PostNL neemt het 'hippe' Marvia over

16 apr 2014 - 18:15
De jonge ondernemers van Marvia (in 2010 op de lijst Challenger 50) lopen rond met een brede lach op hun gezicht. Ze hebben hun 'self service' drukwerksite verkocht aan PostNL.

"De afgelopen maanden waren echt een rollercoaster", zegt Arnoud Haverlag, medeoprichter van Marvia. Volgens de ondernemer was het zo spannend omdat hij onbekend was met het doorlopen van een overnameproces. "We hadden hulp, maar uiteindelijk waren we er best snel uit."

Hoe diep de postbezorger in de buidel getast heeft, is niet bekend. "Dit zal ik voortaan wat vaker moeten zeggen: maar daarvoor moet je bij de woordvoerder van PostNL zijn." Een woordvoerder van PostNL laat in reactie weten er ook geen uitspraken over te doen. "We hebben in dit geval besloten niets de transactieprijs bekend te maken."  

Haverlag en de twee andere oprichters Jons Janssens en Steven van Wel hebben hun aandelen verkocht, maar blijven de komende tijd aan als managementteam van Marvia. Haverlag: "Als je een kind naar de grote school stuurt, dan laat je hem ook niet direct alleen gaan."

Van Wel zal in ieder geval zijn aandacht gaan verdelen; hij is medeoprichter van 4G-provider Karma, samen met Robert Gaal. Haverlag: "Hij hield zich op de achtergrond bij de onderhandelingen." 

Sprout Challenger

Marvia blijft bestaan als zelfstandige businessunit, waarbij de diensten richting klanten in elkaar gevoegd worden. "We bleken vaak voor dezelfde klanten te werken, daarom is het een logische match." Marvia heeft voor ondernemers en marketingmedewerkers bij bedrijven een tool waarmee je zonder tussenkomst van vormgevers een marketingcampagne kunt opzetten. De internetstartup moet directmailingdiensten van PostNL gaan verbreden. "We werkten ook al voor een onderdeel van het postbedrijf." 

Marvia staat al een tijdje op de radar van Sprout. In 2007 gaven we de ondernemers een plek op de lijst 25 onder de 25. In 2010 waren de ondernemers zo serieus bezig dat ze als een van Sprout Challengers werden aangemerkt, en in 2011 stonden de drie in de Deloitte Fast50 Rising Stars. Een som geld is natuurlijk mooi, maar is er ook niets zoiets als imago? Want van hippe internetstartup en marktvechter verander je in een onderdeel van een ex-staatsbedrijf in een 'stervende industrie'. "Dat vragen sommige vrienden ook die niet weten wat we doen, maar daar maken we ons geen zorgen over."    

Meer PostNL-geld?

Of ook andere startups in Nederland binnenkort een zak geld naar zich toe kunnen halen van PostNL, dat blijft spannend. De onderneming probeert zich steeds meer een e-commerceprofiel aan te meten en ziet, mogelijk aan het einde van dit jaar, heel veel geld naar zich toe komen. De Amerikaanse pakketbezorger UPS neemt TNT over, waar PostNL een aandelenbelang in heeft. De woordvoerder van PostNL: "Als er kansen voorbij komen, laten we die niet schieten."