Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Yumeko vindt groen in bed

Twee ondernemers uit de reclame- en internetwereld wilden iets nuttigers doen dan de zoveelste multinational van een groen imago voorzien. Ze zochten een groen gat in de markt en vonden dat in bed.

“Veel producten zijn gemaakt op een manier die slecht is voor mens, dier en milieu. Ook dekbedden, kussens en beddengoed. Produceren zonder gif, kinderarbeid en dierenleed is echter ruim twee keer zo duur.” Stephan Zeijlemaker en Rob van den Dool zagen hierin een groen gat in de markt. In 2009 richtten zij Yumeko op, een bedrijf dat verantwoord geproduceerde dekbedden, kussens en beddengoed verkoopt. 

“Grote bedrijven hebben de power om de maatschappij te verduurzamen, maar ze doen er bar weinig aan”, vertelt Zeijlemaker. “Ik begrijp dat wel. Als je je aandeelhouders tevreden wilt houden, moet je naar een rendement van twintig procent streven. De balans tussen People, Planet en Profit slaat dan altijd door naar de kant van Profit. De verduurzaming moet van nieuwe sociale ondernemingen komen die een betere balans tussen de drie P’s nastreven, onder andere door genoegen te nemen met een lagere winst.”

Zoeken naar een groen gat in de markt

Stephan Zeijlemaker (49) en Rob van den Dool (46), ondernemers met een reclame- en een internetbureau, begonnen in 2009 Yumeko, dat verantwoord geproduceerde dekbedden, kussens en beddengoed verkoopt.

Mensenrechtenjurist Van den Dool had samen met zijn vrouw Willemijn Verloop in 1995 Warchild Nederland opgezet. In 2011 verkocht Yumeko voor ongeveer 250.000 euro aan duurzame producten. In 2012 hopen de ondernemers een half miljoen om te zetten.“In 2009 besloten Rob en ik om samen een groene onderneming te starten. We hadden de volgende briefing gemaakt: het moest een consumentenproduct zijn, geen hoge investeringen vergen, we wilden in een markt stappen waar veel viel te verbeteren en waar nog weinig anderen actief waren. Het product moest kortom mooi, groen en betaalbaar zijn. We wilden een goed verhaal kunnen vertellen. We hebben namelijk beiden veel ervaring in consumentenmarketing.”

“Na ongeveer een jaar regelmatig brainstormen, stuurde ik Rob een mailtje met de vraag: waar slaap jij eigenlijk onder? Rob sliep onder ganzendons. Hij ging op internet zoeken en stuurde me al snel een Youtubefilmpje waarop ganzen levend werden geplukt. We kwamen er bovendien achter hoeveel gif en slechte arbeidsomstandigheden eraan te pas kwamen. Verantwoorde dekbedden waren niet te krijgen. Er was niets in die markt. Bovendien realiseerden we ons dat er geen bekende merken zijn op het gebied van beddengoed.”

“We hadden dus een gat in de markt gevonden. Vervolgens begon de zoektocht naar verantwoorde grondstoffen. We vonden bijvoorbeeld een boerengemeenschap in Canada met een diervriendelijke ganzendonskwekerij, maar toen de eerste baal aankwam op Schiphol, bleken de veren spierwit gebleekt met kankerverwekkende chemicaliën. De meeste eendendons komt van foie gras eenden. We vonden uiteindelijk een pekingeendenhouderij in Nederland, die verantwoorde eendendons kon leveren. Biologisch en fair trade katoen kopen we in India. Al onze grondstoffen hebben een keurmerk van Fairtrade, GOTS (Global Organic Textile Standard) en/of Cradle to Cradle. GOTS garandeert dat in de hele keten geen gif wordt gebruikt.”

Het verdienmodel

“De kostprijs was te hoog om het via winkels in de markt te zetten. Beddengoed wordt in winkels verkocht met een grote marge tussen inkoop- en verkoopprijs. We schatten dat een eenpersoons dekbedovertrek – die voor 59,95 in de winkel ligt – voor 10 tot 15 euro wordt ingekocht. Ons richtpunt is de retailprijs voor een product met een vergelijkbare kwaliteit plus tien procent, zeg maar Bijenkorf plus tien procent. Zo veel zijn mensen bereid meer te betalen voor een verantwoord product. Wij verkopen een eenpersoons dekbedovertrek daarom voor 65 euro.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“Onze grondstoffen, productiemethoden en certificeringen maken onze kostprijs echter meer dan twee keer zo hoog dan die van vergelijkbare producten. Verkoop via winkels, wat in ons eerste businessplan stond, viel dus af. Alleen door rechtstreeks te verkopen via internet kunnen we een betaalbare prijs vragen en fatsoenlijke marges maken. Gelukkig hebben we nu een aantal duurzame interieurzaken gevonden die mee willen doen.”

Bewustzijn creëren

“In augustus 2010 ging onze website live en kwamen de eerste orders binnendruppelen. We hebben nauwelijks marketingbudget. We geven alleen enkele honderden euro’s per maand uit aan Google Addwords. Verder moeten we het volledig hebben van free publicity. Intussen hebben we vierduizend twittervolgers en duizend Facebookvrienden. Verder geven we onze producten weg aan tijdschriften, die ze kunnen weggeven met lezersacties. In ruil daarvoor staat onze naam in het blad en krijgen we redactionele aandacht. We willen bewustzijn creëren. Mensen moeten eerst weten dat er iets mis is in hun slaapkamer. Het bespreekbaar maken waar mensen onder slapen, dat is ons werk.”