1. Omdat ik het zeg
Mensen motiveren betekent dat je een gevoel van ‘ons’ moet creëren, waarin iedereen een gevoel van inspraak heeft. Als oprichter je autoriteit aanhalen om een discussie af te moeten ronden, dat werkt averechts. Niet alleen word je er niet inspirerender van, in het slechtste geval zelfs minder geloofwaardig.
Wat dan wel? “Hoe willen we dit aanpakken?”
2. Wie denk je wel niet dat je bent?
Een groot leider zorgt voor een gevoel van betrokkenheid en gezamenlijkheid. Een sfeer waarin iedere medewerker zijn of haar uiterste best wil doen om het beste in zichzelf en de rest naar boven te halen. Mensen kleinerend aanspreken werkt dan zeker niet.
Wat dan wel? “Wat denk jij?”
3. Het is niet mijn schuld
Anderen de schuld geven van jouw fouten, dat maakt je geen geloofwaardig leider. Maar door de verantwoordelijkheid op je te nemen en direct naar een oplossing te zoeken gebeuren er twee dingen. Ten eerste neemt je geloofwaardigheid als leider toe en ten tweede ben je sneller bij de kern van het probleem en dus dichter bij de oplossing.
Wat dan wel: Hier stoppen we mee, we gaan het volgende doen:
4. Dat interesseert me niet
Natuurlijk interesseert het je. Het gaat tenslotte om je bedrijf en alle kleine onderdelen zijn zeker belangrijk. Als jij al geen interesse toont, hoe kunnen de mensen om je heen dan nog bezig blijven met dit onderwerp? Het is tenslotte toch niet belangrijk genoeg?
Wat dan wel: Laten we er nog eens over nadenken
5. Ik heb het te druk
We maken tijd voor de dingen die we belangrijk vinden. En net als bij de vorige geldt: als jij er al geen belang bij hebt, hoezo je medewerkers dan wel?
Wat dan wel? Ik ga tijd zoeken
6. Falen is geen optie
Voor je bedrijf is succes natuurlijk belangrijk. Maar dat er iets verkeerd gaat is niet het tegenovergestelde van succes. Uit de mislukte projecten kun je verschrikkelijk veel leren.
Wat dan wel? Blijf leren, denk goed na en neem verantwoorde risico’s.
Via Inc.