Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Personeel heeft niets aan trainingen

Medewerkers leren meer van hun werk dan van een dure cursus, zo blijkt uit onderzoek van Intermediair. Althans, wanneer het werkklimaat stimulerend genoeg is.

Investeren in dure cursussen is niet nodig, zo blijkt uit onderzoek van Intermediair onder bijna tienduizend werknemers van iets minder dan vijftig bedrijven. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau SatisAction en de Universiteit van Tilburg.

 

Er bestaat een positieve relatie tussen de mate waarin medewerkers trainingen volgen en hun oordeel over de organisatie: naarmate ze meer trainingen volgen, zijn ze positiever over bijvoorbeeld efficiëntie en resultaatgerichtheid. 

 

Maar als personeel aangeeft in een ‘stimulerend leerklimaat’ te werken, oordelen ze nog positiever. Bij zulke bedrijven hebben medewerkers veel contact met elkaar, met andere afdelingen en zelfs met andere organisaties.

 

Meerwaarde trainingen

Dit suggereert dat het een organisatie beter kan investeren in een stimulerend leerklimaat dan in trainingen. Maar volgens Marianne van Woerkom, docent personeelswetenschappen aan de Universiteit van Tilburg, hebben trainingen wel meerwaarde. “Het kan inspirerend zijn om je werk eens van een afstand te bekijken. Het nadeel van trainingen is het incidentele karakter en dat het geleerde vaak slechts beperkt in de praktijk wordt gebracht.”

 

Doordat een stimulerend leerklimaat als het goed is een permanent karakter heeft, is het effect ervan groter. Werknemers in zulke organisaties denken volgens de onderzoekers meer buiten de gebaande paden en zijn creatiever. Bovendien proberen ze fouten minder snel te verdoezelen en geven ze elkaar vaker eerlijke feedback.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Bron: Intermediair