ruiken of voelen. En ten derde moest het product dermate prijsdrukkend zijn dat het daarmee de markt zou ontwrichten. Prijs is cruciaal voor het slagen van een online concept, aangezien zeventig procent van de consumenten via internet bestelt vanwege de prijs. Ons concept moest iets zijn wat offline niet was na te bootsen.

In eerste instantie waren we begonnen met een conceptje met externe harde schijven, maar na een week hebben we de site al weer uit de lucht gehaald, omdat we zagen dat de marges en de volumes er niet naar waren. Het schoot niet op en dan kan je maar beter snel je conclusie trekken en op zoek gaan naar iets wat wel werkt.

In dezelfde periode waren de winterbanden niet aan te slepen. Overal hoorde je dat er ernstige tekorten waren. Dat zetten ons aan het denken. Het online verkopen van autobanden voldeed aan de criteria die we onszelf hadden gesteld. We realiseerden ons dat de markt gigantisch was (met alleen al in Nederland 8 miljoen banden per jaar) en dat deze markt gedomineerd werd door een aantal grote spelers die zich nauwelijks met internet bezighielden. Een interessante bijkomstigheid was dat we ontdekten dat deze conventionele aanbieders het lef hadden om enorm hoge marges te rekenen van soms wel honderden euro’s, terwijl ze niet naar de behoeften van de consument luisterden en daarmee weinig toegevoegde waarde leverden. Dat wilden wij gaan veranderen. In januari 2011 lanceerden we na maandenlang ontwikkelen (met bloed, zweet en tranen) ons eerste platform."

Wat was het meest lastige aan het realiseren van je dienst?

"Consumenten denken er in veel gevallen pas over na banden aan te schaffen als de auto door de APK heen moet. Na constatering besluit men om de auto daar achter te laten en er gelijk 2 nieuwe banden onder te zetten. Maar het vervangen voor die banden gebeurt daar wel voor de hoofdprijs. Daarom dat de APK vaak uiterst scherp geprijsd is en gebruikt wordt als ‘lokkertje’ om uiteindelijk ook andere reparaties te verrichten. Onze uitdaging zit erin de consument op dat moment duidelijk te maken dat er een veel beter en goedkoper alternatief is om banden aan te schaffen.

We zijn daarom eveneens bezig met de launch van een goedkope APK service, zodat ook die markt transparanter wordt gemaakt. Zo kunnen we onze klanten een complete en transparante service bieden."

Waarom ben je beter dan Kwikfit, ProfileTyreCenter of Euromaster?

"We zijn gemiddeld dertig procent goedkoper ten opzichte van deze grotere garageketens, die samen een soort van kartel vormen en prijsafspraken maken met distributeurs. Dat scheelt al gauw een paar honderd euro op een set banden. Daarnaast hebben we de grootste voorraad met zo'n 3,6 miljoen banden. Door de komst van verschillende type auto’s, denk aan kleine SUV’s en grote coupe’s, zijn er teveel verschillende bandenmaten om nog zelf als garagist voorraad te houden. Garagisten moeten dus vaak ‘nee’ verkopen en de band voor de klant bestellen. Dit kost vaak dagen voordat de band uiteindelijk geleverd is. Bij ons kan de klant meteen zien welke banden we op voorraad hebben en ze direct bestellen. Vervolgens worden de banden binnen 24uur aan een van onze 600 montagepunten of bij de klant thuis geleverd. Dat scheelt zo al een paar dagen t.en opzichte van de normale garagist. En wanneer je banden dringend nodig hebt in verband met vakantie of APK, dan is snelle levering vaak toch wel doorslaggevend.

Ten slotte kunnen klanten hun banden op factuur bestellen terwijl er wel direct wordt uitgeleverd. Dat geeft voor de meeste mensen een prettig en veilig gevoel aangezien zij eerst de banden geleverd krijgen en weken daarna pas hoeven te betalen. Daarnaast kan het voorkomen dat de uitgave voor banden soms wat ongunstig valt, en dan is het toch fijn dat je even kan wachten met betalen. We merken dat onze klanten dit erg op prijs stellen."

Hoe heb je deze dienst gefinancierd?

"Spaargeld, spaargeld, spaargeld en zuinig leven… Maar innovatie is onze beste financiering geweest. Ons motto is ‘release fast, release often’. Door ons innovatief karakter is het een self-supporting systeem geworden en hebben we nooit onze hand hoeven op te houden. Elke dag beginnen we weer opnieuw. Daarnaast willen we niemand op de payroll hebben, waardoor we alleen maar variabele kosten hebben en flexibel blijven. Negentig procent van onze krachten komen niet uit Nederland, maar uit het buitenland. Dat scheelt een hoop."

Wat zijn jouw verdienmodellen?

"We verdienen simpelweg aan de verkoop van banden en velgen. Maar daar zit wel een heel geavanceerd eco-systeem achter. Onze techniek leest uit waar een bepaald type band, bijvoorbeeld een Continental Premium Contact 5, op een bepaald moment het goedkoopste is en welke het snelste uitgeleverd kan worden. Hierdoor is de besparing voor de klant optimaal. Op deze manier kunnen we per band geld verdienen, maar blijven we altijd stukken goedkoper dan de rest van de markt.

Ben je op zoek naar groeikapitaal?

"Wij hebben een aantal waardevolle assets die niet meer gefinancierd hoeven te worden. Alles staat in de startblokken om verder uitgerold te worden. We zijn nu naast Nederland operationeel in zes andere landen. Ons doel is om een groot deel van Europa te hebben gedekt voor het eind van dit jaar.

