Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wufoo

Het kan handig zijn om allerlei formulieren op je website te plaatsen: voor het aanmelden voor een event of nieuwsbrief, het aangeven van een servicevraag of het laten invullen van een enquete bijvoorbeeld. Wufoo biedt een tool om dit soort formulieren te maken. Een review.

Sprout test elke week een webtool die handig is voor ondernemers. Dit is nr. 38 in de serie reviews.

Wat is het?

Wufoo is een tool om webformulieren mee te maken in html, zonder dat je daarvoor kennis van code nodig hebt. Er is een gratis variant (1 gebruiker, maximaal 3 formulieren, 10 velden en 100 entries), en vier betaalde varianten die tussen 14,95 en 199,95 dollar per maand kosten met oplopende mogelijkheden. Wij beschrijven hieronder de gratis variant. Je kunt het formulier op je eigen site plaatsen, of verspreiden als link bij Wufoo

Voor wie?

Elke ondernemer die webformulieren wil gebruiken.

Hoe werkt het?

Als je een account hebt aangemaakt (2 seconden werk) kom je in de form manager. Hier kun je meteen een formulier aanmaken. Links zie je de opties die je aan kunt klikken, rechts zie je meteen het resultaat. Door te klikken op de ingevulde velden, kun je de teksten aanpassen, dus wat er in je formulier moet staan. Ook kun je de positie van de vakken bepalen. Voor de invulvelden zijn verschillende vormen: meerkeuze, open velden, dropdown, nummer of checkbox. Je kunt ervoor kiezen om invulvelden verplicht te maken, en aangeven hoeveel tekst mensen kunnen invullen. Ook kun je het formulier kleuren, figuren en logo’s meegeven. Vervolgens kies je wat mensen te zien krijgen als ze een formulier hebben ingevuld: een dankwoord of dat ze worden teruggeleid naar de homepage. Je kunt ook kiezen voor een e-mailbevestiging voor de invuller, en een captcha onderin het formulier. Tot slot kun je aangeven hoe vaak iemand een formulier kan invullen; onbeperkt of één keer per IP-adres.
Ben je klaar met het formulier vormgeven, dan kun je de e-mailinstellingen opzetten. Als iemand het formulier heeft ingevuld, kun je daarvan een kopie ontvangen in je mailbox, op je mobiel of tools als Twitter, Mailchimp en Salesforce. Zijn alle instellingen geregeld, dan kun je het formulier gaan gebruiken: pak de embedcode of link onder ‘forms’ en je bent klaar om hem in te zetten op je site of in e-mails of social media. Is het formulier eenmaal in gebruik, dan kun je de analytics bekijken van degenen die je formulier hebben ingevuld onder ‘forms’, en onder ‘reports’ kun je de resultaten van je formulier bekijken en daar exceldocumenten van uitdraaien. In de betaalde accounts kun je ook een betaalmethode aan een formulier hangen, voor verkoop van toegangskaarten of producten bijvoorbeeld.

Wat zijn de voordelen?

Wufoo werkt heel simpel en intuïtief; je hebt binnen een paar minuten al een simpel formuliertje opgezet (zie voorbeeld onderaan dit artikel). Dat kun je zo groot of klein maken als je wilt, met handige opties als verplichte invulvelden en de controle op IP-adres. Het resultaat is strak en duidelijk, en makkelijk te embedden of verspreiden.

Wat zijn de nadelen?

De gratis account legt een maximum op het aantal mensen dat mag invullen, dat geeft beperkingen. Als je genoegen neemt met een simpel formulier ben je zo klaar, maar als je de hele vormgeving wilt aanpassen moet je wel even tijd uittrekken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Conclusie?

Leuk, snel tooltje om formulieren mee te maken zonder dat je kennis van codering hoeft te hebben. Ook niet-programmeurs maken hiermee zo een mooi formulier voor wat voor doeleinde dan ook. De resultaten worden mooi overzichtelijk gemaakt. 


Lees ook de andere webtool reviews