Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Overschat uw klanten niet

Blogs, RSS, Podcasts, Vodcasts, YouTube. Wie adverteert, kan er niet meer om heen. Zeggen de kenners. Maar de grote massa blijkt van niks te weten.

Een aantal gecombineerde onderzoeken laten zeer tegenvallende resultaten zien voor deze nieuwe internettoepassingen. Volgens Jupiter Research is maar 7 procent van de Amerikaanse volwassenen actief als weblogger, met een actief lezerspubliek van 22 procent van de Amerikaanse bevolking. Maar 8 procent luistert naar podcasts en een schamele 5 procent leest dagelijks RSS-feeds.

Een afzonderlijke studie van WorkPlace Print Media toont zelfs aan dat 88 procent van de werkende bevolking niet eens weet wat RSS is. De Keller Fay onderzoeksgroep – gespecialiseerd in mond-tot-mond reclame – presenteerde onlangs gegevens dat 92 procent van alle gesprekken over merken niet op internet plaatsvindt, maar gewoon op straat of op kantoor.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Staan volwassenen dan zoveel apathischer tegenover nieuwe ontwikkelingen dan jongeren? Uiteraard is het grootste deel van de jongeren tegenwoordig wel op de een of andere manier online actief, maar ook hier zijn de onderzoeksuitslagen nogal verrassend. Een andere studie  laat zien dat 66 procent nog nooit een videofilmpje online heeft bekeken, 41 procent nooit gratis (!) muziek heeft geluisterd, 69 procent geen social networking websites bezoekt, 71 procent nooit commentaar achterlaat op blogs en 79 procent nooit een blog heeft geschreven.

Toch wordt internet door alle partijen nog steeds genoemd als belangrijk middel om beslissers aan te spreken. In het genoemde onderzoek van Kelly Fay Research werd in ongeveer de helft van alle ’offline’ gesprekken internet als referentiepunt aangehaald.