Laatst had een grotere partij wel interesse in een overname, maar die hebben we uiteindelijk toch vriendelijk bedankt. We willen namelijk autonoom blijven en onze ondernemersgeest niet verliezen, want dat is nu juist de kracht die de vaart erin houdt. En  belangrijker nog, de overname zou onze klanten niet ten goede komen.
Maar praten kan natuurlijk altijd…"

Wat zijn tot nu toe jullie resultaten?

"Dit jaar zullen we afsluiten met een paar miljoen euro omzet. Winst behalen is nu niet onze doelstelling. Alles gaat er weer in. We doen wat goed is voor de onderneming en niet voor onszelf; dat komt ooit nog wel."

Welke targets heb je jezelf dan gesteld?

"We willen de ‘Amazon.com’ of de ‘Zalando.com’ onder de autobanden en velgen worden. Onze doelstelling is om binnen vijf jaar een jaarlijkse omzet van 100 miljoen te genereren. Hier wordt vaak om gelachen, maar we zijn ervan overtuigd dat dit mogelijk is. Wij zijn namelijk, in tegenstelling tot de conventionele garageketens, waar de massa is; en dat is op het internet. En met honderd miljoen omzet bedienen we eigenlijk nog maar een zéér klein percentage van de totale Europese bandenmarkt, dus zo gek is dat nog niet…"

 

Floow2

Rob Haenen heeft met Will Robben en Kim Tjoa een online verhuurplaats voor bedrijfsmaterieel opgezet. Floow2, zoals de site heet, ontneemt de noodzaak om materieel in bezit te hebben. Klanten kunnen hoogwerkers, tractoren, bouwliften en kranen rechtstreeks bij andere ondernemers huren.

Hoe kwam het idee voor jouw bedrijf tot stand?

"Een van onze drie oprichters, Will Robben, was zelf jarenlang actief in de productie van zwaar materieel. Het viel hem op dat klanten steeds maar nieuwe aankopen deden terwijl hetzelfde materieel enkele kilometers verderop ongebruikt stond. Wereldwijd blijkt materieel tussen de 35-70% van alle tijd stil te staan, zo bleek na onderzoek. Omgerekend in nieuwwaarde is dat tweeduizend à vierduizend miljard dollar aan stilstaande capaciteit. Er staat op dit moment dus tweemaal zoveel materieel op aarde dan nodig is om al het werk te doen. Dat is een enorme verspilling van geld van ondernemers, maar ook van grondstoffen en energie. Uit dat besef ontstond het idee om vragers en aanbieders op een eenvoudige en toegankelijke wijze via internet met elkaar in contact te brengen."

Wat maakt het het meest lastig deze dienst succesvol te maken?

"Floow2 is een goed voorbeeld van 'systeeminnovatie', terwijl de meeste innovaties voorbeelden van productdifferentiatie, ofwel meer van hetzelfde zijn. Bedrijven denken vooral 'in bezit' van materieel, terwijl toegang tot materieel veel slimmer en goedkoper is. Dat vereist een paradigma shift van denken in bezit naar denken in gebruik. De uitdaging is om het vliegwiel van vraag en aanbod in 2012 al op snelheid te krijgen. De drempels tot deelname zijn daarom zo laag mogelijk gemaakt. Deelname aan Floow2 is snel, makkelijk en veilig omdat gebruikers worden gefaciliteerd met een gratis online materieel planning, met gratis contracten, met betaaldiensten, creditchecks, tracking and tracing van materieel, en verzekeringen."

Met welke argumenten overtuig je klanten?

"Op basis van drie redenen. Nummer één: Omzetverhoging. Door gebruik te maken van Floow2 worden eigenaren verhuurders en kunnen zij overcapaciteit (met of zonder bemanning) verhuren aan collega bedrijven die hun materieel tijdelijk nodig hebben. Dood kapitaal kostte geld, maar levert nu plots omzet op. Ten tweede: Kostenverlaging. Huurders hoeven geen investeringskosten meer te maken voor nieuw materieel maar huren tijdelijk die overvloedige overcapaciteit van collega bedrijven in. Ten slotte: Duurzaamheidsvergroting. Wanneer Floow2 de bestaande overcapaciteit  ontsluit wordt het ongebreideld grondstof- en energieverbruik voor productie van nieuw materieel tot stilstaan gebracht. Ieder bedrijf kan door gebruikmaking van Floow2 dus een concrete bijdrage aan duurzaamheid leveren."

Met het bestaan van die gratis tools, rest de vraag: Hoe kom je aan omzet?

"Het verdienmodel van Floow2 is gebaseerd op (1) een vergoeding voor het plaatsen van capaciteit op het platform, en op (2) marges op aanvullende services. De inschrijving is gratis en er wordt ook geen commissie gevraagd over (ver)huurprijzen."

Ben je nog op zoek naar groeikapitaal?

"Floow2 is actief in gesprek met partners om de introductie te versnellen, en de geplande internationalisatie vorm te geven. Dit zijn vooral kapitaalkrachtige partijen met gevestigde posities en verkoopkracht in internationale markten en sectoren waarin Floow2 actief wil zijn. Floow2 heeft in totaal 89 marktsectoren en tal van landen en regio’s in de wereld gedefinieerd waarin zij het concept kan toepassen. De prioriteitsvolgorde wordt nu samen met partners bepaald."

Wat zijn tot nu toe de prestaties?

"Floow2 zit in de opstartfase, de eerste 100 actieve gebruikers zijn binnen."

Wat voor targets heb je gesteld?

"Wij verwachten binnen een half jaar break-even te kunnen draaien. Het doel voor 2012 en 2013 is gericht op deelname van enkele procenten ondernemingen in de bouw en agrarische sector. In deze sectoren zijn in Nederland ongeveer 200.000 ondernemingen en in Europa bijna 6 miljoen bedrijven actief. "

Meer over Geen naam