“Een echte ondernemer koopt zijn concurrent niet, maar veegt hem meedogenloos van de markt.” Volgens Bouman zijn het laffe bestuurders die alleen maar kunnen groeien door de concurrent te kopen. “Managers die keurig hun MBA-diploma gehaald hebben maar bang zijn voor het keiharde spel van de vrije markt.”
Bouman reageert hiermee op de vele overnames die de afgelopen week in gang werden gezet. Volgens hem is het de vraag of de overnamestrategie zich op lange termijn uitbetaald. Bouman haalt een internationaal onderzoek aan waaruit blijkt dat de meerderheid van de fusies overnames mislukt.
“In 60 tot 85 procent van de gevallen worden de vooraf gestelde financiële doelen bij lange na niet gehaald. Bedrijven als Ahold en Getronics zijn nu nog ziek van de vorige overnamegolf uit eind jaren negentig.” Volgens de econoom moet topman Hans Wijers van Akzo de tien miljard euro die hij voor ICI wil neerleggen, gebruiken voor een agressieve marktpenetratie in Groot-Brittannië. En Heineken kan, vindt Bouman, beter zelf een brouwerij in Tsjechië beginnen, in plaats van de Krusovice Brewery over te nemen.
De grote winnaar is de consument. “Wie marktaandeel simpelweg inkoopt, hoeft zich van de consument weinig aan te trekken. Nieuwe producten, slimme toepassingen en een zo laag mogelijke prijs, je wordt er als moderne manager vooral heel moe van. Een bedrijf dat marktaandeel moet veroveren kan zich die mentaliteit niet veroorloven. Wie de concurrent wil wegvagen moet de klant zo goed mogelijk bedienen en nieuwe producten bedenken nog voordat de consument beseft dat hij die nodig heeft.”