Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Profielensite voor de rijken

Liefst vijfduizend dollar kost het lidmaatschap van sociaal netwerk Elysiants. Dit jaar willen de twee Nederlandse oprichters vestigingen in vijf wereldsteden openen.

Anders dan bij Hyves, LinkedIn of Facebook is het moeilijk om lid te worden van de profielensite Elysiants.com. Toch komt de aard van de site in grote lijnen overeen met de gevestigde netwerksites. Door de drempel voor toetreding hoog te leggen, proberen de makers een mate van exclusiviteit van de leden af te dwingen.

 

“Welke kredietcrisis?”

Hoeveel leden de website heeft, wil mede-oprichter Ruud Smeets niet zeggen. Hij startte de website een jaar terug met businesspartner Joost Hagesteijn. Wel is bekend dat het hoofdkantoor in Curaçao inmiddels bijkantoren heeft in Hong Kong en Amsterdam. Naar eigen zeggen wil Smeets in 2009 vestigingen openen in Dubai, Shanghai, Moskou, Miami en Sao Paolo.

 

De profielensite richt zich op “mensen die het leven in stijl vieren”, oftewel: zij die geen last van de kredietcrisis hebben.

 

Engagement

Elysiants biedt net als de gevestigde profielensites basale functies zoals profilering door werk, merk, opleiding en vrienden en het kunnen publiceren van blogs, foto’s en video’s. Onderscheidend is het feit dat van ieder lid wordt bijgehouden hoe actief hij is. Op profielpagina’s wordt ieders ‘engagement level’ getoond. Daarnaast bevat de site een soort magazine waarin leden worden bijgepraat wat hip en opkomend is.

 

Merken betalen voor exclusieve toegang

Geld wil het bedrijf verdienen door merken, bijvoorbeeld verkopers van reizen, boten en modeartikelen, tegen betaling toegang te geven tot selecte leden. De zakelijk georiënteerde reissite Dopplr exploiteert zijn ledenbestand op vergelijkbare wijze.

 

De profielensite uit Curaçao claimt samenwerkingsverbanden met merken als Beyond Resorts, Aston Martin, DQ Vodka, Heineken, Moët & Chandon en Versace.

 

Kleine wereld

Elysiants is een variant op de vijf jaar oude rijke-stinkerds-site A Small World. Ook dat is een exclusieve profielensite. De drempel voor toetreding daar ligt echter nóg hoger. Niet iedereen, maar slechts 20 procent van de leden mag anderen uitnodigen om lid te worden. Tegen betaling komt niemand erin. Naar eigen zeggen woont 65 procent van de ASM-leden in Europa. Het totale vermogen van de leden zou boven de 100 miljard dollar liggen. Die ASM-leden organiseerden in 2008 13.000 bijeenkomsten via hun afgeschermde exclusieve digitale hang- en kletsstek.

 

Oprichters vonden elkaar bij Yahoo

Volgens LinkedIn werkt er 9 man bij Elysiants. Ruud Smeets is oprichter en algemeen directeur. Joost Hagesteijn is mede-oprichter en vervult de functie van commercieel directeur. Het tweetal kent elkaar nog uit de tijd dat ze bij Yahoo Nederland aan Overture (Yahoo Search Marketing) werkten. Smeets was eerder bestuurder bij Newconomy en KPN’s Mediamall, waar naar verluidt 50 miljoen euro werd verbrand.

 

De financieel directeur van Elysiant, Alexander van der Touw, werkt niet vanuit het tropische deel van Nederland maar vanuit Amsterdam. Hij was eerder financieel directeur bij Media Repuplic.

 

 

Bron: Emerce