Wat kost onzekerheid jouw organisatie?

04/16/2014 - 18:17
Hoeveel moet je nog doen? En waarom heb je dat nog niet gedaan? Omdat je het zo druk hebt? Of is het stiekem toch die onzekerheid die je parten speelt. Als je goed om je heenkijkt, ontdek je dat vrijwel iedereen last heeft van die onzekerheid.

Getwijfel. Dat je wéét dat je die klant nog even moet bellen, dat je wéét dat je nog terug moet komen op dat voorstel van die werknemer, en dat je het toch niet doet. Onzekerheid. En met je zakenpartner wil het ook niet vlotten. Je had eens kritiek op hem en daar is-ie nog steeds nijdig over. Ja, je had de kritiek anders moeten brengen: maar hé, je voelde je al zo ongemakkelijk. Het kwam er gewoon wat lullig uit. Al maanden wisselen jullie geen woord meer. Terwijl jullie beiden twee zeer getalenteerde types zijn die samen prachtige dingen kunnen ontwikkelen. Zouden kunnen ontwikkelen.

Losser

Mensen die wél bevlogen zijn:
* Maken 16 procent meer winst.
* Vertonen 60 procent minder kwaliteitsgebreken
*  Zorgen voor 12 procent meer klantenbinding.
* Zijn 18 procent meer productief
* Zijn 37 procent minder afwezig
* Genereren 49 procent minder veiligheidsincidenten
Nolost Capital

Gezegend met een paar liter zelfkennis wéét ik wat het kost: al die gedachten ‘ik doe het niet goed, ik kan het niet, dit wordt niets…’ En meer en meer ontdek ik hoe je er losser van kunt komen. Hoe je deze gedachten kunt opmerken, er naar kunt kijken en overtuigd raakt van de illusie ervan. Ik wéét hoe massaal er kansen worden overgeslagen, mogelijkheden onbenut worden gelaten. Hoe Thijs de ochtend maar wat aan rommelt, hoe Sofie het contact met kritische klanten laat verwateren, hoe de directeur bij kritiek totaal uit het lood is. Kortom, hoe velen niet écht met enthousiasme werken. Ik zou het liefst elke ondernemer bij de schouders pakken en diep in de ogen kijken: "Het kan wel! Geloof niet in de stemmen in dat hoofd! Je hebt talenten en nog afgezien daarvan: je bent iemand! Durf, ga, leef!"

Vertrouwen

Praktisch wordt het lastig om al die honderden ondernemers bij de schouders te grijpen en daarom kruip ik op een podium. En vertel ik mijn verhaal. Tien jaar trainingsacteren leverde mij één inzicht op dat mij trof: de mensen zijn allemaal onzeker. Natuurlijk: de één meer dan de ander. Sommigen zijn gezegend met een gezonde dosis laissez-fair. Sommigen kregen als kind heel veel vertrouwen. Dat helpt. Maar afgezien van die nuance: de manager, de consultant, de accountmanager, hoofd inkoop; iedereen laat zich remmen in zijn plan, in de contacten met klanten, het stroomt niet tussen collega's. Sommigen pakken verpakken dit, in zogenaamd realisme: "Nee, zo werkt dat bij ons niet." Anderen hebben zichzelf verteld dat ze nu eenmaal niet zoveel ambitie hebben. Weer anderen bikkelen door tot diep in de avond, omdat het nog niet goed genoeg was.

Ik ben heel benieuwd hoe jij dit terugziet in jouw organisatie. Concrete voorbeelden. Beeld en geluid. Een gebrek aan zelfvertrouwen bij management, collega’s en jezelf. Bij iedereen dus, iedereen die je één ding gunt: vertrouwen.

Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Johan Stevens, cabaretier en theatermaker over geïnspireerd en verbonden werken.

Johan Stevens Stevens