Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Konnektid van elke buurt een universiteit maakt

Martijn Arets laat een laptop rondgaan tussen ondernemers in de platform- en deeleconomie. Vandaag interviewt hij Michel Visser, oprichter Konnektid, de website waar je alles kunt leren van mensen in je omgeving. "Ik wil van elke stad en buurt een universiteit maken." 

Dit interview is ook als podcast te beluisteren

Visser, die eerst een acteursopleiding volgde, kreeg het idee voor Konnektid toen hij een paar jaar geleden in de trein zat en een gesprek opving tussen twee mensen die waren afgewezen tijdens een sollicitatie. Die hadden eerst even bij mij langs moeten komen, dacht de toenmalige theaterstudent, dan had ik ze kunnen leren hoe je een goed verhaal vertelt.

Visser realiseerde zich dat alle kennis die je maar kunt wensen al vertoeft in mensen om je heen, maar hoe ontsluit je dit? Hij raakte geïnspireerd door deze video van Rachel Botman, waarin zij een pleidooi houdt voor ‘samenwerkende consumptie’ (collaborative consumption).

Omgooien

Hij zegde z’n baan als acteur op, nestelde zich in een flexwerkplek en begon zijn concept te testen en mensen om zich heen te verzamelen. Het begin was taai: om mensen op de been te krijgen organiseerde Visser workshops in een stadsbuurt, maar er kwamen amper mensen opdagen. Visser realiseerde zich dat hij de verkeerde doelgroep benaderde en gooide het model om, “en we begonnen helemaal opnieuw”. Ook de zakelijke markt werd na enige pogingen opgegeven.

Uiteindelijk ging vorig jaar april de eerste versie van Konnektid.com live. Deelname is nu geheel gratis. Op den duur, als de Konnektid-community groot genoeg is, wordt er een betaalde laag toegevoegd, met professionele docenten. Zo blijft bijvoorbeeld een basiscursus websites bouwen gratis, maar moet je betalen voor de volgende stap.

Veldslag

Via een crowdfundingactie haalde Konnektid vorig jaar 100.000 euro aan converteerbare obligaties op, maar “het was een veldslag” verzucht Visser. “Ik waardeer het principe achter crowdfunding, dat je je product of website kunt financieren met geld uit de crowd, waarbij zij deels eigenaar worden van wat jij doet. Maar het is nog een jong concept, en wij bestonden ook pas net.” Zijn accountant waarschuwde Visser al: 10.000 euro ophalen kost ongeveer evenveel tijd als 100.000 euro, het gaat je enorm veel tijd kosten. “Hij had helemaal gelijk”, zegt Visser met voortschrijdend inzicht. “Maar je krijgt er wel veel marketingkapitaal voor terug.” 

Ongeveer 80 mensen investeerden in Konnektid, en die groep gaat Visser nog een keer uitnodigen voor een meetup. “Maar eerst willen we een beter product maken dan we nu hebben.”

Buitenland

Daarna behoort ook buitenlandse expansie tot de mogelijkheden, maar vooral op basis van een groeistrategie per individuele stad, en niet een heel land in een keer. Tegen die tijd wil Visser groeien met een snelheid van ongeveer 10 steden per 12 maanden. “We kunnen niet zonder die hyperlokale benadering. Het businessmodel met professionele docenten werkt alleen in steden waar er genoeg kritische massa is.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Na een paar slapeloze nachten realiseerde Visser zich onlangs waar hij het allemaal voor doet. “Over een jaar wil ik m’n telefoon aanzetten met Google Analytics, en zien dat duizenden mensen over de hele wereld nieuwe skills hebben geleerd. Dat we onderwijs democratiseren en decentraliseren, zodat anderen gebruik kunnen maken van alle kennis die er is. Dat gebeurt nu in Nederland, maar de potentie is er overal.” 

Zie ook de eerdere afleveringen in deze reeks:
1: De internationale ambities van Barqo
2: Hoe Vandebron een marktplaats voor energie bouwt
3: Hoe The Awesome foundation de stad ‘awesome’ maakt
4: De leerzame playlists van Gibbon
5: De crowdfundmachine van Live on Demand
6: De experimenteerdrift van Peerby