Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Rampintroducties

De Amerikaanse rap-entrepreneur The Game bracht schoeisel met de naam The Hurricane op de markt, waarna de orkaan Katrina losbarstte. Ook ons land kent een aantal catastrofale merkintroducties.

1. Landwind
Jaar: 2005
Wat ging er mis: De nieuwe Chinese terreinwagen wordt het middelpunt van spot als de ANWB de crashtestresultaten presenteert. Bij een frontale botsing met een snelheid van 64 kilometer per uur overleeft de bestuurder het niet. De honderd Nederlanders die in een Landwind rondrijden, schamen zich kapot.

2. Veilingveilig.nl
Jaar:
2004
Wat ging er mis: De veilingsite wordt met veel tamtam gelanceerd door Radio538, ABN Amro en TPG Post. De bedoeling, een site met een uniek betaalsysteem zonder risico’s. Ondanks veel promotie komt er geen hond kijken. Stonden er eerst nog een bakfiets, pornosite en domeinnaam te koop, nu rest er slechts een grote leegte.

3. Sport 7
Jaar:
1996
Wat ging er mis: De KNVB en een consortium van onder meer Endemol Sport en Philips beginnen een commerciële sportzender om er op termijn een betaalzender van te maken. Maar de overheid weigert een verhoging van het kabelgeld en het publiek voelt weinig sympathie voor de zender. Met een verlies van 45 miljoen euro gaat op 8 december 1996 de stekker er uit.

4. Omo Power
Jaar:
1994
Wat ging er mis: Unilever introduceert met veel bombarie Omo Power met de onvolprezen mangaantechnologie, goed om de èchte vlekken weg te krijgen. Concurrent Procter & Gamble komt met foto’s van zwaar beschadigde kleding, na wasbeurten met Omo Power. De verkoop stagneert, Unilever ontkent. Ook een verbeterde Omo Power mag niet baten.

5. Buckler
Jaar:
1989
Wat ging er mis: De verkoop van het alcoholvrij bier van Heineken loopt redelijk totdat caberetier Youp van ’t Hek in zijn oudejaarsconference van 1989 zijn weerzin uitspreekt over Buckler-drinkers. “Gadverdamme. Die types die naast je in het café staan en niet dronken worden.’’ De verkoop stort in, met een schade van 180 miljoen euro. Buckler blijkt wel een succes in het buitenland.