Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Moet je zorgen voor gelukkige medewerkers?

Serieondernemer Arko van Brakel beantwoordt elke maand een lezersvraag. Dit keer: 'Ben je als ondernemer verantwoordelijk voor het geluk van je ‘collega’s’ of zijn die zelf verantwoordelijk om hun geluk al dan niet in of buiten het werk te zoeken?'

“Ik vind iemand die het lukt elke dag gelukkig uit zijn bed te stappen al heel succesvol!” Klonk het uit onverwachte hoek. Een paar jaar geleden vroeg ik tijdens een lezing in een klein zaaltje ondernemers en managers wat succes nu eigenlijk voor hen betekende. De meesten hadden het over doelstellingen halen, resultaten boeken, sommigen spraken over winnen, anderen over balans en een enkeling wilde in elk geval zijn persoonlijke doelen halen. Maar slechts één deelnemer, een behoorlijk commerciële interim-manager die ik goed kende, noemde het woord geluk. Het op zich niet eens zo spraakmakende moment is me gek genoeg altijd bijgebleven. Toen ik vier jaar geleden Zappos-ondernemer Tony Hsieh over zijn “Chef Happiness” hoorde spreken, wist ik het zeker: geluk is een onderschatte succesfactor.

Hoe definieer je geluk? Geluksbeleving is strikt persoonlijk dus is er nauwelijks een universele geluksfactor aan te wijzen. De vraag is ook of we werkelijk verantwoordelijk kunnen zijn voor elkaars geluk. Dat zou nogal wat betekenen. Gelukkig zijn is bijvoorbeeld gedeeltelijk genetisch bepaald. De een is beter in staat om in alle omstandigheden geluk te ervaren dan de ander. Bovendien is het leven niet wérkelijk maakbaar, integendeel. Nee, ik ben ervan overtuigd dat we vooral niet verantwoordelijk moeten willen zijn voor het geluk van onze gehele omgeving.

Blijmoedig falen en gewoon doorgaan, is kennelijk een probaat recept voor succes

Ik leerde ooit van Marco Hoogerland (talentenacademie) dat mensen die heel veel uitproberen in hun leven, een grotere kans op geluk hebben. Door bewust te experimenteren vergroot je de káns op geluk. Het is geen toeval dat veel succesvolle ondernemers vaak óók veel mislukkingen op hun naam hebben staan. Blijmoedig falen en gewoon doorgaan, is kennelijk een probaat recept voor succes. Maar worden ze daarvan gelukkig? Of durfden ze juist te falen omdat ze in de basis al gelukkig waren? Ik heb het antwoord nog niet.

Laten we ons beperken tot geluk op de werkvloer. Succesvolle ondernemers als Ricardo Semler, Richard Branson en Tony Hsieh bewijzen dat aandacht voor het geluk van hun collega’s en klanten tot wereldwijd aansprekende resultaten leidt. 

Deze ondernemers geven alle drie vertrouwen, vrijheid en verantwoordelijkheid aan hun mensen. Geluk is dus niet een kwestie van ‘in de watten leggen’. Integendeel. Juist in vrijheid verantwoordelijk zijn voor grote prestaties en daarvoor gewaardeerd worden draagt sterk bij aan geluk. 

Duidelijke doelen en ‘purpose in life’ geven ons het gevoel van geluk

Ook duidelijke doelen en betekenis, ‘purpose in life’, geven ons het gevoel van geluk. Aspecten die je als ondernemer sterk kunt beïnvloeden in je bedrijf. Sterker nog, zijn dat niet precies de redenen waarom je zelf bent gaan ondernemen? 

Bij de Baak zijn sinds kort ook twee mensen verantwoordelijk voor geluk. Want geluk is geen vanzelfsprekendheid. We weten nog niet precies hoe we het moeten aanpakken. Dus onderzoeken we hoe we kunnen bijdragen aan het geluk van onze collega’s en klanten. Ik weet nu al dat verantwoordelijkheid, waardering en de wetenschap echt bij te dragen aan de wereld, hoog op de prioriteitenlijst zullen staan. 

Daarom hebben we de Expeditie Geluk omarmd, een expeditie langs de Nederlandse grens, ruim 1600 km lang, met als doel duizenden geluksstenen te bezorgen op scholen in Nederland. Ruim 400.000 kinderen in Nederland zijn namelijk niet gelukkig en hebben daardoor een moeilijke start in hun leven. Expeditie-atleten Philip de Roo en Marianne van der Steen trekken 62 dagen een kar met gelukstenen (150 kg!) van stad naar stad, school naar school, burgemeester naar burgemeester. Ik heb de eerste etappe van Madurodam naar Noordwijk meegelopen en heb genoten. De reacties onderweg waren fantastisch: aandacht besteden aan geluk wordt belangrijk gevonden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hebben niet alle leiders en ondernemers de plicht geluk en optimisme in hun omgeving te stimuleren?