Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Sexy stewardess Branson nu KLM?

Richard Branson moet de lancering van zijn Virgin Hotels uitstellen, terwijl ook de verkoop van Virgin Atlantic Airways nog niet geland is. Maar er is hoop uit Nederlandse hoek: KLM zou interesse hebben.

Waarom de Frans-Nederlandse combinatie zijn oog heeft laten vallen op het bedrijf van de Brit, is niet precies duidelijk. Misschien heeft het wel te maken met Virgins mooie meisjes: uit een onderzoek van een congresorganisatie, onder zo’n duizend respondenten, bleek vorige week een ruime meerderheid van 53 procent de stewardessen van de Britse luchtvaartmaatschappij het meest sexy te vinden. Een typering die Branson goed kan gebruiken en al een tijd lijkt uit te buiten, zo blijkt ook uit een promotievideo.

Air France-KLM en Delta Airlines zouden volgens anonieme bronnen van The Sunday Times samen een bod op Virgin Atlantic uitgebracht hebben. De Frans-Nederlandse en Amerikaanse multinational zijn beide leden van het SkyTeam, een consortium waarbinnen partners opbrengsten en kosten delen en gezamenlijk de vluchtschema’s coördineren. Eerder deed het tweetal een vergeefse poging om vliegtuigmaatschappij Japan Airles over te nemen. Bij de huidige overnamecase zou het advies krijgen van zakenbank Goldman Sachs en een poging doen om ook Etihad, de vliegtuigmaatschappij van de koninklijke familie van Abu Dhabi, bij de deal te betrekken. Etihads meisjes werden met twaalf procent van de stemmen trouwens gedeeld tweede bij het ‘sexy stewardess’-onderzoek.

Ken de behoeftes van je klanten… 🙂 RT @sprout_nl: Bransons sexy stewardess naar KLM? http://bit.ly/g1Kud4 #shopologyless than a minute ago via TweetDeck

.

Wisselvallig

Branson wil zijn meerderheidsbelang in het bedrijf, dat zich met ruime stoelen en een breed aanbod aan entertainment profileert als de low-budget luchtvaartmaatschappij voor het luxe segment, maar al te graag verkopen. Dat is niet voor niets: vóór de kredietcrisis kende het bedrijf goede tijden, waarin het zijn bestemmingen onder meer uitbreidde naar Azië en het Midden-Oosten, maar sindsdien gaat het moeizamer met de bedrijfsresultaten. In 2009 en 2010 liepen de inkomsten met 8,6 procent terug naar 2,356 miljoen pond.

Afgelopen jaar had het luchtvaartbedrijf met een aantal sterke kwartalen weer een opleving, wat de dochter van Bransons Virgin Group in ieder geval aantrekkelijker maakt voor een overname. Analisten schatten de totale waarde van Virgin Atlantic op 591 miljoen tot 1,18 miljard euro. De Deutsche Bank probeert de Brit sinds vorig jaar te helpen bij het verzilveren van een dergelijk bedrag.

Begin van het einde?

Voor Singapore Airlines pakt een eventuele deal van Virgin Atlantic met SkyTeam zeer waarschijnlijk nadelig uit: deze luchtvaartdienst heeft een minderheidsbelang van 49 procent in Bransons bedrijf. In 1999 kocht Singapore Airlines, dat samen met Etihad de tweede plek bij de stewardessenonderzoek innam, zijn aandeel voor 709 miljoen euro en het zou dus bij een eventuele verkoop verlies maken.

Misschien verlaat Branson uiteindelijk wel helemaal de luchtvaartbranche: zijn vliegtuigmaatschappij Virgin America presteert ook wisselvallig en is sinds de oprichting in 2004 niet winstgevend gebleken. Met 36 vliegtuigen en 1.700 werknemers is het nog altijd een dwerg op de Amerikaanse markt.

Dit schreef Sprout ook over Bransons vliegavonturen:

Branson wil op biobrandstof vliegen

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Aangenaam, Branson, ruimtevaartondernemer’

Wereldwijd netwerk voor lowbudget vluchten?