Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Pitch: 1uptoys heeft 500.000 euro nodig

Elke maand beoordeelt Sprout een groeibedrijf. Deze keer 1uptoys uit Rotterdam, producent van elektronisch speelgoed.

De weekenden van Ronald Mannak (35), Patrick Grasso (34) en consorten waren tot vijf jaar geleden gevuld met de Ninja Master en een wireless playground. Nerds die geen afscheid kunnen nemen van het speelgoed, of ondernemers die door innovatieve producten de speelgoedbranche uitdagen?

Na drie jaar knutselen kennen Mannak en Grasso de distributeurs en experts in de speelgoedbranche. “Met de wireless playground hebben we in 2004 de eerste ronde van New Venture gewonnen. Bovendien hadden we een promotiedeal met Heineken voor het WK gepland. Via poppen zou verslag worden gegeven van de wedstrijden. “Wij zouden vanuit het stadion commentaar geven, dat via de poppen in de woonkamer van de bierdrinkers te horen zou zijn. Helaas viel Nederland te snel uit en heeft de actie nooit plaatsgevonden.”

Airguitar

Dit jaar bracht 1uptoys de V-Beat Airdrum en de Airguitar op de markt. De luchtgitaar en het fictieve drumstel werken met sensoren. Soortgelijk aan het systeem wat begint te piepen zodra u een paaltje nadert tijdens het parkeren. De airdrum bestaat enkel uit twee drumstokjes. “Het maakt niet uit waar je slaat, maar als je op de plek van de high hat of de trom slaat, hoor je ook het geluid van deze elementen.” Hetzelfde geld voor de luchtgitaar. “Waar je het plectrum plaatst op de klankkast, bepaalt of je hoge of lage tonen hoort.” Voor minder dan 40 euro geen dure aankoop voor jonge muzikantjes. Al verwacht 1uptoys ook interesse van de oudere doelgroep.
De licentie is verkocht aan Silverlit, een grote speelgoedfabrikant in China. “Zij verzorgen de productie, marketing en distributie,” aldus Mannak. Een bewuste keuze. “Deze producent is niet zo bureaucratisch. Bij een producent als Mattel duurt de hele procedure veel langer.” Silverlit heeft de middelen onze producten snel op de markt te brengen. Zelf produceren zou financieel onmogelijk zijn.

 

Drie jaar

Speelgoed heeft volgens de ondernemer vaak een maximale levenscyclus van drie jaar. “Ligt je product drie jaar in de schappen, dan val je onder de klassiekers. Dus wanneer je alles net op de rails hebt, loop je het risico dat de vraag al sterk afneemt.” Toch positioneert Mannak zijn elektronische speelgoed in de toekomst graag onder de merknaam 1uptoys. “Alleen herkenbare brands zoals Barbie en Action Man gaan generaties mee.” Een investering van 500.000 euro is dan slechts een begin voor het marketingbudget dat nodig is. Daarnaast willen we het management uitbreiden en de productontwikkeling versnellen.” En juist van die creativiteit moet 1uptoys het hebben. Grote concurrenten als Mattel en Hasbro besteden productontwikkeling uit. Dat bespaart tijd, maar maakt ze ook log in het volgen van de laatste trends.

 

 

Nils de Witte, start-up deskundige

1uptoys is wat mij betreft de verrassing van het jaar. Ik heb ze enkele weken geleden voor het eerst ontmoet bij de elevator pitch van BNR Nieuwsradio. Geheel onvoorbereid viel ik in de presentatie van Mannak, die zijn verhaal begon met opmerking dat hij en zijn kompanen een paar ‘creatieve techneuten’ waren. Oh oh, dacht ik nog. Wat moet dat worden…

Een luchtgitaar! Frons frons, dat is toch niks? Niets is minder waar. Mannak c.s. zijn in staat geweest drie speelgoedinstrumenten (lucht drums, lucht gitaar en boom box) te ontwikkelen op basis van bestaande elektronische componenten. Het zijn de echte nepinstrumenten die dermate veelzijdig zijn dat ook volwassenen er graag mee spelen. Zelfs muzikanten zijn er wild van.
Nu is de creatie van dergelijke instrumenten al een verdienste, maar dat is niet waarom 1uptoys de verrassing van het jaar is. Ze hebben een deal met één van de grootste speelgoedfabrikanten, Silverlit. Het schoolvoorbeeld van een echt partnerschap. De kleine creatieve partner en de grote operationele partner, ieder doet waar hij het beste in is. Dit soort deals zijn uiterst zeldzaam. Als ik mocht, zou ik mijn geld op 1uptoys zetten. Volhouden jongens, niet achteroverleunen. Al die complimentjes zijn mooi, maar het is geen garantie voor het echte succes.