Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Oprichter Drukwerkdeal vertrekt; Alibaba wil in Snapchat

Ondernemersnieuws vandaag: Marco Aarnink vertrekt bij Drukwerkdeal, Chinees Alibaba wil 200 miljoen in Snapchat steken en nieuwe bezorgdienst Red je Pakketje redt je pakketje.

1. Marco Aarnink vertrekt bij Drukwerkdeal


Oprichter Marco Aarnink van Drukwerkdeal vertrekt bij zijn bedrijf. Dat zegt hij tegen de Stentor. Hij zou op zoek gaan naar nieuwe mogelijkheden als ondernemer. Aarnink richtte 10 jaar geleden zijn succesvolle online drukkerij op, en verkocht die een jaar geleden voor 24 miljoen euro aan Vistaprint. Waarschijnlijk heeft Aarnink daarbij getekend om een jaar aan te blijven. Aarnink zegt dat hij toen al aankondigde de onderneming ‘op termijn’ te zullen verlaten, tegenover Sprout had hij na zijn droomexit nog plannen voor twee jaar.


2. Alibaba steekt honderden miljoenen in Snapchat


De Chinese tycoon Jack Ma wil met zijn e-commercebedrijf Alibaba 200 miljoen dollar in Snapchat steken. Volgens Bloomberg tegen een waardering van 15 miljard voor de hele fotochatdienst. Alibaba zou al eerder hebben gepraat met Snapchat, dat overigens ook al bezig is een half miljard op te halen bij andere investeerders. Analisten zien het als een teken dat de Chinese internetgrootmachten klaar zijn om de rest van de wereld in te trekken. 


3. ACM gaat boetes opleggen voor foute cookies


Vanaf deze week is de vernieuwde cookieregeling ingegaan, die consumenten moet beschermen tegen webondernemers die met de kleine stukjes software al te veel informatie over ze verzamelen zonder toestemming vooraf. Toezichthouder ACM kondigt aan, de wet actief te zullen handhaven, met boetes die kunnen oplopen tot 450.000 euro. Voor analytische cookies (gebruikt om de website zelf te testen) geldt een uitzondering, maar verder blijven de bekende pop-ups noodzaak. Nieuw: overheidswebsites mogen iemand die geen cookies lust de toegang niet meer ontzeggen.


4. Franchise-ondernemer wint van Bakker Bart


Broodketen Bakker Bart heeft een geschil met een van zijn franchisenemers verloren, meldt de Telegraaf. In Ede wilde het een winkel sluiten en de ondernemer van dat filiaal aan zijn concurrentiebeding houden. Franchiser Tamim Azemy wil de winkel echter onder eigen naam voortzetten – en denkt daardoor meer te verdienen. De rechter zette een streep door het concurrentiebeding, dat voor een jaar zou gelden, en oordeelde dat de twee andere Bakker Bart-winkels in Ede geen concurrentie zullen ondervinden van de winkel van deze ondernemer.


5. Green Challenge zoekt duurzame toppers


De Green Challenge, de door de Postcodeloterij gesponsorde verkiezing van duurzame startups, heeft zijn inschrijving weer geopend. De hoofdprijs van een half miljoen euro is bestemd voor een jonge onderneming die met zijn product of dienst binnen twee jaar een co2-vermindering weet te realiseren. De inschrijving loopt tot 1 juni, in september pitchen 5 finalisten in Amsterdam.


6. Boodschapp komt met websuper Goodso


Boodschapp, de app die inzicht belooft in de gezondheid van supermarktproducten, komt met een webshop: Goodso. In eerste instantie richt die zich op de niche van glutenvrije producten met een abonnementsmodel: elke maand je basisvoorraad met (de beste) glutenvrije producten in een box thuisbezorgd. Na glutenvrij volgen ook suikervrije en lactosevrije producten.


7. En dan dit: nieuwe bezorgdienst Red je Pakketje


Miguel Baumann en Florian Brunsting hebben met Red je Pakketje een oplossing bedacht voor mensen die online bestellen, maar zelf plaats en tijd van levering willen bepalen. Geef Red je Pakketje als adres op, en dat bezorgt op een afgesproken tijdstip aan de deur. Zodra het pakketje aankomt, maakt de klant per whatsapp of sms een afspraak. Red je Pakketje bezorgt zeven dagen per week van 19.00 tot 23.00 uur en vraagt daarvoor 4,50 euro.


Tot zover de Sprout update van donderdag 12 maart. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.


Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren


Het premium membership van Sprout


Premium members krijgen álles. Voor € 8,25 per maand (ex btw):


  • ben je (gratis) welkom op diverse events en visits, inclusief Sprout Challengerday 2015
  • ontvang je 6 dikke inspiratiemagazines op je deurmat
  • Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



    Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • lees je elke dag de 7 need to knows via je mail
  • krijg je onbeperkt toegang tot de how-to database met praktische informatie voor je bedrijfsvoering