Zo haken webshoppers niet af bij het kopen

16 apr 2014 - 18:16
Een webshop starten kan iedereen. Maar dat wil nog niet zeggen dat je ook daadwerkelijk producten verkoopt. Zelfs als je voldoende bezoek trekt, haken ze af bij het bestelproces. Wat kun je daartegen doen? 

Je hebt een mooie webshop met goede producten. Je hebt er alles aan gedaan om zoveel mogelijk bezoek naar jouw webwinkel te trekken. Met succes. Maar helaas weet je dat hoge bezoekersaantal nauwelijks om te zetten in kopers. Waar gaat het mis? Ondernemer in Business geeft een paar tips om meer bezoekers over de verkoopstreep te trekken. 

Waar zijn de kleine lettertjes? 

Je bent wettelijk verplicht om de essentiële (bedrijfs)informatie goed zichtbaar op je site plaatsen. De klant moet duidelijk kunnen zien met wie en hoe hij zaken doet. Naast dat het verplicht is, is het ook informatie waar online bezoekers naar op zoek gaan. Ze willen weten of je te vertrouwen bent. Of je inderdaad gaat leveren als zij jou vooraf betalen. En bovenal wat er gebeurt als het geleverde product niet naar wens is of binnen de garantieperiode stuk gaat. Neem twijfels bij de consument weg door een vraag-en-antwoord- of faq-pagina aan te maken. Hierin zet je de belangrijkste voorwaarden in duidelijke taal. Update de pagina ook aan de hand van veelgestelde vragen die via de mail of telefoon binnenkomen. 

Waarom verandert de prijs? 

Natuurlijk wil je de goedkoopste zijn. Die bijkomende kosten meld je later wel. Niet slim, want daardoor haken klanten met een goedgevuld winkelmandje alsnog af. Men houdt namelijk niet van onaangename verrassingen. Terwijl de meeste mensen best bereid zijn om 5 euro verzendkosten te betalen, mits van tevoren duidelijk aangegeven. Pak het dus goed aan en vermeld duidelijk op iedere pagina wat de verzendkosten zijn en/of dat de vermelde prijs ook de ‘eindprijs’ is. Geen nare verrassingen op jouw site dus.  

Er komt geen eind aan het geklik 

Een goede winkel brengt je continu in de verleiding om meer producten te kopen dan je nodig had. Maar dat doen ze niet door de winkel om te toveren in een doolhof waar je urenlang opgesloten zit, voordat je eindelijk hebt uitgevonden hoe je moet betalen. Toch is dat bij webwinkels wel vaak het geval. En zelfs als de kassa wel duidelijk in beeld is, wordt de klant lang niet altijd optimaal bediend. Bijvoorbeeld wanneer er nog minstens 10 pagina’s doorgeklikt moet worden, eer er betaald kan worden. Of de grote hoeveelheid privégegevens die verplicht moeten worden ingevoerd. Vaak meer dan nodig is om een pakketje thuisgestuurd te krijgen. Neem je bestelproces nog eens goed onder de loep, en vraag je bij iedere stap die je moet zetten of invullen af wat de noodzaak ervan is. 

Help, ik moet betalen

Er zijn legio online kassasystemen. Aan de meeste methodes zijn kosten verbonden voor de webshopeigenaar. Het lonkt dus om enkel de goedkoopste oplossing te kiezen. Toch is dat niet verstandig. Want het maakt de klant huiverig om af te rekenen - zeker bij relatief onbekende webshops. Immers, de klant moet meestal eerst betalen en dan maar hopen dat het pakketje na een paar dagen op de deurmat valt. De meest gebruikte - en dus gevoelsmatig betrouwbaarste - methode op dit moment is iDeal. Als je ook veel buitenlandse klanten hebt, is de creditcard een must, ondanks de hoge kosten die er vaak voor de ondernemer mee gepaard gaan. Daarnaast zijn klanten altijd blij met een acceptgiro-oplossing, zodat ze pas na levering hoeven te betalen. Je begrijpt wel dat je als ondernemer daarmee het risico loopt dat je nooit betaald krijgt. 

Het complete stappenplan om een webshop te starten vind je op ondernemerinbusiness.nl 

Mariska Habets