Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Voor je Buurt crowdfunding lokaal maakt

In deze aflevering van de serie interviews met ondernemers uit de platformeconomie praat Martijn Arets met Aster van Tilburg van Voor je Buurt. Dat is een crowdfundingplatform waarmee organisatoren lokale campagnes zoals een festival, een marathon of het opzetten van een wijkcentrum kunnen optuigen in hun buurt, dorp of stad.

Het platform begon in 2013 als experiment, en als antwoord op de vraag: werkt crowdfunding ook voor projecten van burgers? Juist het gemeenschappelijke van een crowdfundingcampagne bleek uitermate geschikt voor dit soort campagnes. Binnen korte tijd kun je veel mensen mobiliseren en achter het project scharen, zegt Van Tilburg.

Projecten draaien bij Voor je Buurt dan ook minder om geld en investeren, en ook om het werven van bijvoorbeeld vrijwilligers. Zo’n 80 procent van de campagnes op Voor je Buurt is succesvol. Tot nu toe werd er voor ruim 600.000 euro gecrowfund.

Partnerships

Het businessmodel van Voor je Buurt is vooral gebaseerd op partnerships met gemeenten, woningcorporaties en goede doelen. Een gemeente betaalt de dienst bijvoorbeeld om burgers op te leiden tot serieuze crowdfunders. Ook wil de startup deals sluiten met grote bedrijven.

Het platform verdient daarnaast geld met een percentage van de crowdfundingplatforms, een success fee van 5 procent van het geld dat wordt opgehaald. Maar aangezien het gemiddelde bedrag per project 4.500 euro bedraagt, is dat niet de grootse inkomstenbron.

Deze aflevering is ook te beluisteren als podcast

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bekijk alle afleveringen van deze reeks