Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Overname ABN Amro is feestdag voor Nederland”

Fortis heeft aan het langste eind getrokken in de strijd om ABN Amro. De Belgische bank heeft een aardige som geld neer moeten leggen, maar Fortis-bestuurder Lex Kloosterman vindt het zijn geld waard.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“Het huis van de buren staat maar één keer te koop.” Kloosterman legt in de Volkskrant uit dat dit een unieke kans was, waar ze niet teveel voor betaald hebben. “Onze aandeelhouders hebben in augustus met een meerderheid van 96 procent het bod goedgekeurd en afgelopen weken met een meerderheid van 98 procent ingetekend op de claimemissie. Een duidelijk antwoord lijkt me.”

Feestdag
Dat deze overname negatieve gevolgen voor Nederland heeft, ontkent Kloosterman. “We bouwen een nieuwe Nederlandse kampioen, wat is daar slecht aan? Het wordt een toonaangevende retailbank, ABN Amro geheten. Daarnaast worden we de Europese nummer drie als private bank en komen we in de top tien van Europa’s grootste vermogensbeheerders. Met het bankieren voor bedrijven – de merknaam wordt Fortis – hebben we alleen maar groei voor ogen, heel veel groei. Je kunt dit ook een feestdag noemen voor Nederland.”

Cultuurverschil
“Fortis heeft altijd tegen minder kosten kunnen opereren dan ABN Amro. Die bank had een kostenratio van 65 tot 70 procent van de opbrengsten, Fortis heeft altijd tussen de 50 en 55 procent gezeten.” Over de cultuurverschillen tussen de Nederlandse en Belgische werknemers maakt Kloosterman zich geen zorgen. “Wat we in ieder geval niet zullen doen is alles van bovenaf opleggen. Je zult toch ook een mate van omarming zien van de nieuwe collega’s en hun cultuur.”

Bron: de Volkskrant