Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze 19 dingen kun je leren van de beste leiders

Als ondernemer wil je je bedrijf zo goed mogelijk leiden. Deze 19 gewoontes van top-ceo's helpen je daarbij.

Om de best mogelijke leider te zijn wil je tegelijkertijd je team zijn taak laten volbrengen, de sfeer goed houden en nog honderd andere kleine doelen realiseren. Deze dagelijkse bezigheden zetten je op het juiste spoor.

1. Deel je visie

Geweldige leiders leggen niet alleen uit wát hun teamleden moeten doen. Zij investeren er tijd in om hun medewerkers te laten weten wat hun visie is. Ook ondernemers die niet de agenda bepalen nemen tijd om met hun team om de tafel te gaan zitten en te kijken naar het waarom, of zoals Simon Sinek het zou noemen: Start with Why.

2. Ontwikkel je eigen kennis

Iedereen die de film Margin Call heeft gezien, weet dat de ondergang van het bedrijf waar de film om draait, komt doordat de leiders niet weten waar hun personeel mee bezig is. Geen onwil, ze snappen er simpelweg niets van.

Niet dat je bedrijf direct failliet gaat als jij over één onderdeel niet tot in detail weet hoe dit werkt. Maar om op niveau met je medewerkers te kunnen praten moet je van alle onderdelen een gedegen kennis hebben.

3. Praat niet om de tijd te vullen

Vul je eigen tijd – en die van je medewerkers – niet met vergaderingen en prietpraatjes die weinig of niets toevoegen. Dus de volgende keer als jullie vergadering, scrum-sessie of overleg verzandt in borrelpraat, lekker afkappen die handel.

4. Geef prioriteiten

Als alle taken van jezelf en je medewerkers topprioriteit hebben, dan heeft praktisch gezien geen enkel onderdeel meer de hoogste aandacht. Stuur je medewerkers aan door de focus op specifieke stukken te leggen.

5. Deel je informatie

Geef je team toegang tot zoveel mogelijk relevante data. Niet dat je ze wil overspoelen door ieder uur een memo rond te sturen onder de noemer ‘lees dit meteen’, maar zorg voor de openheid. Wanneer je team toegang wil hebben tot – relevante – informatie dan moeten ze die hebben. Tenzij je een zwaarwegende reden hebt om die gegevens niet te willen, of mogen, delen.

6. Maak beslissingen

Blijf niet twijfelen: hak de knoop door en sta achter je keuze.

7. Geef complimentjes

Een punt dat niet vaak genoeg benadrukt kan worden: maak het duidelijk dat iemand zijn of haar werk goed uitvoert. Je medewerkers willen graag weten of ze hun werk goed – genoeg –  doen. Geweldige leiders laten dat weten. Bij teamleden die het goed doen schreeuwen ze het succes van de daken.

8. Toon empathie

Leef je in in de situatie van je medewerkers. Denk je in hoe het is om in hun schoenen te staan. Zowel op zakelijk als op privévlak. Daarmee hoef je geen watje te zijn die dagen snikkend op z’n kantoor doorbrengt om te luisteren naar iemands problemen. Maar je collega’s weten wel dat je deur altijd openstaat als ze ergens over moeten praten. En dat de werksituatie zo is ingericht dat ze ook bij je naar binnen wíllen stappen.

9. Ben dankbaar

Natuurlijk krijgt iedere medewerker een salaris als compensatie voor geleverde diensten. Maar de waardering voor hun werk komt daar niet vandaan. Creëer een sfeer waarin mensen de waarde van elkaars werk inzien. De beste manier om dat voor elkaar te krijgen is om er zelf mee te beginnen en de mensen om je heen te stimuleren dit ook te doen.

