Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo werd Koopmans groot

Lekker makkelijk: oliebollen, appelflappen en appelbeignets maak je met een mix, en daarvoor grijpt bijna iedereen naar een pak van Koopmans. Hoe de Friese meelfabriek marktleider werd, maar die plek toch uit handen moest geven.

 

Hoe begon Koopmans?

Heel klassiek: als molenaar, te Holwerd. Maar ook de stap van Uilke Klazes Koopmans, bakkersgezel in de bakkerij van zijn vader, is ook helemaal van deze tijd: hij besloot in 1846 een toekomst voor zichzelf op te bouwen als ondernemer, en zijn oog viel op een rosmolen, een door paardenkracht aangedreven boekweitmolen in Holwerd. Met een financiering van 1550 keiharde guldens (inderdaad, niet van de bank maar van familie) start hij zijn bedrijf.

Van molen tot meelfabriek

Koopmans is ambitieus geweest: aanvankelijk bediende zijn molen alleen de omgeving, maar zijn boekweitafzet groeide zo hard, dat hij zijn bedrijf verplaatste naar Leeuwarden, waar de aanvoer met grotere schepen kon plaatsvinden. Toen de aanvoer vanuit Nederland te klein was om die groei bij te houden, ging hij boekweit importeren uit de VS. Maar hij zag ook in dat hij moderne techniek nodig had om verder te kunnen groeien. Daarom nam hij in 1867 een stoommeelfabriek over, die hij voorziet van nieuwe, krachtigere machines.

Van meelfabriek tot groot merk

Uilke legde met de meelfabriek de basis voor een stevig familiebedrijf. Het zijn zijn kleinzonen die in de twintigste eeuw besluiten naast de bakkerijen ook met veevoer de agrarische markt op te zoeken: zo worden ook de schilletjes van de gemalen tarwe verwaard. Vervolgens is de consumentenmarkt aan de beurt. Aan die laatste divisie, met zijn mixen voor pannenkoeken, poffertjes en andere bakproducten, dankt Koopmans zijn overbekende naam. In 1976 krijgt het het predicaat Koninklijke, waarna het bedrijf voluit Koninklijke Koopmans Meelfabrieken heet.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe gaat het nu met Koopmans?

Koopmans is weer een meelfabriek. In 2000 besloot de familie zijn consumentenactiviteiten – de bakmixen en het kant-en-klaardeeg – over te doen aan een veel grotere concurrent: Dr. Oetker. Daarmee deed het familiebedrijf afstand van een nummer 1-positie met prima marges. Reden: de investeringen in de continue productontwikkeling die noodzakelijk zijn in de consumentenmarkt, zijn niet vol te houden. Heel Holland bakt sindsdien met de oer-Hollandse poffertjesmixen die Duits zijn, de resterende helft van Koopmans is weer terug bij af: het mooie vak van molenaar. Geen kleine molenaar overigens, met een winstgevende omzet in 2012 van rond de 80 miljoen euro e ruim 100 man personeel.