Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De deal: Sorbo koopt kousenmaker

Sprout belicht iedere week een zakelijke deal. Deze week: Nedac Sorbo, bekend van onder meer de Sorbo-reinigingsdoekjes. Het bedrijf heeft Ipko-Amcor - een fabrikant van kousen - overgenomen. 'Door de inkoopmacht van retailers moeten we consolideren.'

Nedac Sorbo – dat veertig jaar geleden begon als fabrikant van de ‘Sorbodoekjes’ – heeft zich de afgelopen jaren omgevormd tot een handels- en distributiebedrijf in allerlei non-food artikelen voor de retailsector. Als gevolg van de recente overname van beenmodefabrikant Ipko-Amcor is de omzet meer dan verdubbeld: van 7,5 miljoen naar 17 miljoen euro. Waarom waagt een ‘doekjesleverancier’ zich op de markt voor panty’s?

Volgens directeur Vincent Braams is de deal minder opmerkelijk dan ze op het eerste gezicht lijkt. De markt voor producten in non-food is nog steeds behoorlijk gefragmenteerd. Er zijn veel kleine, gespecialiseerde aanbieders. Doordat er aan de zijde van de afnemers, denk aan supermarkten en bouwmarkten, er de laatste jaren een sterke schaalvergroting heeft plaatsgevonden, worden bedrijven zoals Nedac Sorbo ook genoodzaakt hun productenaanbod te verbreden. “De inkoopmacht van klanten neemt toe. Ze streven naar een vermindering van het aantal leveranciers en dwingen zo een consolidatie in onze sector af”, vertelt Braams. Als Nedac Sorbo niet anticipeert op die schaalvergroting loopt het dus kans dat zijn ‘Sorbodoekjes’ straks in handen vallen een concurrent. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Strategie

Hoe vertaal je een algemene markttrend nu naar strategie? “Ons doel voor de komende jaren is onze marktpositie versterken. We doen dat via overnames, om zo marktaandeel in een bepaald productcategorie te vergroten. Ook proberen we het aantal verkoopkanalen te verhogen”, zegt Braams. De overname van Ipko-Amcor slaat twee vliegen in één klap. Ze waren al actief met fashionproducten in een hoger segment van de markt zit. “Door de overname krijgen nu ook toegang tot winkelketens als Zeeman en Wibra. Daar kunnen we dan ook weer makkelijker onze andere producten verkopen.”

Wat er voor de overname is betaald, wil de directeur niet kwijt. Nedac Sorbo is zelf weer een onderdeel van Spijker Holding. Onder de vlag van Spijker Holding opereren een meerdere groothandels (totale omzet zo’n 100 miljoen euro). Achter Spijker Holding zitten weer drie grote investeerders (H2 Equity Partners, NPM Capital en ABN Amro Participaties).

Lees ook: