Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Pitch: Laptopbeplakkers

Elke maand beoordeelt Sprout een startende onderneming. Deze keer Boost-Id uit Vught, een leverancier van zelfklevend designfolie voor de laptop.

Het begon allemaal toen Frank van Mook (32) op de piste in Frankrijk een reclameprint op een snowboard voorbij zag glijden. Van Mook dacht direct: “Dat wil ik ook.” Thuisgekomen bleek het product nog niet verkrijgbaar. Samen met studiegenoot Jan Wagemaker (33) werd de variant voor de laptop ontwikkeld. De twee opereren nu onder de naam BoostID en leveren zowel zelfklevend design materiaal voor de boarder als voor de trendy laptopgebruiker.
Om een zelfklevend ontwerp te ontwikkelen nam BoostID producent 3M in de arm. Vervolgens onderzochten Wagemakers en van Mook de markt van onder tot boven. Hoeveel wil een klant betalen voor een ’imagosticker’? Met welke risico’s moeten we rekening houden? Hoever is de concurrent en wat adviseren andere ondernemers? Ook de literatuur werd stevig doorgespit. En dan nu de actie, denk je als lezer van dit ondernemersplan.

Zebraprint
Uiteindelijk is uit de studie een stappenplan voor de marktintroductie voortgekomen. Om te beginnen met de introductie via computerleveranciers. Want, zo dacht BoostID, de introductie in de zakelijke markt leidt tot een versnelde vraag uit de consumentenmarkt. Maar dat is natuurlijk niet vanzelfsprekend. Zo merkten de heren zelf ook. Wetende dat andere spelers hun op de hielen zitten, besloot BoostID het plan in een hogere versnelling te doorlopen. Met de feestdagen in het vooruitzicht is het vergaren van naamsbekendheid bij de consument nu nummer één op de agenda..
Dus werd distributeur Handed By ingeschakeld. Sindsdien gaat het hard met de startende ondernemers. De Bijenkorf neemt de Laptopbooster binnenkort op in het assortiment. Voor ongeveer 25 euro koopt de consument de stickers in cadeauwinkels en beplakt zelf zijn desktop met appels, vissen of een zebraprint. Ook de Europese lancering op de lifestyle beurs in Frankfurt en Parijs leverde duizenden bestellingen op. En het distributienetwerk betaalt zich direct uit. Want deze maand is de zelfklevende imagobooster ook in Dubai, Japan en in Saoedi-Arabië te koop.
De doelstelling voor dit jaar lag redelijk laag voor BoostID. Met de verkoop van slechts 500 LaptopBooster zouden ze tevreden zijn. En dat terwijl er nu al 8.000 zijn afgenomen. Zowel de verwachte verkoop als het break even point zijn reeds gehaald. De kosten heeft BoostID er dus al uit. “Maar we blijven materiaal ontwikkelen, proefdrukken draaien en investeren in patenten”, aldus Wagemaker. Niet onwaarschijnlijk dat u het materiaal van BoostID in de toekomst ook voor uw iPod kunt bestellen.

Nils de Witte
Start-up deskundige

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voor mij ligt het business plan van Boost ID. Het is eigenlijk meer een afstudeerscriptie voor de MBA opleiding: 43 pagina’s vol marketing theorie. Wel uitermate verzorgd en zelfs begrijpelijk. Ik zou er als docent minstens een 9,5 voor geven. Investeerders en ondernemers zijn echter niet zo geïnteresseerd in het 5-krachtenmodel van Porter.
Ik raad de ondernemers echt aan een serieus businessplan te schrijven. Kort en krachtig. Uit het toegestuurde plan kon ik echt niet opmaken of het nou een leuk initiatief was of niet. Er zat niks ander op dan de ondernemers te bellen. Frank kon in 10 minuten uitleggen wat ze gaan doen. Waarom ze dat zó gaan doen en waarom het leuk is om met ze mee te doen. Prima dus.

Het concept is gestart met snowboards. Het materiaal is werkelijk top. Ontwikkeld met 3M. Echter net iets te duur voor grote oppervlakken. Dan maar een toepassing voor laptops. Voor de zekerheid heb ik aan mijn dochter (bijna 15) gevraagd wat zij er van vindt. Ze is direct helemaal wild. Vooral van het ontwerp met die roze bloemen. Ze wil meteen bestellen. Komen er nog meer ontwerpen?
Ik ben verkocht. Nog wat jonge designers aan het werk zetten en we hebben een hit!