Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Oprichter Jumbo brein achter overname C1000’

De Brabantse grootgruttersfamilie Van Eerd zorgt weer voor beroering in supermarktland. In 2009 kocht Jumbo concurrent Super de Boer. Nu neemt de supermarktketen C1000 over waarmee het de nummer 2 onder de supermarkten wordt.

Dit is deel 9 van een wekelijkse serie op de donderdag over overnames en exits.

Jumbo betaalt investeringsfonds CVC Capital naar verluidt 900 miljoen euro. De combinatie is straks goed voor 725 supermarkten en ongeveer 23 procent van de markt. Koploper Albert Heijn heeft ongeveer 34 procent van de Nederlandse markt in handen en ondervindt op een aantal locaties al hinder van de aanwezigheid van Jumbo. Nummer 3 en 4, Aldi en Lidl, volgen op gepaste afstand met marktaandelen in enkele cijfers.

Dat Jumbo de koper is, geldt als een verrassing. “Jumbo werd niet gezien als een van de topgegadigden omdat het nog bezig is de Super de Boer-supermarkten te integreren”, aldus retailexpert Richard Withagen van SNS Securities. In 2009 betaalde Jumbo ruim 550 miljoen euro voor Super de Boer. Deze supermarkten worden geleidelijk omgebouwd naar de succesformule van het Brabantse concern.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Sluwe vos Karel van Eerd

Eerder dit jaar werd Jumbo nog genomineerd voor de Sprout Challengerlijst. De lezers van MT kozen Jumbo-ceo Frits van Eerd tot beste Nederlandse bestuurder. Supermarktkenner Gerard Rutte denkt dat de deal met C1000 echter gesloten is door zijn vader Karel. “Zijn vader is de sluwe vos. Karel is de strateeg. Het is een hele sluwe koopman waar Frits heel veel van leert en heeft geleerd.” Volgens Rutte zijn er warme banden tussen investeringsfonds CVC en de familie Van Eerd en heeft dit Jumbo geholpen. “Op die manier kun je andere partijen buiten de deur houden. Dat is het voordeel van een goede relatie.”

Ondernemers eigenaar supermarkt

Het Brabantse concern hamerde er donderdag op de grootste ondernemersretailer van Nederland te worden. Dit wil zeggen dat het de meeste supermarkten heeft die in handen zijn van lokale ondernemers. Dit is volgens Rutte de grote kracht van Jumbo en de grote zwakte van rivaal Albert Heijn. “Ondernemers scoren beter, ze kennen de lokale markt beter. Als je geen lokale mensen hebt die de markt kunnen bewerken heb je een achterstand. AH is landelijk onaantastbaar, maar lokaal kwetsbaar.’’

Eerder afkomstig uit deze rubriek: