Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

1 op 10 ondernemingen scant sollicitant online

Een ruime meerderheid van de werkgevers, 86 procent, geeft de voorkeur aan een traditioneel curriculum vitae boven een online profiel op een site als LinkedIn.

In samenwerking met NUzakelijk

Zes procent heeft juist liever een link naar een profiel op een netwerksite. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van uitzendbureau OfficeTeam.

Het cv moet wel aangevuld worden met een motivatiebrief, vindt 56 procent van de managers. Slechts 9 procent vindt alleen een cv genoeg, terwijl 30 procent een link naar een online profiel aangevuld met een motivatiebrief afdoende vindt.

Beïnvloed

Iets meer dan 60 procent van de Nederlandse managers geeft toe dat hun keuze soms beïnvloed wordt door informatie en commentaren op sociale netwerksites. Tien procent van hen blijkt zelf overigens nog geen online profiel te hebben.

Sociale netwerksites worden nog nauwelijks gebruikt om nieuwe werknemers op te sporen. Slechts 13 procent van de managers maakt er gebruik van.

Voor het werven van nieuw personeel wordt vooral de eigen website van het bedrijf gebruikt. Ook het plaatsen van advertenties op vacaturesites is populair. Daarnaast maken werkgevers gebruik van interne promoties en externe wervingsbureaus.

Ondersteuning

De verwachting is dat sociale netwerksites in de toekomst wel een belangrijke ondersteuning gaan vormen bij het wervingsproces en het beoordelen van potentiële werknemers.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“Aangezien een match altijd een combinatie is van de juiste ervaring en de persoon erachter, is een social media-profiel in ieder geval een mooie aanvulling op een cv”, aldus een manager van OfficeTeam.

Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Heliview onder 2800 managers in 13 verschillende landen.