Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Rabobank zet in op crowdfunding; De Hyperloop komt eraan

Ondernemersnieuws vandaag: Rabobank zoekt alternatief voor traditionele kredieten, Elon Musk verwacht werkende Hyperloop in 2016 en lettertype filtert ‘hippe’ onzinwoorden.

1. Rabobank zet in op crowdfunding


Het klinkt als KLM die de luchtvaartdivisie afstoot: een bank op zoek naar alternatieven voor financiering. Toch is dit het plan van Rabo-topman Wiebe Draijer. Door de hoge kapitaaleisen zouden traditionele bankleningen te duur worden, waardoor de Rabobank nu de mogelijkheden bekijkt om (zakelijke) kredieten door te verkopen aan beleggers of ‘mee te participeren in crowdfunding’. De Rabobank is daarmee de eerste bank die crowdfunding expliciet noemt als toekomstig business model. Volgens Draijer is de bank nog zoekende, maar wil hij de richting op van bemiddelaar tussen spaarders en leners. Wellicht kan de bank het plan snel doorvoeren, de winst bleek afgelopen jaar met 1,84 miljard euro 8 procent lager te liggen dan een jaar eerder.


2. Intel promoot Nederlandse hotelsoftware


Een hotelkamer waar je favoriete drankje klaarstaat in de minibar en dat ene programma dat je wilde kijken al aanstaat op de televisie. Dat moet een gedachte zijn die Intel aanspreekt, want het bedrijf zet in op promotie van Nederlandse software dat dit mogelijk maakt. IrekonU, een product van een Amsterdams softwarebedrijf, implementeert deze systemen bij hotelketen CitizenM. Het doel: een meer gepersonaliseerde gastervaring. Om de mogelijkheden te visualiseren heeft Intel een kekke video gepubliceerd, getiteld ‘The Hotel of the Future’ – waarbij de software uiteraard draait op Intel processoren.


3. Oud-medewerker lanceert goedkopere Amazon concurrent


Van je personeelmoet je het hebben: het ene moment zijn ze topman binnen je bedrijf en het volgende moment zijn ze je grootste concurrent. Zo ook Jet, een nieuwe e-commerce startup van oud-Amazon-medewerker Marc Lore. Jet, dat nu nog in een besloten testfase zit, heeft in de eerste twee maanden al 350.000 aanmeldingen gekregen. Het bedrijf wil artikelen 10 tot 15 procent goedkoper aanbieden dan op Amazon door klanten naar lokale resellers te verwijzen en zo te besparen op verzendkosten. Ook wil het bedrijf anderhalf procent besparen door creditcardfees te omzeilen. Het bedrijf vraagt voor dit alles wel een abonnementsmodel van 50 dollar per jaar. Eind dit jaar gaat Jet open voor het publiek.


4. Fashionchick stapt in locatiemarketing


Modeplatform Fashionchick gaat gebruikers van de mobiele app pushberichten sturen als deze in de buurt zijn van fysieke winkels met bepaalde aanbiedingen. Voorheen stuurde het bedrijf aanbiedingen van webshops, maar met de laatste update omarmt Fashionchick de trend van locatiemarketing. Om een pushbericht te ontvangen moet de shopper zich binnen een straal van 200 meter rond een geopende winkel bevinden.


5. Musk: werkende Hyperloop in Texas


Elektrische auto’s, raketten, zonneparken en een megalomane batterijenfabriek. Tussen al deze projecten had Elon Musk tijd om nóg een concept te bedenken: de Hyperloop, een trein op zeer hoge snelheid. Een Amerikaanse startup gaat er mee aan de slag en verwacht een werkende versie te hebben in 2016. Deze zal met 310 kilometer per uur een stuk langzamer zijn dan de oospronkelijk geplande 1.200 kilometer per uur. Via Twitter heeft Musk laten weten dat de testrails waarschijnlijk in Texas wordt gebouwd.


6. EEN Media neemt Truly Yours over


EEN Media, de uitgever van verschillende websites gericht op vrouwen, neemt abonnementsdienst Truly Yours over. Truly Yours stuurt voor een vast bedrag per maand diverse makeup producten naar klanten. EEN Media was al eigenaar van Beautybox, een soortgelijk concept. Of met de overname Truly Yours blijft bestaan of dat het overgaat in Beautybox is niet bekend gemaakt, al wordt aangeraden om je toekomstige abonnement af te sluiten bij Beautybox. 


7. En dan dit: Nederlandse technologie filtert ‘hippe’ onzinwoorden


‘Dankzij onze *bliep* zal Startup X de wereld van *bliep* voor altijd veranderen. We zijn niet alleen *bliep* maar ook *bliep* en *bliep*.’ Dankzij technologie van het Nederlandse Pixel Ambacht zullen persberichten niet meer hetzelfde zijn. Het lettertype Sans Bullshit Sans wijzigt ‘hippe’ modetermen als ‘agile’, ‘cloud’ en ‘gamification’ in de term ‘bullshit’. Mocht het algoritme woorden missen, kan je deze later nog indienen



Tot zover de Sprout update van 27 februari. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.


Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren


Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.