Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 jaar App store, de grootste hits

Apple's App Store bestaat vijf jaar. Hoera? Jazeker: de iPhone was al een jaartje op de markt, voordat Steve Jobs derden toestond extra software op zijn smartphone te laten installeren. En daarmee was de mobiele revolutie pas werkelijk compleet.

Pas vijf jaar geleden is het, en de wereld is compleet ver-appificeerd. Wanneer heb je voor het laatste software van een dvd gehaald? Of software gedownload van een website? Precies: het woord software is al bijna uitgestorven doordat het is vervangen door Apps. En Apps haal je binnen via een App Store. 

Apple was vijf jaar geleden de eerste die zijn mobiele softwarewinkel opende, en niet alleen Google, BlackBerry en andere makers van mobiele apparatuur volgden, ook partijen als Amazon, Microsoft en SAP bieden hun applicaties aan via app stores, of ze nu bedoeld zijn voor mobiel gebruik of installatie op een pc.

Leuk om de eerste commercial te zien voor de App Store:

Sinds de opening , begin juli 2008, is het hard gegaan met de app-verkoop voor de iPhone – en vanaf 2010 de iPad. In april 2009 ging de teller al over de 1 miljard downloads. Afgelopen mei stond hij op een ronde vijftig miljard. En het tempo waarin bezitters van Apple-apparaten apps downloaden, stijgt nog met de maand. Dat het lang niet alleen gaat om gratis gebbetjes, bewijst een rekensommetje dat Apple-topman Tim Cook vorige maand maakte: 10 miljard dollar hebben softwareontwikkelaars verdiend aan de Apple-winkel. In de schappen liggen inmiddels 900.000 apps, waarmee Apple de grootste is en blijft. Spellen domineren de greatest – betaalde – hits van de afgelopen vijf jaar, sociale apps als Instagram en Facebook domineren de ‘gratis’ ranglijst.

Voor de beantwoording van de hamvraag zetten we ze even op een rijtje, de populairste apps aller tijden:

 

Games: Angry Birds

In 2009 gelanceerd, maakten de boze vogeltjes van Angry Birds in hun dappere strijd tegen varkenskoppen duidelijk, dat de smartphone een serieus platform is voor games. Uitgever Rovio verdiende in 2012 tegen de 200 miljoen dollar aan de spellen en merchandise rond de hit, die nog steeds de bestverkochte app aller tijden is.

Games: Fruit Ninja

Nog zo’n cashcow voor de makers is Fruit Ninja. Behalve de betaalversie beginnen ook de advertenties rond de gratis varianten aardig te lopen: 400.000 dollar per maand brengen die extra op, naast de 1 miljoen per maand voor de betaalversies.

Communicatie: Whatsapp

Whatsapp is de topper onder de ‘serieuze’ betaalde apps. Hoe kan het ook anders: wie wil niet bijna gratis tekstberichten en meer verzenden in plaats van de relatief kostbare (groeps-)SMS? Oké, mensen die hun privacy serieus nemen. Whatsapp zou rond de 100 miljoen aan omzet genereren, voor meer dan de helft afkomstig uit de App Store van Apple.

Gratis: Facebook

Een gratis topper is natuurlijk Facebook, dankzij de 1 miljard-plus vrienden die Mark Zuckerberg inmiddels heeft verzameld.

iPad, betaald: Pages

Op de iPad liggen de prijzen voor apps een stuk hoger, zeker als ze kantoorfuncties hebben zoals Pages. Nog altijd is Pages de populairste betaalde app. Maar inmiddels overvleugelen gratis apps die het van zogenoemde in-app sales moeten hebben, Pages en de rest in opbrengsten.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

iPad, gratis: Skype

Een killer app die het vooral op de iPad goed doet: Skype. Het is dan ook ideaal om met een tablet te videobellen, in plaats van een te grote laptop of te petieterig iPhonetje.