Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

TenPages overgenomen

Het failliete crowdfundingplatform voor boeken TenPages wordt voortgezet. Uitgeverij Tekst en Uitleg heeft het merk en andere activa overgenomen van de curator. 'We gaan met een ander model verder, en doen dit niet om snel rijk te worden.'

Jaap Burgstra van Tekst en Uitleg BV heeft eind maart getekend met Femke Jorritsma, curator van TenPages. Burgstra: ‘Ik heb het recht op de merknaam overgenomen, de contracten met uitgeverijen voor de boeken die al verschenen zijn en rechten om manuscripten te mogen uitgeven. De aandeelhouders die al in nog niet verschenen boeken hebben geïnvesteerd, hebben een vordering op de curator. Dat is zuur voor ze, maar het is niet anders,’ aldus Burgstra, die al de nodige telefoontjes van woedende crowdfunders achter de kiezen heeft. Hij mag niet zeggen hoeveel hij aan de curator heeft overgemaakt. ‘Het is geen ton.’


Geld Tenpages-gebruikers weg 


Curator Jorritsma in een reactie tegen Sprout: ‘Het is een ongelukkige situatie voor de aandeelhouders in de manuscripten. Die hebben ingelegd op iets waar ze geen aanspraak op hadden.’ Er zit volgens haar niet genoeg geld in de boedel om de totale inleg aan de crowd terug te betalen. ‘Ze moeten zich individueel melden als schuldeiser.’  


Faillissement


TenPages, in 2010 opgericht door Valentine van der Lande, ging in februari over de kop. ‘We ondervinden dat het boekenvak in zwaar weer verkeert en dat ons concept voor beginnende auteurs niet rendabel te krijgen is,’ meldde Van der Lande destijds in een brief aan haar auteurs en aandeelhouders. Ze hoopte haar platform stop te kunnen zetten zonder dat een faillissement nodig was, maar die hoop bleek illusoir.


Tekst en Uitleg


Overnemende partij Burgstra is zelf met Tekst en Uitleg vanuit Peize uitgever van met name non-fictieboeken en verzorgt ook als ‘onderaannemer’ de uitgave van boeken voor andere utigeverijen. In het verleden was hij al eens Sprout challenger met de website fondsenwervingonline.nl en de afgelopen jaren heeft hij zich verdiept in het fenomeen crowdfunding voor kunst, cultuur en media. Hij schreef er zelfs een handboek over. Burgstra is ervan overtuigd dat voor crowdfunding van boeken wél een succesvol model te vinden is – al zal dat geen sterk winstgevende business voor hemzelf opleveren. ‘Bij TenPages werd aandeelhouders een bepaald rendement beloofd. Op die basis is een crowdfundingmodel niet succesvol te krijgen in mijn visie. Wij zullen meer richting donatiemodel gaan: mensen steken geen geld in een boek om eraan te verdienen, en ik heb liefst ook niet dat vrienden en bekenden zich sociaal verplicht voelen om te funden: wij richten ons op mensen die boeken willen steunen, en in ruil daarvoor leuke rewards ontvangen.’


Rewards en boekhandels


Het rewardmodel biedt nog volop mogelijkheden die verder gaan dan het boek zelf als beloning. ‘Je kunt een beperkte hoeveelheid in een mooie geschenkdoos doen als collector’s item, je kunt als schrijver aanbieden iets extra’s te doen. Daar gaan we de komende tijd over brainstormen met auteurs en boekhandelaren.’ Bovendien denkt Burgstra met TenPages 2.0 ook de banden met de boekhandel aan te kunnen halen. ‘Je ziet hoe de winkels van Polare zijn gecrowdfund en hoe moeilijk ze het hebben om verkeer naar de winkels te krijgen. Als ze via ons platform en onze schrijvers mooie combinaties kunnen maken, profiteert iedereen daarvan.’ Een ander verschil met het model van TenPages in de vroegste fase: Burgstra wil de manuscripten scherper selecteren op kwaliteit. TenPages zette uiteindelijk ook in op bekende namen. Bij Burgstra zijn beginnende schrijvers nog steeds welkom.


Nieuw platform


Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voorlopig is Burgstra druk met overleggen auteurs, uitgevers en boekhandelaren en het voorbereiden van zijn nieuwe platform. De verhuiswagen met administratie van het ‘oude’ TenPages is net komen voorrijden, dus er is nog genoeg uit te zoeken. ‘Ik zal ook niet zeggen: volgende maand staat het er. We gaan het voorzichtig aanpakken en toewerken naar een soft launch, we willen vooral niet te snel gaan of dingen beloven die we niet kunnen waarmaken.’