Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Pitchen, we doen het verkeerd

Traditioneel pitchen is niet de juiste manier om een idee te promoten. Het moet anders, om problemen vooraf beter te onderkennen.

Als startend ondernemer zie je een pitch als een de heilige graal voor je beginnende bedrijf. Maar een goede pitch is geen garantie voor een succesvol bedrijf. Een goede pitcher is ook helemaal niet per se een goede ondernemer. En andersom. Derek Lidow van Harvard Business Review stelt dat er nogal wat af te dingen op de magische status van de pitch.

Beginnende ondernemers denken dat het maken van een goede pitch een basisvaardigheid is die onlosmakelijk aan hun ondernemerschap verbonden is. En dat het samenvatten van hun belangrijkste boodschappen in een korte presentatie betekent dat ze hun business goed in de vingers hebben. Het geeft ondernemers en hun beoordelaars het gevoel dat ze de juiste prioriteiten stellen, maar dat is misleidend, vindt Lidow.

Zie ook: Sprout Challengerday, dag 1 – Life is a Pitch

De beste manier om een startup idee te beoordelen is gewoon van papier, stelt Lidow. De kale feiten en de kale cijfers, zonder de heisa van een live experience en een optreden.

Lidow stelt dan ook een andere manier voor om een ondernemer te beoordelen. Het gaat uit van 3 essentiële dingen: de persoon van de ondernemer, het idee, en het team dat dat gaat uitvoeren.

In plaats van een pitch moet de ondernemer in een tekst van hooguit 400 woorden beschrijven wat zijn idee is, wie zijn mensen zijn en hoe hij rendement denkt te gaan maken op financieel en sociaal gebied.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De beoordelaars moeten op basis van dat document 3 situaties of problemen bedenken die zich zouden kunnen voordoen tijdens de ontwikkeling, uitvoering en op de markt brengen van het idee. De ondernemer en zijn team krijgen 15 minuten om voor elke situatie een oplossing te bedenken en moeten die in 5 minuten uit de doeken doen aan hun beoordelaars.

Volgens Lidow is een idee op die manier veel beter te toetsen op zaken waar het echt moeilijk wordt. Bij een traditionele pitch gebeurt dat eigenlijk niet, zodat zowel ondernemer als beoordelaar onvoldoende aandacht schenken aan mogelijke beren op de weg. En die kun je maar beter vooraf in het vizier hebben.