Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Overname Coronel door Wehkamp

Daags na het verschijnen van Sprout met daarin het businessverhaal van Tom Coronel verkocht de coureur zijn onderneming. Hoe verloopt zo’n proces? “Hij had het klontje suiker nog niet in zijn koffie of vroeg: wat kost die toko?”

Afgelopen donderdag tekenden Tom Coronel en zijn zakenpartner Marc Koster een overeenkomst met Wehkamp. De postorderreus neemt een belang van 65 procent in Create2Fit, de onderneming waar onder andere plasmadiscounter deel van uit maakt.

Koffie

Coronel: “We kwamen de mensen van Wehkamp tegen bij de uitreiking van de Thuiswinkel Awards. We hebben ze uitgenodigd voor een kopje koffie op de zaak en daar ons bestelsysteem laten zien. Toen we Wehkamp afgelopen december bezochten kwamen we juichend binnen. We hadden net Kinderstoeltje.nl verkocht, maar lazen teleurstelling op hun gezicht. We kwamen daar om hun bestelsystemen te zien, maar zijn de vergaderzaal niet uit geweest. Ze vroegen ons met klem om het direct te melden als er weer een verkoop in de lucht hing.”

Twee kopers

Een paar maanden later was het zover. Kort achter elkaar kwamen er twee kopers langs. “Een van hen had het klontje suiker nog niet in de koffie of hij vroeg: wat kost die toko?” Coronel belt volgens afspraak Wehkamp, drie dagen later zitten ze om tafel. “Het klikte zo goed. Voor mij was er maar één partij waarmee ik echt mee samen wilde werken. Wehkamp is de grootste en de beste in wat ze doen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Constructie

Coronel en Koster blijven onafhankelijk van het nieuwe moederbedrijf. “Wij hebben twee dingen die Wehkamp niet heeft: een fysiek afhaalpunt en specialistenshops. Die laatste gaan wij voor ze uitrollen. Wehkamp zit op een enorme berg slapende domeinnamen, denk aan Topje.nl of String.nl. Wij gaan ieder jaar twee specialistenshops openen, daarvoor putten we uit de domeinnamenvoorraad van Wehkamp.” Het postorderbedrijf is daarbij een stille vennoot. Welke domeinnaam het eerste aan de beurt is wil Coronel niet zeggen. “Liegen mag niet, zwijgen wel. We hebben de lijst doorgenomen, maar nog geen keuze gemaakt.” De domeinnamen worden overigens gewoon gekocht van Wehkamp – zij het voor een schappelijke prijs.

Overnamebedrag

Ook over het overnamebedrag wil Coronel niets kwijt. “Het is een ingewikkelde combinatie van aandelen, overnamesom en bonussen. We krijgen bijvoorbeeld een bonus als we de 100 en de 150 miljoen euro omzet aantikken.” Dat punt denkt Coronel binnen drie tot vijf jaar te bereiken. “Als ik langer had gewacht had de deal misschien tien keer leuker kunnen zijn, maar we wilden heel graag met Wehkamp samenwerken.”