Ondernemers draaien businessmodel W&S om

16 apr 2014 - 18:17
In een markt waar het aanbod groter is dan de vraag, is het best raar dat de opdrachtgever nog steeds de bemiddeling betaalt. Twee zussen/ondernemers draaien het businessmodel dan ook om.

Waar de toenemende werkloosheid voor werkzoekenden een crime is, biedt het slimme ondernemers ook kansen. Neem nu bemiddelingsbureau's. Tot nu toe gaat het zo: een opdrachtgever heeft iemand nodig voor een bepaalde klus. Om een langdurige en intensieve sollicitatieprocedure voor te zijn klopt de opdrachtgever aan bij een arbeidsbemiddelingsbureau. Die zoekt in het bestand naar een aantal geschikte kandidaten legt die voor aan de opdrachtgever. Plaatst die de kandidaat in zijn winkelmandje dan moet er ook afgerekend worden met de arbeidsbemiddelaar.

Maar in een markt waar bedrijven het qua personeel voor het uitkiezen hebben, is het eigenlijk vreemd dat de opdrachtgevers nog steeds opdraaien voor die kosten zo vonden Cyrille en Alette Bastiaansen van bemiddelingsbureau WeKnowPeople. Ze besloten daarom het traditionele businessmodel om te keren: niet de werkgever, maar de aankomende freelancer betaalt de fee van bemiddeling. "Door de crisis en het grotere aantal werkzoekenden hebben freelancers meer concurrentie gekregen. Daarom hebben wij de zaak omgedraaid", zegt Cyrille Bastiaansen. "

Kick-back fee

De werkzoekende freelancer betaalt WeKnowPeople bij een succesvolle plaatsing 15 procent van zijn omzet aan WeKnowPeople. In vergelijking met traditionele arbeidsbemiddelingsbureaus waar de tarieven kunnen oplopen tot wel 50 procent is dat een bescheiden fee. Dat beaamt ook freelancer Tjarrie Wijga, die vorig jaar via het bureau voor een half jaar werd geplaatst bij handelsorganisatie PON. "Het is een stuk lager dan wat opdrachtgevers normaal gesproken betalen aan een bemiddelaar en wat uiteindelijk toch doorwerkt in jouw uurtarief. Het is fijn dat die kosten heel transparant zijn; ik weet precies wat me te wachten staat. En ze werken ook niet op exclusiviteitsbasis, wat ook ouderwets is in deze markt."

"Zelf acquisitie doen, kost mij veel energie, tijd en moeite. Er is veel competitie op de markt, tarieven staan onder druk en ook de 'eisen' van opdrachtgevers worden steeds strenger. Daardoor is het moeilijker ergens rechtstreeks tussen te komen. Daarom is het prettig via een bureau geïntroduceerd te worden bij een potentiele opdrachtgever", zegt Wijga. Wie bovendien vervolgens zelf weer een nieuwe opdracht aanbrengt, krijgt een kick-back fee van 2,5 procent van de omzet van de klus.

Businessmodel

Voor opdrachtgevers is het businessmodel eveneens aantrekkelijk vertelt Marije Scholma van ING Insurance: "Het is ideaal: je kunt goede tariefafspraken maken, die dan ook niet meer in gevaar komen door een fee die er bovenop komt vanuit een bureau. Dat is vaak bij een eerste aanname niet zo'n probleem, maar zeker bij verlengingen vind ik dat onterecht. Het bureau krijgt dan weer een opslag die de opdrachtgever moet betalen. Terwijl de freelancer zelf heeft gezorgd voor verlenging of een tweede opdracht. Daardoor heb ik vaak het idee dat ik twee keer langs de kassa ga."

Maar hoe zit het dan met online netwerken als Linkedin en online sollicitatietools waarvan een aantal jaar geleden toch voorspeld werd dat die het opdrachtgevers makkelijker zouden maken kandidaten rechtstreeks te benaderen? Dure bemiddelingsbureaus zouden toch helemaal overbodig worden? Dat is bij nader inzien toch wat te vroeg gejuicht. Door de lage drempel van het online solliciteren 'zitten werkgevers juist weer met een hele stapel cv's, waar ze doorheen moeten', zegt Peter Cappelli, schrijver van het boek 'Why good people can't get jobs' in een artikel in de Wall Street Journal.

Ondernemers

De economische tegenwind maakt de toestroom van sollicitanten alleen maar erger. Verschillende bedrijven waaronder gigant Monster, Jobfox.com, CareerBuilder zijn om die reden bezig met de ontwikkeling van job-search tools en apps die relevante kandidaten en cv's fijnmaziger eruit kan filteren. Kennelijk is er nog steeds behoefte aan het ouderwetse handwerk van een recruiter.

De ondernemers kunnen het daar niet meer mee eens zijn. Ze richten zich nu nog voornamelijk op hoog opgeleide freelancers in marketing en communicatie met minimaal 5 jaar werkervaring en sluiten niet uit zich ook op andere doelgroepen en branches te richten in de toekomst. Maar ze willen de database die momenteel zo'n 250 freelancers telt juist niet al te groot maken. Alette Bastiaansen: "Juist de persoonlijke benadering is belangrijk. Je kan wel 10.000 man in je kaartenbak hebben, maar dan kan je nooit meer echt een goede match tot stand brengen."