10. Bouw aan een teamgevoel

Vele oud-topcoaches uit de sportwereld krijgen een tweede carrière als managementtrainer. Waarom? Zij hebben jarenlang geleerd hoe je een team goed laat samenwerken. Of dat nu op het voetbal-, of hockeyveld is of op de werkvloer van een groot bedrijf, het doel en de toegevoegde waarde is hetzelfde. Ook zonder de hulp van een stevig betaalde Olympische Spelen winnaar kun je daarvoor zorgen.

11. Stel slimme vragen

Slimme ceo’s checken hun aannames op een subtiele manier, waardoor het duidelijk is dat ze goed op de hoogte zijn. Dat verwachtingen voor jou tot een bepaalde situatie of gevolg leiden, betekent niet dat anderen er ook zo overdenken. Dus vraag nog eens na of de spreker hetzelfde bedoelt als jij. De kunst is om die vraag op een niet-hinderlijke manier te stellen.

12. Onthoud dat jouw medewerkers personen zijn

Natuurlijk maakt werk een belangrijk deel uit van ons leven. Voor last-minute werkafspraken willen we ook prima een keer een privé-afspraak verzetten. Maar niet veel vaker dan ‘een keer’. Goede leiders onthouden dat ze een bepaalde hoeveelheid aan speling hebben buiten de normale kantooruren.

13. Denk goed na over je nieuwe personeel

Een team dat je zorgvuldig gesmeed hebt om samen te werken, elkaar te steunen en qua persoonlijkheden goed samenvalt kan met één verkeerd persoon weg zijn. Wie dezer dagen House of Cards kijkt weet hoe effectief een dramatische schakel in je team – Frank Underwood – kan zijn.

14. Accepteer schuld

De meest oprechte mensen accepteren de schuld van hun eigen fouten. Geweldige leiders moeten een stap verder gaan: als het hele team een verkeerde stap of keuze maakt dat moet jij – als aanvoerder – de schuld op je nemen. Je hoeft er geen weken of maanden mee rond te lopen om iedereen te laten weten dat je een vergissing hebt begaan. Beter nog, de schuld op je nemen en vervolgens kijken hoe je die kunt compenseren werkt het beste.

15. Blijf lachen

Natuurlijk is het verschrikkelijk dat er vandaag een probleem is binnen je bedrijf en ga je er ook alles aan doen om dat op te lossen. Maar houd wel in je achterhoofd, nu ben je boos op die collega. Over tien jaar kunnen jullie met zijn tweeëen hardop om diezelfde fout lachen. En de krant die uitgebreid verslag doet van je fouten? Daar wordt morgen de vis in verpakt.

16. Spreek helder

Op de momenten dat je voor je groep mensen staat: spreek hardop, duidelijk en gebruik niet meer woorden dan noodzakelijk.

17. Ben het ethische voorbeeld

Oké, het is vaak makkelijker om eerst te doen en vervolgens vergiffenis te vragen dan op voorhand toestemming vergaren. Maar als jij als baas van de toko dit voorbeeld zet, dan is de kans groot dat je medewerkers dit ook gaan doen. Dus teken binnen de lijntjes en verwacht dit ook van de rest.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

18. Vier overwinningen

Geef blijk van successen. Heeft je team een moeilijke deadline voor een kleine opdracht gehaald? Mooi! Misschien was de opdracht niet heel belangrijk voor de jaaromzet, maar het moraal gaat snel omhoog als jij een stevig compliment of ander tekens van waardering geeft. Als die grote opdracht klaar is waarmee de winst van het jaar wordt binnengehaald, dan kun je een bedrijfsfeest organiseren.

19. Leid de volgende manager op

Een teamlid dat meedenkt en deel van je team wil aansturen ondersteun je. Geef hem of haar de ruimte en maak duidelijk dat het initiatief wordt gewaardeerd. Minder geschikte of totaal ongeschikte leiders voelen zich misschien bedreigd door dergelijk gedrag. Door de ruimte te bieden zul je merken dat de manager van morgen vaak niet als doel heeft om jouw positie over te nemen, maar juist om je te helpen en er zelf van te leren en groeien.