Personeel huren in onzekere tijden

16 apr 2014 - 18:15
Je bedrijf groeit. Je kunt het werk nauwelijks meer aan. Toch vind je het nog te vroeg nieuw personeel aan te nemen. Want wat als deze groei maar tijdelijk is? Gelukkig zijn er oplossingen, zonder dat je met grote ontslagsommen moet zwaaien om van je personeel af te komen.

Zelfs een bedrijf met meer dan 1000 werknemers is op dit moment huiverig om nieuw personeel aan te nemen. Laat staan dat de gemiddelde MKB’er bij de eerste tekenen van groei zo’n nieuwe verbintenis durft aan te gaan. Niemand weet immers hoe de markt zich op korte termijn ontwikkelt. Maar hoe zorg je ervoor dat je wel de groeimogelijkheden die zich aandienen benut? En waar moet je allemaal aan denken bij het inhuren van werknemers. Ondernemer in Business geeft een aantal tips.

Eigen personeel inhuren

Er zijn zeer veel verschillende methoden om (tijdelijk) personeel in te huren. Hoe je het aanpakt hangt vooral van je eigen voorkeur af. Heb je al iemand op het oog, maar wil je diegene nog geen vast contract aanbieden? Dan kun je natuurlijk een tijdelijk of projectcontract aanbieden. Ook een nulurencontract kan uitkomst bieden als de benodigde mankracht het per week verschilt. Wil je het hele salarisadministratiegebeuren uitbesteden? Dan is payrolling een goed alternatief. Je hebt dan wel de lusten, maar niet de lasten. Heeft de beoogde kandidaat nog meerdere opdrachtgevers? Dan ligt een freelance- of zzp-contract voor de hand. 

Geen werving & selectie

Kom je handen tekort, maar heb je geen idee wie jou uit de brand kan helpen? Dan kun je natuurlijk een hele sollicitatieprocedure opzetten. Maar de tijd en het geld dat je daarin investeert, verdient zich pas na een tijd terug. Als je geenszins van plan bent om de kandidaat uiteindelijk een (vast) contract aan te bieden, is het nog maar de vraag of je dit terugverdient. In dat geval ligt het meer voor de hand om een uitzendbureau of detacheringsbureau in te schakelen. Op het eerste gezicht lijkt dat een duurdere oplossing, maar als het specialistische personeel dat je zoekt schaars is of je een tijdelijke oplossing zoekt, is het uiteindelijk de goedkoopste oplossing. 

Aangepaste arbeidsvoorwaarden 

Welke methode je ook kiest om personeel in te huren, je zult altijd zelf de loonafspraken en arbeidsvoorwaarden moeten bepalen. Die hoeven overigens niet overeen te komen met de loonschaal en de arbeidsvoorwaarden die je aan je vaste werknemers aanbiedt. Zolang je maar aan de wettelijke verplichtingen, zoals minimumloon, vakantiegeld en minimale vakantiedagen voldoet. Veel werkgevers kiezen er dan ook voor om ingehuurd personeel versoberde voorwaarden aan te bieden. Let er bij de loonafspraken in ieder geval op dat je in sommige gevallen nog een percentage aan het bureau moet afdragen. Houd hier dus rekening mee bij het berekenen hoeveel je in totaal kwijt bent aan dit personeelslid. Andersom heb je bij bijvoorbeeld freelancers te maken met een all-in uurtarief, waardoor er voor jou geen extra kosten aan verbonden zijn.

Administratieve lasten

Personeel inhuren betekent geen salarisadministratie. Helaas heb je - afhankelijk van het type - wel nog administratieve rompslomp die geregeld moet worden. Zo moet je jaarlijks een VAR-verklaring van al je freelancers en zzp’ers opvragen. En wanneer je het loon van de werknemer via een ‘tussenbureau’ geregeld wordt, loop je het risico dat bij een faillissement van het bureau je de loonheffing en premies dubbel moet betalen. Daarom wordt geadviseerd een g-rekening te openen waarop je deze heffingen overmaakt. Bovendien moet je altijd een kopie van het identiteitsbewijs van je ingehuurde werknemers hebben. Ook al regelt het tussenbureau een kopie, dan nog is de werkgever verplicht de juistheid ervan te controleren. Huur je werknemers zonder Nederlandse nationaliteit in, dan krijg je met nog meer administratieve rompslomp te maken. 

Alleen nog maar personeel inhuren

Als je alle voordelen op een rij zet, lijkt het haast niet meer aantrekkelijk om nog personeel in dienst te nemen. Toch krijgen werknemers nog dagelijks een contract(verlenging) aangeboden. Ook tijdens de crisis. Logisch ook, want als je een langdurige verbinding met je werknemer wilt aangaan, is dit toch echt de goedkoopste oplossing. Daarnaast is het op dit moment nog steeds zo dat werknemers in vaste dienst gemiddeld meer binding met hun werkgever hebben, dan wanneer ze ‘slechts’ ingehuurd zijn. Dat is belangrijk, zeker als op een gegeven moment de economie weer aantrekt en veel mensen weer gaan ‘jobhoppen’. Dan is het fijn als je niet maandelijks nieuw personeel moet inwerken. 

Meer tips en informatie om personeel in te huren vind je op ondernemerinbusiness.nl, onze zustersite met praktische informatie voor ondernemers. 

Mariska Habets